• Sötsug

    Skriva sitt namn

    Hur gamla var era barn när de kunde skriva sitt namn?

    Vid vilken ålder lär sig barn skriva upp och ner.

    Skolsköterskan var imponerad över att sonen 6,5 år kunde skriva sitt namn upp och ner så hon som satt mitt emot kunde läsa namnet rätt. Enligt henne är det ovanligt i den åldern. När lär det sig detta egentligen?

  • Svar på tråden Skriva sitt namn
  • Trädgårdsland

    Det går ju inte säga någon speciell ålder, som med allt annat handlar det om hur mycket man ?övar?. De flesta barn, i alla fall de med hyfsat korta namn, börjar väl skriva sitt namn vid 3-4-årsåldern, en del vid fem.

    Att skriva upp och ner är nog ännu mer varierande, en del har väl knappt testat på det ens som vuxen? Handlar mest om att komma på idén tänker jag?

  • Alexi

    Det finns väl ingen som tränar barnen aktivt på att skriva sitt namn upp och ner? Så det lär man sig väl bara om man är intresserad av just den kunskapen.

  • Mrs Moneybags

    Jag tycker nog inte att det är något ovanligt att en 6,5-åring kan skriva sitt namn... Det tror jag de allra flesta kan. 

  • MrsJenka

    Jag är snart 40 år och har aldrig kommit på tanken att försöka skriva mitt namn upp och ner. Förstår inte riktigt behovet av att kunna det?

  • Sötsug
    Mrs Moneybags skrev 2019-12-06 12:55:00 följande:

    Jag tycker nog inte att det är något ovanligt att en 6,5-åring kan skriva sitt namn... Det tror jag de allra flesta kan. 


    Det var väl inte att skriva sitt namn som var det ovanliga. Uran att han skrev det upp och ner så hon som satt mitt emot kunde läsa det...
  • Sötsug
    MrsJenka skrev 2019-12-06 13:04:34 följande:

    Jag är snart 40 år och har aldrig kommit på tanken att försöka skriva mitt namn upp och ner. Förstår inte riktigt behovet av att kunna det?


    Jag förstår inte heller behovet av att kunna det. Visste inte ens att sonen kunde det fören skolsköterskan sa det...

    Hon verkade nästintill chockad så därför jag tänkte om det var något väldigt ovanligt...
  • Sötsug
    Trädgårdsland skrev 2019-12-05 18:30:24 följande:

    Det går ju inte säga någon speciell ålder, som med allt annat handlar det om hur mycket man ?övar?. De flesta barn, i alla fall de med hyfsat korta namn, börjar väl skriva sitt namn vid 3-4-årsåldern, en del vid fem.

    Att skriva upp och ner är nog ännu mer varierande, en del har väl knappt testat på det ens som vuxen? Handlar mest om att komma på idén tänker jag?


    Han har ett kort namn med fyra bokstäver och har kunnat skriva det lääänge. Jag själv visste inte att han kunde skriva det upp och ner. Det var skolsköterskan som bett honom skriva sitt namn vid hans årliga besök där (som alla barn får göra) och han hade då skrivit sitt namn. Sen när hon satt och tog fram en annan uppgift hade han tagit en papper och skrivit sitt namn hjälp och ner så hon som satt mitt emot såg det rätt.
  • Kodia
    Sötsug skrev 2019-12-07 08:22:00 följande:
    Jag förstår inte heller behovet av att kunna det. Visste inte ens att sonen kunde det fören skolsköterskan sa det...

    Hon verkade nästintill chockad så därför jag tänkte om det var något väldigt ovanligt...
    Det är nog ovanligt att de gör spontant. Men de flesta hade nog kunna lära sig det på några minuter om de kommit på idén. Liksom ett kul partytrick! Skrattande
Svar på tråden Skriva sitt namn