• Tue 3 Dec 2019 14:01
    607 visningar
    6 svar
    6
    607

    Kan inte bli gravid?!?

    Hej! Jag o min kille har nu i snart 5 månader försökt o bli gravida. Senaste gången vi testa körde vi varje dag i en vecka när ja skulle ha ÄL och testade mig idag med Rfsu graviditetstest test idag (BIM4) och testet var negativt. Är dock lite osäker om ja kunde skymta ett extremt svagt streck men var förmodligen bara inbillning. Har haft svullna o ömma bröst, ökad hunger, trötthet, illamående vissa dagar, yr, gaser i magen och extrema humörsvängningar vilket jag inte tidigare haft innan mens. Eftersom jag är medveten om att pms o graviditets symptom är väldigt lika så kan ja lika gärna bara inbillat mig men ja är verkligen övertygad om att de är nåt där inne. De som återstår är väl bara o vänta på mens för o vara helt säker men barnlängtan är enorm o orkar verkligen inte. Nån mer som är i samma sits? Finns de något man kan göra för o öka sin fertilitet? Fyller 20 om en vecka så tänker ja bör ju vara relativt fertil eller har ja fel?

  • Svar på tråden Kan inte bli gravid?!?
  • Anonym (E)
    Tue 3 Dec 2019 14:08
    #1

    Hur fertil eller inte du är går inte säga baserat på bara ålder. Generellt så ja unga kvinnor är mer fertila en äldre, men har man fertilitetsproblem som inte är relaterat till ålder så har man och det kan man ha oavsett ålder.

    Hur som helst så räknas det som normalt att det kan ta upp till 1 år att bli gravid. Har det inte lyckats efter 1 år får man söka hjälp.

  • Tue 3 Dec 2019 16:38
    #2

    Du har verkligen inte alls på långa vägar svårt att bli gravid. Genomsnittet är 7 månader och dryga året helt normalt att det tar.

  • Tue 3 Dec 2019 17:11
    #3

    Har du koll på din cykel och är den regelbunden? Kanske är värt för dig att testa med äl test 1-2 kanske 3 cykler för att få bättre koll på när du har äl :)!Om du t.ex. följer en app så har ju appen förinställningar sedan innan och kan sätta ut äl på fel datum.

  • Wed 4 Dec 2019 08:38
    #4
    +1
    dmilla skrev 2019-12-03 14:01:19 följande:

    Hej! Jag o min kille har nu i snart 5 månader försökt o bli gravida. Senaste gången vi testa körde vi varje dag i en vecka när ja skulle ha ÄL och testade mig idag med Rfsu graviditetstest test idag (BIM4) och testet var negativt. Är dock lite osäker om ja kunde skymta ett extremt svagt streck men var förmodligen bara inbillning. Har haft svullna o ömma bröst, ökad hunger, trötthet, illamående vissa dagar, yr, gaser i magen och extrema humörsvängningar vilket jag inte tidigare haft innan mens. Eftersom jag är medveten om att pms o graviditets symptom är väldigt lika så kan ja lika gärna bara inbillat mig men ja är verkligen övertygad om att de är nåt där inne. De som återstår är väl bara o vänta på mens för o vara helt säker men barnlängtan är enorm o orkar verkligen inte. Nån mer som är i samma sits? Finns de något man kan göra för o öka sin fertilitet? Fyller 20 om en vecka så tänker ja bör ju vara relativt fertil eller har ja fel?


    Jag har en kvinnlig bekant som kämpade för att bli gravid under nästan ett helt år innan utredningen kom igång. Hon följde alla tips för att maximera fertiliteten, tog alla kosttillskott som kan boosta, kartlade sin ägglossning noggrannt för att pricka rätt dagar för försök.

    Sen visade utredningen att hennes fertilitet var helt normal medan hennes sambo var i princip steril. De berättade att enda vägen framåt, om hon ville bli gravid genom den mannen, var IVF. Det är inte en exakt parallell till din situation, men kan ändå vara värt att ha i tankarna att svårigheterna lika ofta är hos mannen
  • Anonym (H)
    Wed 4 Dec 2019 09:16
    #5

    För oss tog det 1 år exakt och jag kunde aldrig hitta min ägglossning på några stickor alls.. Bortkastade pengar och onödig stress! 5 månader är verkligen ingentning!

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 4 Dec 2019 09:28
    #6

    En sak som många inte tänker på är alkohol. Om ni ska försöka bli med barn bör båda undvika alkohol och du bör äta folsyra. Ha sex regelbundet var 2-3 dag när slemhinnorna har läkt efter mens så prickar ni in ÄL oavsett, då behöver du inga stickor. Även fertila kvinnor har tydligen bara ÄL ca 10 ggr per år också. Plus att det faktiskt kan vara mannens sida som spökar... Överviktiga har också svårare att bli gravid, det kanske inte stämmer på dig TS men kan vara bra för andra att veta.

Svar på tråden Kan inte bli gravid?!?