• Thu 5 Dec 2019 15:53
    632 visningar
    12 svar
    12
    632

    Sambo tvekar om han vill behålla barnet

    Som rubriken lyder så är min sambo i något så kallat chocktillstånd skulle jag kalla det. Vi är 30 år, varit tillsammans i 9 år, bor i hyresrätt, jag har fast jobb och arbetar 100%, min sambo pluggar just nu. Vid årsskriftet var han med på att jag slutade med mina ppiller och jag är nu gravid i v. 9+6. Det hela började när jag berättade att jag var gravid och hans reaktion var att spy. Han sa att han bara blev nervös. Tiden gick och för 2 veckor sedan efter ett besök till sin psykolog hade det kommit upp saker om hans barndom som jag inte hade en aning om. Han fick panik och sa att det inte gick, han kan inte bli pappa just nu, ekonomin kommer inte funka, han kommer inte bli en bra pappa, han måste jobba med sig själv osv. Efter många om och men så lugnade sig och nu 2 veckor senare samma sak... Jag är helt förkrossad och vet inte vad jag ska ta mig till, tycker det är alldeles för sent att göra abort men vill inte vara ensamstående. Nu undrar jag om någon varit i någon slags liknande sits och kan dela med sig?

  • Svar på tråden Sambo tvekar om han vill behålla barnet
  • Thu 5 Dec 2019 16:01
    #1

    Vilken jättebebis. Så avtändande och obehagligt. Buhu liksom stackars miiiig jag är för omogen för barn. Men ts du bestämmer INTE han. Så känner du att det är för sent för abort gör du inte abort. Är inte svårare än så.

  • Thu 5 Dec 2019 16:05
    #2

    Svår fråga. Han har varit med på att lägga bort preventivmedel och han har haft sex med dig frivilligt. Underförstått borde då en man på 30 år kunna förstå att det kan bli ett barn....

    Men jättetrist att han mår så dåligt. Du ska såklart inte ta bort ett barn som du vill behålla. Gör du det för någon annans skull så kan du må otroligt dåligt av det längre fram säger jag av erfarenhet. Men din kille verkar vara i kris. Du tror inte att han kommer att kunna ta det här lilla barnet till sig om ni bara ger det tid? Och att han samtidigt går och pratar med någon regelbundet så att han får ur sig vad exakt det är han är rädd för?

    Det är ju inte så att lilla bebisen kommer att stå i en korg utanför dörren om en månad utan det är ganska lång tid kvar att förbereda sig. Jag tycker det vore jättetrist om ni gick isär pga detta efter att ha varit ihop så länge. Jag hoppas att det löser sig för er!

  • Thu 5 Dec 2019 16:14
    #3

    Behåll barnet! Det är det enda vettiga.

  • Thu 5 Dec 2019 16:24
    #4
    Anotherone skrev 2019-12-05 16:05:35 följande:

    Svår fråga. Han har varit med på att lägga bort preventivmedel och han har haft sex med dig frivilligt. Underförstått borde då en man på 30 år kunna förstå att det kan bli ett barn....

    Men jättetrist att han mår så dåligt. Du ska såklart inte ta bort ett barn som du vill behålla. Gör du det för någon annans skull så kan du må otroligt dåligt av det längre fram säger jag av erfarenhet. Men din kille verkar vara i kris. Du tror inte att han kommer att kunna ta det här lilla barnet till sig om ni bara ger det tid? Och att han samtidigt går och pratar med någon regelbundet så att han får ur sig vad exakt det är han är rädd för?

    Det är ju inte så att lilla bebisen kommer att stå i en korg utanför dörren om en månad utan det är ganska lång tid kvar att förbereda sig. Jag tycker det vore jättetrist om ni gick isär pga detta efter att ha varit ihop så länge. Jag hoppas att det löser sig för er!


    Jo jag har ju ett hopp om det.. Han är egentligen en fin människa men det har kommit upp saker från hans barndom och pappa som han nu kopplar till denna graviditet... Det enda jag känner är att hur jag än gör så är inget beslut 100% Jag har också panik då jag tänker att detta kanske är min enda chans att bli gravid, det vet man inte.
  • Thu 5 Dec 2019 17:49
    #5
    BeckaBecka skrev 2019-12-05 16:24:28 följande:

    Jo jag har ju ett hopp om det.. Han är egentligen en fin människa men det har kommit upp saker från hans barndom och pappa som han nu kopplar till denna graviditet... Det enda jag känner är att hur jag än gör så är inget beslut 100% Jag har också panik då jag tänker att detta kanske är min enda chans att bli gravid, det vet man inte.


    Men har han varit med om hemskheter från sin pappa så kommer han behöva bearbeta detta oavsett om det finns en bebis eller inte. Han kommer behöva gå i terapi och bygga upp sig själv och det kan ju mycket väl bli så att barnet är den som kommer heala honom mest när han inser att han inte är som sin pappa.
  • GGN
    Thu 5 Dec 2019 17:55
    #6

    Aldrig i livet att jag gjort abort i din situation!

  • Thu 5 Dec 2019 17:59
    #7

    Dumpa honom oavsett , sen bestäm vad du vill göra med barnet.

  • Thu 5 Dec 2019 18:38
    #8

    Behåll. Man ska inte ta såna här beslut i panik. Tänk om han hamnar i kris om ett år för att han krävt att du avslutar er planerade graviditet.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Prakti­sk58
    Thu 5 Dec 2019 20:05
    #9
    Mackan1978 skrev 2019-12-05 16:14:26 följande:

    Behåll barnet! Det är det enda vettiga.


    Vilket av dem ?
  • Thu 5 Dec 2019 21:08
    #10

    Men alltså, din kropp, ditt val. Vet du inte det?

    Beroende på vad det är som hänt sambon i barndomen så bör väl du som blivande mamma vara väl medveten om att visst bagage kan vara förödande och har en stor risk att upprepas i nästa generation om det inte hanteras. Så på sätt och vis kan jag förstå sambon, han är rädd att han kan utföra hemskheter mot sitt barn om han inte fått ordning på sig själv först.

  • Thu 5 Dec 2019 21:19
    #11
    EmberEyes skrev 2019-12-05 21:08:27 följande:

    Men alltså, din kropp, ditt val. Vet du inte det?

    Beroende på vad det är som hänt sambon i barndomen så bör väl du som blivande mamma vara väl medveten om att visst bagage kan vara förödande och har en stor risk att upprepas i nästa generation om det inte hanteras. Så på sätt och vis kan jag förstå sambon, han är rädd att han kan utföra hemskheter mot sitt barn om han inte fått ordning på sig själv först.


    Visst vet jag det, men känns inte så lätt och självklart. Dessa minnen från hans barndom har han på något sätt lyckats stoppa undan till beskedet om att jag är gravid kom. Då han började gå till psykolog.
  • Fri 6 Dec 2019 09:40
    #12

    Behåll han kommer att ändra sig :) mödravårdcentralen säger att de är normalt att tveka och att de ofta kommer upp saker om sin barndom vid en graviditet och att allt går bra :) så behåll du kommer ångra dig annars

Svar på tråden Sambo tvekar om han vill behålla barnet