• båtshi­p12345
    Thu 5 Dec 2019 10:50
    11591 visningar
    611 svar
    611
    11591

    Invandrare och problem

    Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

    Jag är genuint nyfiken.

    -->VAR OBJEKTIVA<-- 

  • Svar på tråden Invandrare och problem
  • Thu 5 Dec 2019 11:48
    #1
    -1 +1

    Det där är ju såå mångsidigt. Det finns många faktorer och många sidor. Generellt skulle jag säga att jag egentligen vet hur man borde göra. Ska se om jag får ihop en vettig sammanfattning.

    Alltså problemen är ju egentligen uppenbara: De flesta som invandrar till Sverige kommer ifrån fattiga länder med annorlunda kultur och ofta sämre utbildning. De få som kommer ifrån andra industriländer brukar inte vara något problem ändå. Och de isolerar sig inte i ghetton heller, om inte de råkar vara många. Finländare har kanske nån gång haft lite egna grejer på finska, men Sverige och Finland har ju starka band där och båda språken är okej i båda länderna. 

    Men det är de ifrån fattiga länder och med annorlunda kultur som har mest problem att integrera sig. Det är inte så konstigt. Det kräver ganska mycket att komma till ett annat land och uppleva att ALLT är annorlunda. Jag är själv invandrare, fast från ett rikt land, men även jag kände att jag inte riktigt hade förväntat mig att det var så mycket som fungerar annorlunda. Det kanske låter konstigt - det är väl klart man förstår att det kan vara annorlunda i ett annat land? Visst, men finns ändå många småsaker, där man faktiskt trodde att alla gjorde likadant (för att man knappt trodde att man kan göra på annat sätt). Men det där brukar ändå gå över ganska snabbt. Kan hända att det tar längre tid för de ifrån mer annorlunda kulturer

    Och de hamnar i dessa ghetton för att de inte har råd med att bo i något fint område. Visserligen finns det ibland också områden med hyreslägenheter där fler svenskar bor, men om valet är mellan två dåliga områden, så förstår jag också om de väljer det där flest av deras landsmän bor. Och sedan har de svårt att få kontakt med svenskar, att få något vettigt jobb. Man kanske måste ha en ny utbildning för att kunna få jobb. Det gjorde även jag, förresten. Det passar ofta inte med det gamla från hemlandet. Har man då ingen bra skolutbildning och saknar alltså grunderna, så som en del från fattiga länder, så är det nästan för svårt. Och det är också svårt då att lära sig språket.

    Och nästa generation växer upp här. Föräldrarna kan knappt kommunicera med skolan, de kan inte riktigt ta del i vad barnen gör. De har inte heller koll sedan om barnen sysslar med något brottsligt. Eller så vet de inte hur de ska tala barnen till rätta. För nu har de hört här i Sverige att man inte får slå barn och då har de svårt att hitta ett annat sätt att få respekt av sina barn. Och det är ju ofta den generationen som ställer till en del. 

    Vad kan man göra? Kort sagt, den generationen som invandrat måste ha möjlighet att få något passande jobb och att vara integrerade, delaktiga i samhället. Det är inte bara de som inte vill lära sig språket, utan det är också samhället som inte släpper in dem. Det finns några bra initiativ så som språkträning för mammor på öppna förskolan. Även barnen kan ju ibland halv-språkiga och det ger problem. Modersmåls-lärare är jätteviktiga där och det vore ibland verkligen värd det om de fick jobba några extra timmar, lägga ner lite tid på att prata med föräldrarna. Även BVC kan göra viktiga insatser, förskolan kan göra mycket, för att förhindra att barn till invandrare växer upp under bristfälliga förhållanden. Och då tänker jag nu på föräldrar som knappt pratar med sina barn. Det förekommer att enskilda - inte majoriteten förstås - inte riktigt vet vad barn behöver.

  • Anonym (?)
    Thu 5 Dec 2019 11:52
    #2

    Vilken regering, vi har haft sju sedan 1990? På kommunnivå, där det mesta verkliga jobbet sker, har vi haft mer eller mindre alla partier vid makten.

