• Tue 3 Dec 2019 18:31
    937 visningar
    13 svar
    13
    937

    Tidig start eller långa dagar?

    Jag har en 1,5 åring och har många föräldradagar kvar att ta ut.

    Vad skulle ni rekommendera, börja vid 1,5 år på förskola men gå korta dagar under en lång period, eller börja förskolan senare men då behöva gå längre dagar pga föräldradagar som tagit slut?

  • Svar på tråden Tidig start eller långa dagar?
  • Tue 3 Dec 2019 18:51
    #1

    Tidigare start alla gånger!
    Vet de som gått hemma 100% tills barnen är 2-3 år, sen ska de helt plötsligt vara 40-50 h/vecka på förskolan.
    De barnen mår inte bra av det...

    Vi började istället vid 16-18 mån ålder och var där ca 15-25 h/vecka de första åren. Dvs jobbade ungefär 50-75% vars de första åren.
    Då de var små och sov på dagen, så var de bara vakna ca 2-3 h/dag på förskolan och de orkade de med utan problem.

    SÅ skillnaden mellan att vara på förskolan tex 9-14 och sova 2h, jämfört med att vara där 7-17 och sova 2 h är att första barnet är vaken på förskolan 15 h varje vecka och andra barnet är vaken på förskolan 40 h varje vecka. Så det är väääääldigt mycket längre vakentid för de barn som går heltid.

  • Tue 3 Dec 2019 18:53
    #2

    Till saken hör kanske att han är endabarn o träffar väldigt sällan barn i hans ålder tyvärr

  • Tue 3 Dec 2019 19:33
    #3

    Tack för svar.

    Självklart är korta dagar att föredra men 18 månaders ålder känns så litet att det ska vara nästan skadligt att lämna dom och dessutom i rätt livlig miljö

  • Tue 3 Dec 2019 20:37
    #4
    bippan skrev 2019-12-03 18:53:16 följande:
    Till saken hör kanske att han är endabarn o träffar väldigt sällan barn i hans ålder tyvärr
    bippan skrev 2019-12-03 19:33:30 följande:
    Tack för svar.
    Självklart är korta dagar att föredra men 18 månaders ålder känns så litet att det ska vara nästan skadligt att lämna dom och dessutom i rätt livlig miljö
    Verkar som att du redan bestämt dej. Så gör som du vill!

    Självklart spelar det roll hur det är på förskolan. Vår har varit på en mycket, mycket liten avdelning med ett fåtal barn (dagmamma först, sen förskola under uppstart) så det har varit lugnt och mycket utevistelse.

    2-4 h lek per dag är rätt lagom även om man inte träffar barn i sin egen ålder så ofta.

  • Tue 3 Dec 2019 20:38
    #5
    nnnnnnnn skrev 2019-12-03 18:51:04 följande:

    Tidigare start alla gånger!
    Vet de som gått hemma 100% tills barnen är 2-3 år, sen ska de helt plötsligt vara 40-50 h/vecka på förskolan.
    De barnen mår inte bra av det...

    Vi började istället vid 16-18 mån ålder och var där ca 15-25 h/vecka de första åren. Dvs jobbade ungefär 50-75% vars de första åren.
    Då de var små och sov på dagen, så var de bara vakna ca 2-3 h/dag på förskolan och de orkade de med utan problem.

    SÅ skillnaden mellan att vara på förskolan tex 9-14 och sova 2h, jämfört med att vara där 7-17 och sova 2 h är att första barnet är vaken på förskolan 15 h varje vecka och andra barnet är vaken på förskolan 40 h varje vecka. Så det är väääääldigt mycket längre vakentid för de barn som går heltid.


    Det var ju ett väldans generaliserande. Vår började när hon var två år
    och gick heldagar på en gång (8.30-16). Hon var helt lyrisk från första dagen och har älskat stället sen dess, så där så att hon gråter om hon är sjuk för många dagar, för hon längtar till kompisar och leken.

    TS, jag skulle säga att det är svårt att svara på. Det beror så mycket på barnet. Min blev skitarg när vi försökte vara duktiga och hämta vid 15. Då skulle de just bege sig ut efter mellis och innelek och hon ville ju ut och leka mera! Hon är inte betjänt av kortare dagar, men mår finfint av längre helger då och då istället.
  • Tue 3 Dec 2019 20:39
    #6

    Jag tänker att är barnet 1,5 år nu så skulle det väl vara rimligt att börja i april, när våren kommer, det är ljust, roligt att vara ute på gården på förskolan och värsta sjukdomarna är förbi.

