• Anonym (Ts)
    Mon 2 Dec 2019 15:33
    6820 visningar
    43 svar
    -1
    43
    6820

    Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??

    Det har kommit en trend där folk, många yngre men även vuxna har börjat prata med mobilen framför sig och med högtalarljud på. Det här är helt orimligt! Ska hela världen behöva lyssna på folks privata samtal? Och fattar den i andra änden av samtalet att alla runtomkring hör vad hen säger?

    Vi är otroligt tydliga med våra barn att högtalarsamtal inte är ok om man är i samma rum som andra, både för att våra samtal med varandra helt plötsligt inte ska höras av sonens kompisars familj, och för att vi inte vill höra samtalet med kompisen eller kompisen inte ska behöva bli hörd av oss.

    Vad är det med det här fenomenet?

  • Svar på tråden Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??
  • Mon 2 Dec 2019 15:38
    #1

    Det här har varit en grej i vissa andra länder länge, ofta även äldre personer. Har inte heller fattat grejen. Det är som att de aldrig sett en vanlig telefon och att mobilen kom förinställd på högtalare så de tror att det är så det funkar.

    Eller så är de rädda för strålning eller nått sånt tjafs.

  • neverp­reggo
    Mon 2 Dec 2019 16:14
    #2
    +1

    Är det inte videosamtal? Brukar försöka att inte hamna bakom dessa... Men ja, det är riktigt irriterande.

  • Anonym (Trött­)
    Mon 2 Dec 2019 16:56
    #3
    +2

    Det är väl mest narcissistiska, andra självälskare som beter sig så där. Tror att de är så förbannat viktiga och förstår inte att andra inte vill höra deras skit.

    Värsta exemplen håller på även när det är deras tur I en affär, apoteket osv. Sedan förundrar de sig om de får dålig service eller att information inte når fram.

    Stackars människor ibland inom handel och liknande.

    Även sett patienter bete sig så här när de är på vårdbesök.

  • Anonym (Träff­at)
    Mon 2 Dec 2019 18:22
    #4

    Har sett några med göra så.

    Även 2 stycken i min närhet, båda två var tvungna att prata så då telefonen var trasig, annars hördes dom inte / inte kunde höra den som prata (kommer inte ihåg vilket). Kanske högtalarna går sönder lätt på telefoner?

  • Mon 2 Dec 2019 18:24
    #5

    Jag har gjort så när min högtalare varit trasig och det vet jag minst en annan vän som gjort i det läget också. Av nån anledning pajar ibland den vanliga högtalaren ganska lätt på vissa iPhone.

  • Anonym (Trött­)
    Mon 2 Dec 2019 18:32
    #6
    Anonym (Träffat) skrev 2019-12-02 18:22:44 följande:

    Har sett några med göra så.

    Även 2 stycken i min närhet, båda två var tvungna att prata så då telefonen var trasig, annars hördes dom inte / inte kunde höra den som prata (kommer inte ihåg vilket). Kanske högtalarna går sönder lätt på telefoner?


    När sådant händer brukar det dock inte vara på det demonstrativa "jag är viktigast i världen" stilen.
  • Anonym (Mobil­en)
    Mon 2 Dec 2019 18:37
    #7
    +1
    Anonym (Träffat) skrev 2019-12-02 18:22:44 följande:

    Har sett några med göra så.

    Även 2 stycken i min närhet, båda två var tvungna att prata så då telefonen var trasig, annars hördes dom inte / inte kunde höra den som prata (kommer inte ihåg vilket). Kanske högtalarna går sönder lätt på telefoner?


    Kexsmula skrev 2019-12-02 18:24:55 följande:

    Jag har gjort så när min högtalare varit trasig och det vet jag minst en annan vän som gjort i det läget också. Av nån anledning pajar ibland den vanliga högtalaren ganska lätt på vissa iPhone.


    Otur för dom att det hände precis när dom var ute på stan. Vilket jag inte tror på.

    I dessa fall har man tre alternativ.

    - Skaffa hörlurar

    - Laga telefonen

    - Köp ny telefon (och tydligen inte en iPhone).
  • Motorc­ycleEm­ptines­s
    Mon 2 Dec 2019 19:04
    #8
    -1 +1

    Upplever denna plåga flera gånger i veckan och det är främst MENA-män som står och skriker rakt ut på ett språk jag inte förstår.

    Helt sjukt, vem som än gör det.

    Sedan har vi unga människor som spelar musik i mobilen så att alla hör.

  • Anonym (Flld)
    Mon 2 Dec 2019 19:08
    #9

    Håller med dig helt. Förstår mig inte heller på sådana.

  • Mon 2 Dec 2019 19:20
    #10
    +1

    Samma typ av människor som lyssnar på musik eller kollar film på mobilen utan hörlurar.

    Sjukt störande och lite lätt efterblivet kan jag tycka. Man kan liksom köpa ett par hörlurar för 29 spänn om nu högtalaren är paj.

Svar på tråden Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??