  • Anonym (Jo)
    Thu 5 Dec 2019 12:16
    #3
    +1

    Alla som varit sittandes har skitit fullständigt i dessa områden.

    Så länge de själva slipper "problemen så här de varit nöjda.

    Nu när det spårat ur totalt och SD går framåt då vänder de kappan efter vinden och gör allt för att behålla sina j***a fallskärmar och lön. Dessa pissråtter som sitter och har suttit skoter fullständigt i "vanligt" folk så länge det ser bra ut utåt. Alla partier är lika jäkla delaktiga hur de än försöker skylla ifrån sig.

    Har haft vänner på Rosengård då en släkting till mig bodde där länge. På 90-talet fick vi inte vara ute efter 19 där pga bråk och slagsmål och det var som att komma till en helt annan land. Tror politikerna på fullt allvar att folk som kommer hit ändrar tankesätt av sig själva?? . Alltså klart som fan att de som varit i krig mot varandra fortfarande tycker illa om varandra. Träffade folk som hatade varandra pga att de var i krig med varandra och den enes regering hade dödat den andres familj osv. Redan på 95 hade jag vänner där som hade bestämt möte med andra barn för att slåss (Inga regler fanns) dessa var som sagt barn, vad tror ni hände dem sen? Gängmentaliteten fanns redan då. Nu är det ännu fler grupper från olika delar av världen som lärt sig hata andra folkslag. De kommer hit och blir "bortglömda" får göra i princip hur de vill utan konsekvenser.

    Såg en dokumentär i början av 2000 som handlade om ungdomar i Rosengård som slog sina lärare osv. Varför de gjorde det= Jo för att svenska lärare och staten inte ingav respekt de fanns inget värre straff än det dessa fick hemma iaf. De flesta av dem ogillade svenskar och hade en hel del åsikter om svenska ungdomar och att de förtjänade spö för att de var så mesiga.

    Så slutsatsen är att regeringen har haft chans att ändra länge men det har helt skitit i det. De skyller allt på folket som inte släppt in dem i sina hjärtan hahaha som om man har tid med det när man ska jobba helst dygnet runt med allt samhället kräver och dessutom veta att om du blir sjuk så är det ett lotteri hos du om de tillåter det eller inte. Nä fyfan för ljugande och pengakåta politiker.

  • Thu 5 Dec 2019 13:07
    #4
    -1
    Anonym (Jo) skrev 2019-12-05 12:16:52 följande:

    Så slutsatsen är att regeringen har haft chans att ändra länge men det har helt skitit i det. De skyller allt på folket som inte släppt in dem i sina hjärtan hahaha som om man har tid med det när man ska jobba helst dygnet runt med allt samhället kräver och dessutom veta att om du blir sjuk så är det ett lotteri hos du om de tillåter det eller inte. Nä fyfan för ljugande och pengakåta politiker.


    Och det har de en poäng med också. Det är klart att det finns orsaker. Och att det inte bara är att politikerna som ska fixa. Det hänger på var och en, hur man bemöter sina medmänniskor. Självklart! Om du inte har tid med något så blir det därefter också.
  • Anonym (Jo)
    Thu 5 Dec 2019 13:41
    #5
    +1

    Är inte jag som valt detta. Hade det varit en omröstning så hade jag röstat emot. Är fan politikernas skyldighet att skapa en bra grund för dem som kommer hit när de väljer att släppa in. Inte fan begär jag mina medmänniskor uppfostra mina barn och det skulle bli ramaskri om folk bad andra om det. Självklart ska man vara hövligt och en medmänniska men man kan inte begära att arbetande människor med familjer ska uppfostra folk som kommer hit. Om du tar in en utländsk familj är ju det upp till dig men du kan inte begära att alla gör det. Det är inte mitt eller andras ansvar att de släpper in fler än det tas hand om.

  • Anonym (Funde­rsam)
    Thu 5 Dec 2019 14:00
    #6

    Alltså, jag funderar en del på två saker; dels situationen för barnen och ungdomarna i de här "ghettona", dels hur långt integrationen sträcker sig.