  • Tue 3 Dec 2019 20:42
    #7
    LaFontaine skrev 2019-12-03 20:38:03 följande:
    Det var ju ett väldans generaliserande. Vår började när hon var två år
    och gick heldagar på en gång (8.30-16). Hon var helt lyrisk från första dagen och har älskat stället sen dess, så där så att hon gråter om hon är sjuk för många dagar, för hon längtar till kompisar och leken.

    TS, jag skulle säga att det är svårt att svara på. Det beror så mycket på barnet. Min blev skitarg när vi försökte vara duktiga och hämta vid 15. Då skulle de just bege sig ut efter mellis och innelek och hon ville ju ut och leka mera! Hon är inte betjänt av kortare dagar, men mår finfint av längre helger då och då istället.
    TS frågade vad JAG hade valt, så jag svarade utifrån mina erfarenheter med mina egna barn + nära vänner.
  • Tue 3 Dec 2019 20:51
    #8

    Tack!

    Jag frågade om man kunde börja i mars/april istället för januari för att barnet ska hinna växa till sig lite mer, men förskolan ville att man skulle börja i början på terminen och inte mitt i, för att barnen ska lära känna varandra samtidigt

  • Tue 3 Dec 2019 20:53
    #9

    Jag hade alla gånger försökt ha barnet hemma så länge som möjligt. Jag hade börjat studera på distans så barnet kunnat vara hemma längre. Spara fl dagarna så länge det går (anpassat efter 4 årsdagen dagar).

    Finns pappan med i bilden så skulle jag ev försöka få att om båda vill jobba lite att båda går ner i tid och att pussla med tiderna så barnet kan vara hemma med en förälder. Det är ett evigt pusslande men det går. Dock träffas inte de vuxna så mycket under denna period (som faktiskt går över).
    Alternativt ett helgjobb som gör att ekonomin går bättre ihop.
    Finns många alternativ på lösningar om man vill vara hemma längre. Frågan är kanske också hur mycket man är villig att offra själv för att få det gå ihop.

  • Tue 3 Dec 2019 22:09
    #10
    legomum skrev 2019-12-03 20:53:56 följande:

    Jag hade alla gånger försökt ha barnet hemma så länge som möjligt. Jag hade börjat studera på distans så barnet kunnat vara hemma längre. Spara fl dagarna så länge det går (anpassat efter 4 årsdagen dagar).

    Finns pappan med i bilden så skulle jag ev försöka få att om båda vill jobba lite att båda går ner i tid och att pussla med tiderna så barnet kan vara hemma med en förälder. Det är ett evigt pusslande men det går. Dock träffas inte de vuxna så mycket under denna period (som faktiskt går över).

    Alternativt ett helgjobb som gör att ekonomin går bättre ihop.

    Finns många alternativ på lösningar om man vill vara hemma längre. Frågan är kanske också hur mycket man är villig att offra själv för att få det gå ihop.


    Håller med. Min yngsta började i höstas dryga 2 år gammal och jag hade inte gjort annorlunda om jag gjort om det. Jag jobbar 80% och vi turas om så jag lämnar 08 och pappan hämtar 1430.
  • Wed 4 Dec 2019 07:02
    #11
    bippan skrev 2019-12-03 20:51:54 följande:

    Tack!

    Jag frågade om man kunde börja i mars/april istället för januari för att barnet ska hinna växa till sig lite mer, men förskolan ville att man skulle börja i början på terminen och inte mitt i, för att barnen ska lära känna varandra samtidigt


    Men herregud, det är bara dumheter, det är 1-2-åringar vi pratar om. Barn i den åldern bryr sig sällan ens om andra barn.
  • Elin P
    Wed 4 Dec 2019 09:54
    #12

    Skulle absolut hellre ha låtit barnet börja vid 1,5 år men gå kortare dagar då. Eller vara ledig någon dag per vecka.

  • Elin P
    Wed 4 Dec 2019 09:57
    #13
    bippan skrev 2019-12-03 19:33:30 följande:

    Tack för svar.

    Självklart är korta dagar att föredra men 18 månaders ålder känns så litet att det ska vara nästan skadligt att lämna dom och dessutom i rätt livlig miljö


    Tycker det är att överdriva att det skulle vara skadligt för en 18-månaders att gå på förskola. Det är ju mycket vanligt både i vårt land och ffa utomlands att yngre barn än så går. Allt beror väl på dels vad det är för förskola och hur mycket tid barnet tillbringar där. Min son började vid 1,5 år och har trivts jättebra på förskolan hela tiden. Han går ca 30 timmar/vecka, är alltid ledig en vardag.
Svar på tråden Tidig start eller långa dagar?