• Anonym (Yhhy)
    Mon 2 Dec 2019 22:14
    758 visningar
    54 svar
    -3 +1
    54
    758

    28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).

  • Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?
  • Anonym (Emeli­e)
    Mon 2 Dec 2019 22:16
    #1
    +1
    Anonym (Yhhy) skrev 2019-12-02 22:14:00 följande:

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).


    Kan du ha blandat ihop kolhydrater med socker?
  • Anonym (Gud nej!)
    Mon 2 Dec 2019 22:19
    #2

    Den färdiga barnmaten är ett skämt.

    Läs boken "Smakäventyret" av Ann Fernholm, den gjorde stor skillnad för hur jag som mamma tänker OCH vad barnen äter nuförtiden :)

  • Anonym (Va?)
    Mon 2 Dec 2019 22:20
    #3

    Barnmat på burk innehåller väl aldrig socker? Det har jag aldrig hört talas om.

  • Mon 2 Dec 2019 22:20
    #4
    +2

    Det står dig så klart fritt att laga riktig mat istället för att köpa burkar.

  • Cheesc­ake
    Mon 2 Dec 2019 22:27
    #5
    +2

    Varför gör du inte egen mat istället för att köpa skiten som säljs i butikerna?

  • Anonym (Q)
    Mon 2 Dec 2019 22:27
    #6
    +1

    Det är jättebra att du läser på innehållsförteckningarna, för det är verkligen varierande vad du får i den färdiga barnmaten. Det bästa med gröten är att den är järnberikad, vilket den hemlagade sällan är. Bland burkarna kan du leta efter rena grönsakspuréer och välja bort de hela rätterna. Det är många som väljer att laga egen barnmat eller anpassa hela familjens kost så att det finns saker som passar en baby med. Jag kan rekommendera en liten, lättdiskad mixer för det gör vardagen enklare eller BLW om du är lite mer äventyrligt lagd.

  • Mon 2 Dec 2019 22:31
    #7
    -1 +2
    Anonym (Yhhy) skrev 2019-12-02 22:14:00 följande:

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).


    Nej, barn ska äta hemlagad mat. Skulle du själv vilja äta det som är i burkarna? Många smakar ju rent vidrigt. Burkmat är sånt man har med sig på utflykter och resor. Hemma ska barnen givetvis ha riktig mat.
  • Anonym (Yhhy) Trådstartaren
    Mon 2 Dec 2019 22:37
    #10
    Anonym (Gud nej!) skrev 2019-12-02 22:19:39 följande:

    Den färdiga barnmaten är ett skämt.

    Läs boken "Smakäventyret" av Ann Fernholm, den gjorde stor skillnad för hur jag som mamma tänker OCH vad barnen äter nuförtiden :)


    Tack för tipset.
  • Cheesc­ake
    Mon 2 Dec 2019 22:48
    #11
    +2
    Anonym (Yhhy) skrev 2019-12-02 22:36:32 följande:

    Och det var inte svaret på min fråga så kan ni inte svara på min fråga som en normal människa kan ni dra åt helvete från min tråd. Är otroligt trött på er jävla besserwissrar som inte kan bete er här på forumet.

    Och jag har för övrigt inte köpt några burkar utan KOLLAT BARNMATSBURKAR PÅ NÄTET, precis som det står i trådstarten. Det valde jag att göra i ren, ja nyfikenhet kan man kalla det, efter att ha känt att gröten smakar sockerbitar och det står listat 28% socker på paketet.Nej, det gör de troligtvis inte men läser du om trådstarten så ska du se att det har jag heller inte påstått.


    Barnmat innehåller socker, det är ingen nyhet. Dessutom skriver du i trådstarten att du köpt barngröt. Varför inte göra egen barngröt? Och varför så upprörd?
  • Cheesc­ake
    Mon 2 Dec 2019 22:50
    #12
    +1
    Anonym (Yhhy) skrev 2019-12-02 22:36:32 följande:

    Och det var inte svaret på min fråga så kan ni inte svara på min fråga som en normal människa kan ni dra åt helvete från min tråd. Är otroligt trött på er jävla besserwissrar som inte kan bete er här på forumet.

    Och jag har för övrigt inte köpt några burkar utan KOLLAT BARNMATSBURKAR PÅ NÄTET, precis som det står i trådstarten. Det valde jag att göra i ren, ja nyfikenhet kan man kalla det, efter att ha känt att gröten smakar sockerbitar och det står listat 28% socker på paketet.Nej, det gör de troligtvis inte men läser du om trådstarten så ska du se att det har jag heller inte påstått.


    För att svara på din fråga om hurvida bebisar ska äta 28% socker och 8% kött är upp toll var och en att bestämma. Jag gav inte mina barn det. Gjorde egen mat och egen gröt.
Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?