• Anonym (Cissi­)
    Tue 3 Dec 2019 09:23
    1872 visningar
    52 svar
    52
    1872

    Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?

    Rubriken är så klart väldigt generaliserande, men jag blev nyfiken för jag insåg hur extremt dålig koll jag har på min och makens räkningar. Vi betalar nästan allt med autogiro så vi märker inte av dom. Jag är därför nyfiken hur ekonomin skulle se ut om man blev ensamstående...

    Grundkostnader

    Boende: 10 tkr
    Mat: 5 tkr (är detta alldeles för lite?)
    Försäkringar: 1 tkr
    Media/Mobil/Bredband: 1 tkr
    Bensin/Busskort: 1,5 tkr

    Totalt vanliga utgifter på 18,5 tkr. Vad har jag missat eller tänkt helt fel om? Glad

  • Svar på tråden Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?
  • Tue 3 Dec 2019 09:37
    #1
    +1

    Grejen med ensamstående ekonomi är ju att utgifterna nästan är desamma, men inkomsterna bara hälften.

    Sen kan du ju som ensamstående ha bra lön, samtidigt som par kan vara helt utan inkomst, så man kan ju omöjligt svara generellt.

  • Anonym (Cissi­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 09:38
    #2
    Drottningen1970 skrev 2019-12-03 09:37:56 följande:

    Grejen med ensamstående ekonomi är ju att utgifterna nästan är desamma, men inkomsterna bara hälften.

    Sen kan du ju som ensamstående ha bra lön, samtidigt som par kan vara helt utan inkomst, så man kan ju omöjligt svara generellt.


    Men verkar mina utgifter rimliga? Glad
  • Anonym (***)
    Tue 3 Dec 2019 09:41
    #3
    Anonym (Cissi) skrev 2019-12-03 09:38:52 följande:
    Men verkar mina utgifter rimliga? Glad
    Det beror ju på hur många ungar du ska föda, hur stor din lägenhet är, vad du har för inkomst osv.

    Får du ut 35 000 i månaden är det helt rimligt, men får du bara ut 20 000 så tycker jag att du har för mkt utgifter.


  • Anonym (Cissi­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 20:07
    #4
    Anonym (***) skrev 2019-12-03 09:41:49 följande:

    Det beror ju på hur många ungar du ska föda, hur stor din lägenhet är, vad du har för inkomst osv.

    Får du ut 35 000 i månaden är det helt rimligt, men får du bara ut 20 000 så tycker jag att du har för mkt utgifter.


    Jag var mest ute efter vad som kan räknas som normala grundkostnader om man har typ 2 barn varannan vecka samt dom vanliga utgifterna. Sen har vi i familjen allmänt dyra intressen men det är ju vanliga saker man kan styra över utan att lida alltför hårt. Jag har ut 35 tkr efter skatt så det går nog ingen nöd på mig men exvis såg jag att jag som mest lär få låna 3 mkr vilket för mig skulle innebära ett boende för max 4,25 mkr. Tänkte att jag då ev landar på 10 tkr på boende i månaden men det kanske blir mer.
  • Anonym (E)
    Tue 3 Dec 2019 20:11
    #5
    Anonym (Cissi) skrev 2019-12-03 20:07:26 följande:

    Jag var mest ute efter vad som kan räknas som normala grundkostnader om man har typ 2 barn varannan vecka samt dom vanliga utgifterna. Sen har vi i familjen allmänt dyra intressen men det är ju vanliga saker man kan styra över utan att lida alltför hårt. Jag har ut 35 tkr efter skatt så det går nog ingen nöd på mig men exvis såg jag att jag som mest lär få låna 3 mkr vilket för mig skulle innebära ett boende för max 4,25 mkr. Tänkte att jag då ev landar på 10 tkr på boende i månaden men det kanske blir mer.


    Man behöver ju inte maxbelåna sig...
  • Anonym (Reve)
    Tue 3 Dec 2019 20:13
    #6
    Anonym (Cissi) skrev 2019-12-03 20:07:26 följande:

    Jag var mest ute efter vad som kan räknas som normala grundkostnader om man har typ 2 barn varannan vecka samt dom vanliga utgifterna. Sen har vi i familjen allmänt dyra intressen men det är ju vanliga saker man kan styra över utan att lida alltför hårt. Jag har ut 35 tkr efter skatt så det går nog ingen nöd på mig men exvis såg jag att jag som mest lär få låna 3 mkr vilket för mig skulle innebära ett boende för max 4,25 mkr. Tänkte att jag då ev landar på 10 tkr på boende i månaden men det kanske blir mer.


    Jag skulle säga att det är hyfsat onormalt att som ensamstående tvåbarnsförälder köpa hus för 4,25 miljoner, varav 3 miljoner är lån.
  • Anonym (Lisa)
    Tue 3 Dec 2019 20:20
    #7

    Jag har en nettoinkomst på 31500kr. Det ska täcka boende på 16000kr (eget radhus med försäkring, el och samfällighetsavgift), CSN 1000kr, försäkringar 1000kr, mobil, 269kr)

    Jag jobbar extra på lördagar när jag får chansen, har ingen bil, snyltar på mina föräldrar under sommaren, åker med till deras fjällstuga. Mina barn är fattiga om man ser till vad jag har kvar efter skatt, men de får ändå ett drägligt liv i och med att vi bor i ett fint radhusområde med bra skolor och att jag lägger stor energi på att de ska ha en meningsfull fritid.

  • Anonym (mjaou­)
    Tue 3 Dec 2019 20:28
    #8

    Jobbar deltid och får ut 28 000 netto med alla bidrag inräknat. Går runt med nöd och näppe. Medeldyr hyresrätt, bil och sparar. Höga matkostnader (äter ute) och dyra hobbies spelar roll.

    Varför undrar du? Går du i tankar att separera?

    Vad räknar man som fasta utgifter? Mat? Jag räknar till och med spabehandlingar som fasta kostnader..

  • Anonym (ensam mamma)
    Tue 3 Dec 2019 20:44
    #9

    Så här ser min ekonomi ut med en dotter på 2 år:

    Inkomst; 14300 kr totalt med bidrag

    Boendekostnad: 5400 kr, varmhyra
    Elkostnad: 350 kr i månaden ungefär
    Försäkringar: totalt 400 kr i månaden
    Bredband: 500 kr i månaden
    Trafikpeng: 500 kr i månaden
    Långtids/buffersparande: 1000 kr 
    Matkostnad: 3000 kr i månaden
    Hygien ink blöjor: 1000 kr i månaden
    Kläder och smink: 700 kr i månaden
    Träningskort: 200 kr i månaden
    Hobbypeng: 1000 kr i månaden

    Alla summor är ca. Blir det pengar över till nästa månad åker de på korttidssparet.

  • Tue 3 Dec 2019 21:03
    #10

    Vad ingår i boende?

    El tillkommer ju utöver hyra/avgift för de flesta. För hus även vatten, sophämtning, värme osv. Och ev lån.

    Maten är ju omöjligt att säga summa på när man inte vet hur många ni är. Vår familj på 4 gör av med runt 6 per månad lite drygt.

    Saker du inte skrivit med:

    Förskoleavgift

    Nöjen och shopping

    Kläder etc till barnen

    Ev hobby eller träningsavgifter

    Sparande

    Eventuella lån

    Övriga bilkostnader, tex skatt och försäkring

    Beroende på vad som ingår i försäkringar låter det lågt

    Att ha koll på sina utgifter är alltid viktigt så börja med att kolla bankkontot för att få bättre koll på ekonomin.

Svar på tråden Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?