• Wed 4 Dec 2019 00:05
    632 visningar
    3 svar
    3
    632

    Hjälp med gluten

    Hej alla kloka!

    Jag är mamma till en nästan prick 2 år gammal kille som haft bekymmer med sin mage från födseln.

    När han var ca fyra månader så fick jag rådet att sluta med mjölkprotein och det gav oss en ny kille.

    Vid matintro som skedde försiktigt runt 6-7 månader så gav vi ca 1 msk av kokt grönsak mosad med bröstmjölk per dag. Vi trappade långsamt upp och adderade livsmedel. Vid ca 10 månader började krånglet med magen igen och i ganska snabb takt blev han dålig igen. Vi fick hjälp på barnmottagning och man gjorde pricktester som inte visade på några allergier. Vi fick rådet att vänta med intro av mjölkprotein men köra på som vanligt med allt annat och ?härda ut?.

    Familjen blev mer och mer slutkörd med en konstant ledsen kille som sov jättedåligt precis varje natt.

    Vid 12 månader fick vi panik och slutade med ägg, soja och spannmål på eget bevåg fast vi visste att man inte borde. Vi kände helt enkelt att vi inte fick hjälp och att det blev ohållbart.

    Åter igen så fick vi en ny kille här hemma som plötsligt började sova på nätterna och ta för sig av livet på dagarna.

    I somras introducerade vi ägg i långsam takt och vi tycker att han tagit det bra men nu är det alltså intro av gluten som ger oss fruktansvärd ångest.

    Min förhoppning är att nån läser detta som har erfarenhet av sen introduktion av gluten och som kan ge oss tips och råd.

    Pepp till en ledsen mamma är också välkommet.

    Tack.

  • Svar på tråden Hjälp med gluten
  • Wed 4 Dec 2019 07:30
    #1

    Det finns en del att läsa på livsmedelsverkets hemsida om introduktion av gluten. De rekommenderar att man introducerar gluten medan man fortfarande ammar, men skriver själva att det inte längre finns vetenskapliga belägg för det och att amningen inte ger mindre risk för celiaki. Såhär skriver de på sin hemsida om hur mycket gluten man kan börja ge när man ska introducera: ? Tyvärr är det svårt att ge konkreta besked till föräldrar om hur mycket och hur fort mängden gluten kan ökas, forskningen har ännu inte kunna avgöra det. Det vi menar med små mängder i våra nuvarande råd är en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan till att börja med, och sedan öka mängden långsamt, säger Ylva Sjögren Bolin.

    Anledningen till att man inte helt ska utesluta gluten på egen hand är att man om man ska påvisa celiaki måste ta ett blodprov. Har barnet inte ätit gluten så kommer det även om det är glutenintolerant inte ha antikroppar mot gluten. Men ni är ju inte i den situationen nu ändå att blodprov ska tas så då har det egentligen ingen betydelse.

    Jag tror inte att du behöver vara mer rädd för att introducera gluten än ägg osv. Ta lite i taget och se vad som händer. Men! Om ni märker att sonen mår sämre efter glutenintroduktion så är det superviktigt att ni INTE slutar med gluten direkt, utan att ni då ringer vården och kräver ett blodprov. Bara då kommer ni veta om han har celiaki eller inte. Lycka till och hoppas att det går bättre denna gång

  • Wed 4 Dec 2019 07:56
    #2

    Det behöver inte alls vara något problem, lägg till ett livsmedel i taget bara så att ni ser hur magen reagerar. Funkar det så fortsätt bara lägga till.

    Gluten har ni ju redan introducerat som jag förstod det, men tagit bort igen.

    Min ena unge tålde ?ingenting? som liten men äter nu som 8-åring allt utan problem. Ägg kunde vi lägga till vid ca 3 år och mjölkprotein vid 5. Gluten gav vi tidigt men tog bort igen, la till igen vid ca 2 år.

    En del barn har känslig mage, det måste inte vara alllergi.

  • Thu 5 Dec 2019 06:34
    #3
    Mandelskorpan skrev 2019-12-04 07:56:12 följande:

    Det behöver inte alls vara något problem, lägg till ett livsmedel i taget bara så att ni ser hur magen reagerar. Funkar det så fortsätt bara lägga till.

    Gluten har ni ju redan introducerat som jag förstod det, men tagit bort igen.

    Min ena unge tålde ?ingenting? som liten men äter nu som 8-åring allt utan problem. Ägg kunde vi lägga till vid ca 3 år och mjölkprotein vid 5. Gluten gav vi tidigt men tog bort igen, la till igen vid ca 2 år.

    En del barn har känslig mage, det måste inte vara alllergi.


    Tack <3 Ditt inlägg ger mig verkligen hopp.

    Det är så svårt när man introducerar, det går trögt oavsett och svårt att läsa av om det är allergi eller bara lite körigt för att det är ngt nytt som intas.

    Hur gjorde ni när ni la till och hur var reaktionerna på det? Eller var det helt problemfritt?
Svar på tråden Hjälp med gluten