    Om man ska vara lite kategorisk; valfri skola på Kungsholmen ÄR bättre än valfri skola i Tensta - mer personal, högre kvalitet, bättre undervisning, osv. I teorin är utbildning fritt och tillgängligt för alla, men hur är det egentligen i praktiken?
    När man är kille av utländsk härkomst, 14 bast, och valet står mellan en halvdan, stökig, nedsliten skola och den kriminella banan som ger snabba pengar, mycket pengar, spänning, "respekt", osv, då förstår jag att många väljer det senare.
    Och hur mycket vettigt har ungarna i Tensta att göra på fritiden?

    Och så var det integrationen:
    Jag kan ha fel, men det verkar som om det inte finns så många reella skäl att egentligen integreras. Det går bra ändå, det är snarare en önskan än ett krav från statligt håll att var och en ska integreras.
    Jag ska ta ett exempel som sannolikt kommer att innebära gatlopp deluxe, men det kan jag ta:
    Det var en mamma från Nordafrika (har jag för mig) som slog sina barn, som blev åtalad och dömd, men domen mildrades kraftigt eftersom hon var analfabet, hon hade bott i länder där barnaga var legio och hon kände inte till den svenska lagstiftningen.
    Hade hon dömts till fängelse eller annat kännbart straff, så är det möjligt att det hade tjänat som varnande exempel, att det hade fått folk att tänka "Shit, om man inte kan svensk lag hamnar man i fängelse".
    Det i sin tur hade kunnat leda till att fler människor integrerades på riktigt, och dessutom att kvinnor får upp ögonen för vår jämställdhet och hur kvinnor lever i Sverige.

    Tror jag, naiv som jag är

  • Thu 5 Dec 2019 18:17
    #7
    -1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-05 14:00:05 följande:

    Alltså, jag funderar en del på två saker; dels situationen för barnen och ungdomarna i de här "ghettona", dels hur långt integrationen sträcker sig.

    Om man ska vara lite kategorisk; valfri skola på Kungsholmen ÄR bättre än valfri skola i Tensta - mer personal, högre kvalitet, bättre undervisning, osv. I teorin är utbildning fritt och tillgängligt för alla, men hur är det egentligen i praktiken?
    När man är kille av utländsk härkomst, 14 bast, och valet står mellan en halvdan, stökig, nedsliten skola och den kriminella banan som ger snabba pengar, mycket pengar, spänning, "respekt", osv, då förstår jag att många väljer det senare.
    Och hur mycket vettigt har ungarna i Tensta att göra på fritiden?

    Och så var det integrationen:
    Jag kan ha fel, men det verkar som om det inte finns så många reella skäl att egentligen integreras. Det går bra ändå, det är snarare en önskan än ett krav från statligt håll att var och en ska integreras.
    Jag ska ta ett exempel som sannolikt kommer att innebära gatlopp deluxe, men det kan jag ta:
    Det var en mamma från Nordafrika (har jag för mig) som slog sina barn, som blev åtalad och dömd, men domen mildrades kraftigt eftersom hon var analfabet, hon hade bott i länder där barnaga var legio och hon kände inte till den svenska lagstiftningen.
    Hade hon dömts till fängelse eller annat kännbart straff, så är det möjligt att det hade tjänat som varnande exempel, att det hade fått folk att tänka "Shit, om man inte kan svensk lag hamnar man i fängelse".
    Det i sin tur hade kunnat leda till att fler människor integrerades på riktigt, och dessutom att kvinnor får upp ögonen för vår jämställdhet och hur kvinnor lever i Sverige.

    Tror jag, naiv som jag är


    Precis. Och vad jag vet så får de ju information om de viktigaste lagarna (eller de som kan skilja sig jämfört med hemlandet) nästan så fort de kommit hit. 

    Jag har sagt det länge, man får inte daltas för mycket där. Annars måste de ju få intrycket att det inte är så noga.
  • Thu 5 Dec 2019 18:17
    #8
    -1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-05 14:00:05 följande:

    Alltså, jag funderar en del på två saker; dels situationen för barnen och ungdomarna i de här "ghettona", dels hur långt integrationen sträcker sig.

