• Anonym (Hur våga bli sjuk?)
    Tue 3 Dec 2019 00:47
    4195 visningar
    77 svar
    +1
    77
    4195

    Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?

     Ska man nu behöva investera i en sådan och måste man ha varit kärnfrisk hela livet för att kunna köpa en sådan? Vad kostar en sådan för en medelåldersperson te x?

    Alltså vart är vårt land på väg? Tar tacksamt emot alla tips?

  • Svar på tråden Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?
  • Anonym (F)
    Tue 3 Dec 2019 03:33
    #1
    +1

    Villkoren ser olika ut på olika företag. Har man en sjukdomshistoria får du fråga försäkringsbolaget om de vill försäkra dig. 400-500kr/mån är priser jag sett.

    Jag har sjukvårdsförsäkring genom jobbet och betalar 350kr med självrisk 600kr. Har haft det i flera år nu och det är väldigt bekvämt att ringa ett nummer och snabbt få rätt vård utan långa väntetider.

    Vart landet är på väg vet inte jag men jag kommer ha sjukvårdsförsäkring så länge jag kan. För mig är det en liten summa jmf med annat, inser självklart att det inte är så för alla. Det känns som den offentliga vården fungerar olika bra beroende på när man behöver den och var man bor. Jag har flera stora sjukhus i min närhet men en primärvård som är rena skämtet.

  • Tue 3 Dec 2019 06:26
    #2
    Anonym (Hur våga bli sjuk?) skrev 2019-12-03 00:47:29 följande:

     Ska man nu behöva investera i en sådan och måste man ha varit kärnfrisk hela livet för att kunna köpa en sådan? Vad kostar en sådan för en medelåldersperson te x?

    Alltså vart är vårt land på väg? Tar tacksamt emot alla tips?


    Vad händer om du blir sjuk och får vänta länge på behandling?

    En fördelen med privat försäkring är att du kommer snabbt till vård och behandling.
  • Anonym (Försä­kring)
    Tue 3 Dec 2019 06:39
    #3
    +1

    Min mamma tecknade barnförsäkring på mig och min lillebror när vindögdes (1988 och 1990).

    När vi fyllde 25år gick det över till vuxenförsäkring. Både jag och min lillebror har kvar den.

    Vi är även försäkrade genom facket.

    Jag skaffade barnförsäkring på mina barn dagen dom föddes och valde även betalversionen av graviditets försäkringen.

    Jag anser att det är viktigt

  • Anonym (nej)
    Tue 3 Dec 2019 06:42
    #4

    Jag arbetar som läkare och har inte en privat sjukförsäkring. Jag anser att den offentliga vården fungerar bra, när man behöver den.
    Jag ville tex kontollera om jag har ansträngningsutlöst astma. Ringde min vårdcentral som ordnade tid två dagar senare. Fick ta blodprover, göra spirometri. Blev uppringd dagen efter av läkaren som skrev recept på läkemedel och gav mig en tid till astmasköterska. Fick tid någon vecka senare för att fylla i kurvor, och sedan har hon ringt mig vid ett par tillfällen för att kolla hur det går.
    Detta var inget akut, men jag blev ändå väldigt väl omhändertagen. Jag väljer att fortsätta så här.

  • Anonym (Sjukv­ård)
    Tue 3 Dec 2019 06:44
    #5
    Kjell2 skrev 2019-12-03 06:26:15 följande:

    Vad händer om du blir sjuk och får vänta länge på behandling?

    En fördelen med privat försäkring är att du kommer snabbt till vård och behandling.


    Behovet av faktisk vård borde styra. Privat försäkring eller ej.

    Ännu värre är att svårt sjuka dör i väntan för att "friskare" människor köper sig förbi multisjuka äldre exempelvis.
  • Tue 3 Dec 2019 06:55
    #6

    Jag har en privat sjukvårdsförsäkring. Använder den inte när det är saker som en vårdcentral kan göra, men när det blev klart att jag behövde en sköldkörteloperation så kom jag på att jag hade den. Utan den var prognosen att jag skulle få vänta på operation i över ett år med medicinering och bieffekter av sjukdomen under tiden. Men från att jag ringde mitt försäkringsbolag tog det 5 veckor innan operationen, och då hade jag nog fyra olika läkarkontroller innan dess för att bedöma sjukdomen.

