• Beslutsångest18

    Hjälp?

    Hej, jag är 17 år och har blivit oplanerat gravid. Jag vill göra abort eftersom jag bara är 17 år, går mitt sista år på gymnasiet, min pojkvän har ingen stabil inkomst och framförallt så är jag inte mentalt redo för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt. Jag vill inte ha barn i såhär tidig ålder.

    Jag skäms över att jag är gravid och mår så jävla dåligt. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar eftersom jag är rädd för vad dem ska tycka om mig. Samtidigt har jag ångest över att behöva göra abort och undrar hur fan jag ska kunna genomföra en abort i hemlighet.

    Är det nån som har gjort abort? Hur kändes det? Hur upplevde ni hela processen? Jag har googlat väldigt mycket och nästan alla säger att det är det värsta dem har gjort. Att de gör så fruktansvärt ont. Då har alla dem tagit piller för att göra aborten.

    Sen skulle jag vilja veta hur ni mådde efteråt, både psykiskt och fysiskt. Och hur länge ni mådde dåligt (om ni mådde dåligt)?

    Om ni var tvungna att stanna hemma från jobb/skola.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Hjälp?
  • Roxwell

    Har inte gjort abort själv. Men två av mina närmaste vänner har gjort. Den ena märkte ingenting, ingen smärta alls. Medans den andra fick fruktansvärd magvärk. Så är nog väldigt olika. Stort lycka till!

  • Anonym (M)

    Min abort kändes inte värre än mensvärk, hade dock fött ett barn innan (om det spelar roll vet jag inte...)

    Känslomässigt kände jag inte så mycket då jag inte hade haft en möjlighet att föda det barnet pga sjukdom och medicinering...

    Jag skulle dock som mamma verkligen vilja veta om min dotter gick igenom något sådant. Tänker att man ofta tror att ens föräldrar ska tycka sämre om en men väldigt sällan stämmer det.

    Jag vart gravid som 16åring och vi behöll. Var livrädd att berätta men vi fick mest stöd, någon suck och tår såklart över vårt val men sen bara stöd.

    Lycka till

Svar på tråden Hjälp?