• Sun 1 Dec 2019 22:46
    455 visningar
    9 svar
    9
    455

    Hjälp?

    Hej, jag är 17 år och har blivit oplanerat gravid. Jag vill göra abort eftersom jag bara är 17 år, går mitt sista år på gymnasiet, min pojkvän har ingen stabil inkomst och framförallt så är jag inte mentalt redo för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt. Jag vill inte ha barn i såhär tidig ålder.

    Jag skäms över att jag är gravid och mår så jävla dåligt. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar eftersom jag är rädd för vad dem ska tycka om mig. Samtidigt har jag ångest över att behöva göra abort och undrar hur fan jag ska kunna genomföra en abort i hemlighet.

    Är det nån som har gjort abort? Hur kändes det? Hur upplevde ni hela processen? Jag har googlat väldigt mycket och nästan alla säger att det är det värsta dem har gjort. Att de gör så fruktansvärt ont. Då har alla dem tagit piller för att göra aborten.

    Sen skulle jag vilja veta hur ni mådde efteråt, både psykiskt och fysiskt. Och hur länge ni mådde dåligt (om ni mådde dåligt)?

    Om ni var tvungna att stanna hemma från jobb/skola.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Hjälp?
  • Anonym (h)
    Sun 1 Dec 2019 22:51
    #1

    Sjukvården har tystnadsplikt, så du kan göra abort utan att dina föräldrar vet om det.
    När du kommer i kontakt med sjukvården säger du att du behöver samtalskontakt. Då kommer du att få någon som ger dig stöd.
    Hoppas allt går bra för dig.

  • Anonym (Ok)
    Sun 1 Dec 2019 22:54
    #2

    Det behöver inte alls göra ont, och du kan va tillbaks i skolan dagen efter utan problem. Skaffa barn när du är beredd, sånt här händer tjejer varje dag.

  • Anonym (A)
    Sun 1 Dec 2019 22:58
    #3

    Man kan göra kirurgisk abort också, det gjorde jag. Det var inte så farligt, iaf inte själva ingreppet. Att vara gravid och föda barn var betydligt värre.

  • Anonym (När jag var 19..)
    Sun 1 Dec 2019 22:59
    #4

    När jag var 19 blev jag också oplanerat gravid.

    Valde att göra abort då jag inte flyttat hemifrån och inte gått ut gymnasiet. Och killen och jag hade inte varit ihop särskilt länge.. och inte höll det förhållandet heller..

    Det var jobbigt men då det verkligen var rätt beslut för mig har jag inte ångrat mig någon gång.

    Jag fick barn när jag var 27. Nu har vi tre tillsammans och har det som jag ville ha det innan vi fick barn. Jobb och boende ordnat.

    Jag ångrar inget.

  • Anonym (Gjort 3 aborte­r)
    Sun 1 Dec 2019 23:01
    #5

    Jag har gjort tre aborter, alla av olika skäl.

    Min första abort var bara skönt att ha gjort. Jag vill verkligen inte ha barnet, då var aborten bara en ren lättnad. Jag mådde inte dåligt eller något efter det.

    Vid den tidpunkten var jag också ung och jag vågade inte berätta för mina föräldrar. Men jag bröt ihop en kväll, så min mamma fick tillslut veta. Jag trodde inte att hon skulle stötta mig, men det gjorde hon.

    Hon åkte med mig till sjukhuset och var med på undersökningen och sen var hon med på abortdagen.

    De andra två var tuffa. Gjorde dem pga ett ex tjatade på mig tills jag gjorde dem. Det var superjobbigt! Då ville jag ha barnen.

    När du för en abort, så får du räkna med att du kommer att missa en skoldag.

    Lycka till

  • Mon 2 Dec 2019 09:19
    #6

    Jag blev gravid andra året på gymnasiet och valde abort. Det var jättejobbigt och jag velade fram och tillbaka om jag skulle behålla eller inte. Min mamma berättade då känslan att ta hem sin egna lilla bebis till sin lägenhet och få vara en riktig familj. Det gjorde att jag valde abort fast jag verkligen ville behålla så ville jag inte bo hos mina föräldrar med en bebis. 

    När jag var 19 blev jag gravid igen, jag valde att behålla men fick missfall.
    Nu är jag 20, sitter i min egna lägenhet och är gravid igen!

  • Anonym (Skydd­)
    Mon 2 Dec 2019 09:30
    #7
    Beslutsångest18 skrev 2019-12-01 22:46:15 följande:

    Hej, jag är 17 år och har blivit oplanerat gravid. Jag vill göra abort eftersom jag bara är 17 år, går mitt sista år på gymnasiet, min pojkvän har ingen stabil inkomst och framförallt så är jag inte mentalt redo för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt. Jag vill inte ha barn i såhär tidig ålder.

    Jag skäms över att jag är gravid och mår så jävla dåligt. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar eftersom jag är rädd för vad dem ska tycka om mig. Samtidigt har jag ångest över att behöva göra abort och undrar hur fan jag ska kunna genomföra en abort i hemlighet.


    Du får kontakta närmaste ungdomsmottagning. Kom ihåg att praktisera säkert sex
  • Anonym (Fiia)
    Mon 2 Dec 2019 09:40
    #8

    Hej! Förstår att det kan vara jobbigt! Jag gjorde en abort nu i februari i år, med tabletter. Jag hade fruktansvärt ont och mådde jätte illa och spydde när jag va ute med hunden till och med. (Dock va jag i 7 veckan och spydde hela tiden innan med)

    Ja va hemma från jobbet i tre dagar (inklusive dagen jag gjorde den)

    Beslutet att göra aborten va jobbigt men när det va fattat mådde jag så mycket bättre, som en lättnad. Har aldrig ångrat den för jag va inte redo och inte min sambo heller.

    Känner du att det är det rätta beslutet så ska du självklart göra det! Du har hela livet framför dig och ingen har rätten att döma dig oavsett valet du tar.

  • Anonym (HÖ)
    Tue 3 Dec 2019 16:13
    #9

    Jag och min man gjorde abort när jag blev gravid första gången. Det var inget snack om saken utan det var helt rätt beslut för oss där och då. Jag har inte ångrat något eller mått det minsta dåligt över det.


    Det var helt klart ganska obekvämt med själva aborten, gjorde ont men det är också en typ av förlossning man går igenom. Man tar tabletter som gör att livmodern drar ihop sig och tillslut pressar ut fostret ungefär som vid en vanlig förlossning. Ju tidigare man gör detta ju mindre obehagligt är det. Sen blöder det ett tag efteråt men ja. Det är långt ifrån det värsta jag varit med om, och som sagt för mig var det helt rätt beslut. 


    Bara du kan bestämma vad du vill göra och vad som är rätt för dig och din situation. Det är absolut ingen omöjlighet att ta hand om ett barn vid 17 års ålder men det är väldigt mycket tuffare än om man har ett fast jobb med en stabil inkomst i grunden. 


    Lycka till!

Svar på tråden Hjälp?