    Om man ska vara lite kategorisk; valfri skola på Kungsholmen ÄR bättre än valfri skola i Tensta - mer personal, högre kvalitet, bättre undervisning, osv. I teorin är utbildning fritt och tillgängligt för alla, men hur är det egentligen i praktiken?
    När man är kille av utländsk härkomst, 14 bast, och valet står mellan en halvdan, stökig, nedsliten skola och den kriminella banan som ger snabba pengar, mycket pengar, spänning, "respekt", osv, då förstår jag att många väljer det senare.
    Och hur mycket vettigt har ungarna i Tensta att göra på fritiden?

    Och så var det integrationen:
    Jag kan ha fel, men det verkar som om det inte finns så många reella skäl att egentligen integreras. Det går bra ändå, det är snarare en önskan än ett krav från statligt håll att var och en ska integreras.
    Jag ska ta ett exempel som sannolikt kommer att innebära gatlopp deluxe, men det kan jag ta:
    Det var en mamma från Nordafrika (har jag för mig) som slog sina barn, som blev åtalad och dömd, men domen mildrades kraftigt eftersom hon var analfabet, hon hade bott i länder där barnaga var legio och hon kände inte till den svenska lagstiftningen.
    Hade hon dömts till fängelse eller annat kännbart straff, så är det möjligt att det hade tjänat som varnande exempel, att det hade fått folk att tänka "Shit, om man inte kan svensk lag hamnar man i fängelse".
    Det i sin tur hade kunnat leda till att fler människor integrerades på riktigt, och dessutom att kvinnor får upp ögonen för vår jämställdhet och hur kvinnor lever i Sverige.

    Tror jag, naiv som jag är


    Precis. Och vad jag vet så får de ju information om de viktigaste lagarna (eller de som kan skilja sig jämfört med hemlandet) nästan så fort de kommit hit. 

    Jag har sagt det länge, man får inte daltas för mycket där. Annars måste de ju få intrycket att det inte är så noga.
  • Anonym (Funde­rsam)
    Thu 5 Dec 2019 18:56
    #9
    AndreaBD skrev 2019-12-05 18:17:56 följande:
    Precis. Och vad jag vet så får de ju information om de viktigaste lagarna (eller de som kan skilja sig jämfört med hemlandet) nästan så fort de kommit hit. 

    Jag har sagt det länge, man får inte daltas för mycket där. Annars måste de ju få intrycket att det inte är så noga.
    Det tror jag med, på SFI och så, men någonstans brister det ju - kanske att SFI inte är något krav, eller att fusk med SFI inte beivras, eller något.

    Jag är en väldigt tolerant person, men i det här fallet kunde man vara betjänt av lite mer piska/morot, eller hårdare tag. Det är ju inte för att vara allmänt jävlig, det skulle ju vara för att få in nyanlända i vårt samhälle. Det skulle både dem, vi och samhället tjäna på.
  • Thu 5 Dec 2019 22:12
    #10
    -1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-05 18:56:57 följande:
    Det tror jag med, på SFI och så, men någonstans brister det ju - kanske att SFI inte är något krav, eller att fusk med SFI inte beivras, eller något.

    Jag är en väldigt tolerant person, men i det här fallet kunde man vara betjänt av lite mer piska/morot, eller hårdare tag. Det är ju inte för att vara allmänt jävlig, det skulle ju vara för att få in nyanlända i vårt samhälle. Det skulle både dem, vi och samhället tjäna på.
    Jag tycker man ska göra det utanför SFI. Jag har aldrig gått SFI eftersom jag hade läst svenska på högskolan innan jag kom hit. Så det finns ju de som inte går det av såna anledningar. De lär ju inte heller behöva den infon. Men de som kommer som flyktingar kan man ju köra information med på flyktingföreningen. Man skulle också kunna kolla det, innan de får ett personnummer. Minns att jag inte hade direkt från början, och utan det kan man ju inte göra så mycket. 
Svar på tråden Invandrare och problem