• Anonym (Mardr­ömsvär­ld)
    Tue 3 Dec 2019 16:36
    5352 visningar
    318 svar
    +12
    318
    5352

    Skrämmande att vistas ute i samhället!

    Blir så förtvivlad över utvecklingen i vårt samhälle. Fick en chock när jag följde veckans händelser på polisens hemsida. Så mycket fasansfullt, mycket värre än jag kunnat föreställa mig.Tänker på killen som blev kidnappad i 9 timmar och utsatt för tortyr av 4 unga män som skulle råna honom som var i nyheterna igår.

    Läser om bortrövade och våldtagna kvinnor var och varannan dag, som i bästa fall hittas döda i kärr, människorov och busschaufförer som sparkas brutalt för att de säger till om ogiltiga biljetter. Ständiga helikoptersökningar i mitt område sista tiden, brandbilar som tjuter flera gånger per dag, skjutningar, upprepade bilbränder på parkeringen utanför. Barn som blir rånade på allt de äger och sparkade på väg hem från busshållsplatser osv osv.......

    Värst av allt är hur jag påverkats, blivit så rädd och helt förändrat min livsstil på kort tid. Besöker aldrig vänner eller går ut och roar mig efter mörkrets infall. Sitter hemma och är numera också rädd när jag ska gå motionsrundan i skogen.

    Hur fan ska det sluta? Det mest skrämmande är våldsutövarnas totala brist på empati för offret och auktoritet.Det är ungdomar som tappat allt hopp och skiter i allt som ger sig på andra. Som inte har någon respekt för samhället eller liv. Det
    är för jävlig utveckling.

    Har era liv påverkats? Känner ni er rädda, drabbade?

  • Svar på tråden Skrämmande att vistas ute i samhället!
  • Anonym (A)
    Tue 3 Dec 2019 16:40
    #1

    Nej, jag bor på ett lugnt ställe, i ett villakvarter. Pendlar med bil, är sällan i stan, Malmö, och använder bilen oftast när jag ska iväg på något. Men är inte rädd när jag är i stan och träffar folk, även om jag tar bussen.

  • Anonym (Mardr­ömsvär­ld) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 17:11
    #2
    +1
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 16:40:26 följande:

    Nej, jag bor på ett lugnt ställe, i ett villakvarter. Pendlar med bil, är sällan i stan, Malmö, och använder bilen oftast när jag ska iväg på något. Men är inte rädd när jag är i stan och träffar folk, även om jag tar bussen.


    Funderar starkt på att flytta ut på landet i nån lugn by. Storstäderna är vidriga numera. Har bott i flera stora städer i Europa och USA men aldrig varit rädd förrän sista åren. Det har gått snabbt med utvecklingen.
  • Anonym (Klara­)
    Tue 3 Dec 2019 17:24
    #3

    Före 2015 rörde jag mig helt fritt ute i samhället även sen kväll och natt. Undvek bara de folktommaste och mörkaste parkerna. Reflekterade inte ens när jag gick hem från en sen bioföreställning själv eller mitt arbete efter kl 21 på kvällen. Nu har jag ändrat så jag går aldrig hem själv efter kl 20. Sena teater- och bioföreställningar går jag inte på alls längre själv.

    När jag besöker Malmö tar jag alltid taxi överallt från hotellet, tidigare gick jag mycket. Det var en väldigt fin stad förr, nu känns det som om kulorna bokstavligt talat viner omkring så fort man sätter foten utomhus.

  • Anonym (Sara)
    Tue 3 Dec 2019 17:31
    #4

    Det finns väl tryggare länder och storstäder än Sverige och Stockholm? Funderat på att flytta utomlands? Kanske Danmark (Köpenhamn, visserligen ingen jättestor stad) är bättre?