    Den vanliga sjukvården funkade kanon med jättebra läkare och bemötande, men jag är väldigt glad att jag hade sjukvårdsförsäkringen när jag skulle opereras.

  • Anonym (Grus i dojjan­.)
    Tue 3 Dec 2019 08:04
    #7
    +1
    Anonym (nej) skrev 2019-12-03 06:42:21 följande:

    Jag arbetar som läkare och har inte en privat sjukförsäkring. Jag anser att den offentliga vården fungerar bra, när man behöver den.
    Jag ville tex kontollera om jag har ansträngningsutlöst astma. Ringde min vårdcentral som ordnade tid två dagar senare. Fick ta blodprover, göra spirometri. Blev uppringd dagen efter av läkaren som skrev recept på läkemedel och gav mig en tid till astmasköterska. Fick tid någon vecka senare för att fylla i kurvor, och sedan har hon ringt mig vid ett par tillfällen för att kolla hur det går.
    Detta var inget akut, men jag blev ändå väldigt väl omhändertagen. Jag väljer att fortsätta så här.


    Det låter ju trevligt att det löste sig för dig. Men, har du provat att vänta på en akut gallstens operation i Stockholm nån gång? Har du privat sjukförsäkring så får den inom en vecka och du vet själv hur länge du måste vänta i den öppna sjukvården.
  • Tue 3 Dec 2019 08:15
    #8
    Anonym (Försäkring) skrev 2019-12-03 06:39:26 följande:

    Min mamma tecknade barnförsäkring på mig och min lillebror när vindögdes (1988 och 1990).

    När vi fyllde 25år gick det över till vuxenförsäkring. Både jag och min lillebror har kvar den.

    Vi är även försäkrade genom facket.

    Jag skaffade barnförsäkring på mina barn dagen dom föddes och valde även betalversionen av graviditets försäkringen.

    Jag anser att det är viktigt


    Fick ni ut något för att ni var vindögda på försäkringen då?

    OnT: privat sjukförsäkring och en vanlig personförsäkring är inte samma sak. 
    Ride it like you stole it
  • Tue 3 Dec 2019 08:20
    #9
    Anonym (Sjukvård) skrev 2019-12-03 06:44:27 följande:
    Behovet av faktisk vård borde styra. Privat försäkring eller ej.

    Ännu värre är att svårt sjuka dör i väntan för att "friskare" människor köper sig förbi multisjuka äldre exempelvis.
    Då den privata vården ligger utanför den offentliga är det helt andra resurser som utnyttjas. Alltså ingen som går före någon kö. Snarare lämnar sin plats i kön åt någon annan.

    Detta i alla fall i teorin...?.
  • Tue 3 Dec 2019 08:22
    #10
    Anonym (nej) skrev 2019-12-03 06:42:21 följande:

    Jag arbetar som läkare och har inte en privat sjukförsäkring. Jag anser att den offentliga vården fungerar bra, när man behöver den.
    Jag ville tex kontollera om jag har ansträngningsutlöst astma. Ringde min vårdcentral som ordnade tid två dagar senare. Fick ta blodprover, göra spirometri. Blev uppringd dagen efter av läkaren som skrev recept på läkemedel och gav mig en tid till astmasköterska. Fick tid någon vecka senare för att fylla i kurvor, och sedan har hon ringt mig vid ett par tillfällen för att kolla hur det går.
    Detta var inget akut, men jag blev ändå väldigt väl omhändertagen. Jag väljer att fortsätta så här.


    Å andra sidan vet jag de som fått besked om kötider på månader och år inom den offentliga vården och sen köpt en åtgärd inom privat vård och fått det fixat inom en vecka.

    Gäller ofta saker som inte är superakut och som man kan överleva med. Men som kanske försämrar livskvalitet och möjligheten att jobba.


Svar på tråden Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?