  • Tue 3 Dec 2019 17:35
    #5
    +1

    Det börjar redan tidigt med mesiga och ointresserade föräldrar, med skolpersonal som inte får eller vågar säga ifrån, med socialsekreterare och kuratorer som bara mesar med och skyller på samhället.
    Sen har vi fega politiker som inte vågar ge polisen de befogenheter som krävs via hårdare lagstiftning, och poliser som inte har den kompetens och det jävlar anamma som krävs. Det kommer inte att bli bättre förrän folk flyttar ut från storstäder, slutar gå ut på kvällar, sviker nöjesställen och affärer. Först när brottsligheten underminerar skatteuttaget kommer staten att reagera. Och att vi slutar se brottslingar som människor med rättigheter! De ska inte ha några rättigheter då de frivilligt valt att ställa sig vid sidan av samhället.

    Så flytta ut till landet, det är ett bra steg! 

  • Anonym (Bedrö­vligt!­)
    Tue 3 Dec 2019 17:38
    #6

    Skrämmande för befolkningen i stort ja, men inte för mig personligen. Bor på landet i en liten by med 9 invånare (våra småbarn inräknade). Här kör bara folk som har här att göra och de enstaka bilar som kört fel (vägen slutar här). Har dock bott i ett av Sveriges mest kända getton och där gick jag ytterst motvilligt ut på kvällarna- och då var det ändå drygt 19 år sen jag bodde där. Idag är det ännu värre. Det måste få ett slut, men jag tänker inte ge mig in i en diskussion hur.

  • Anonym (Emma)
    Tue 3 Dec 2019 17:48
    #7

    Håller med. Det har blivit väldigt otryggt på gatorna.

  • Anonym (nja)
    Tue 3 Dec 2019 18:01
    #8
    +2

    Personligen har jag aldrig märkt något alls, är snart 50 år gammal. Bor i en större stad, har aldrig varit utsatt för något och ingen jag känner heller. Det enda jag ser är det som står i media. 

  • Anonym (A)
    Tue 3 Dec 2019 18:04
    #9
    Anonym (nja) skrev 2019-12-03 18:01:02 följande:

    Personligen har jag aldrig märkt något alls, är snart 50 år gammal. Bor i en större stad, har aldrig varit utsatt för något och ingen jag känner heller. Det enda jag ser är det som står i media. 


    Håller med.
  • Anonym (Klara­)
    Tue 3 Dec 2019 18:08
    #10
    +1
    Tecum skrev 2019-12-03 17:35:05 följande:

    Det börjar redan tidigt med mesiga och ointresserade föräldrar, med skolpersonal som inte får eller vågar säga ifrån, med socialsekreterare och kuratorer som bara mesar med och skyller på samhället.
    Sen har vi fega politiker som inte vågar ge polisen de befogenheter som krävs via hårdare lagstiftning, och poliser som inte har den kompetens och det jävlar anamma som krävs. Det kommer inte att bli bättre förrän folk flyttar ut från storstäder, slutar gå ut på kvällar, sviker nöjesställen och affärer. Först när brottsligheten underminerar skatteuttaget kommer staten att reagera. Och att vi slutar se brottslingar som människor med rättigheter! De ska inte ha några rättigheter då de frivilligt valt att ställa sig vid sidan av samhället.

    Så flytta ut till landet, det är ett bra steg! 


    Det är inte tryggare på landet - i alla fall inte i södra Sverige. Jag har många släktingar som bor på landsbygd (någon några mil från staden) och de är betydligt otryggare hemma på sin gård/hus/tomt än jag är när jag väl är i mitt kvarter eller i mitt hus här i staden. Flera av mina släktingar har ex blivit av med verktyg, bensin och diesel av förbipasserande på nätterna och vi är bara glada att inga ännu gett sig in i själva bostadshusen för att undersöka om där finns smycken osv. (Vilket det så klart inte finns, varken pengar eller smycken har mina släktingar i bostaden).
Svar på tråden Skrämmande att vistas ute i samhället!