• Anonym (Shery­l)
    Sun 8 Dec 2019 10:19
    1657 visningar
    61 svar
    -1
    61
    1657

    Hund anmäld till länsstyrelsen

    Hej!

    Vänder mig till er som har erfarenhet eller jobbar med dessa frågor. (Vill tillägga att jag inte äger hund själv eller var med vid tillfället).
    Vad händer om en stor hund biter ihjäl en annan mindre hund? Det sker på en allmän parkering och inte inne på någons privata tomt. Den stora hunden är nu anmäld till länsstyrelsen, men vad händer sedan och hur lång tid tar det innan beslut/besked kommer?  Polis var ej inblandad och hunden har ej gjort något liknande tidigare och aldrig varit aggressiv mot människor såvitt jag vet. Vad kan det bli för olika beslutsalternativ från länsstyrelsen?
     

  • Svar på tråden Hund anmäld till länsstyrelsen
  • Anonym (-)
    Sun 8 Dec 2019 10:23
    #1

    Hunden kommer antagligen avlivas, eller alternativt görs det en utredning på hunden, kollar beteende, lynne och annat, kan bli så att hunden måste ha munkavel när den är bland människor och andra djur.

  • Anonym (Shery­l) Trådstartaren
    Sun 8 Dec 2019 10:32
    #2
    Anonym (-) skrev 2019-12-08 10:23:12 följande:

    Hunden kommer antagligen avlivas, eller alternativt görs det en utredning på hunden, kollar beteende, lynne och annat, kan bli så att hunden måste ha munkavel när den är bland människor och andra djur.


    Hur lång tar det innan beslut kommer? (Händelsen inträffade i maj så det är därför jag undrar. Hundägaren fick inkomma med utlåtande i somras och sedan har inget hörts från någon).
  • Anonym (Haha nej)
    Sun 8 Dec 2019 10:40
    #3
    +2
    Anonym (-) skrev 2019-12-08 10:23:12 följande:

    Hunden kommer antagligen avlivas, eller alternativt görs det en utredning på hunden, kollar beteende, lynne och annat, kan bli så att hunden måste ha munkavel när den är bland människor och andra djur.


    Eh nej den kommer inte avlivas. Inte ens hundar som biter ett barn blir avlivade. Dom får ett "Fyy på sig" och koppeltvång alt munkorg. Sveriges mesiga lagar.
  • Anonym (Korka­t)
    Sun 8 Dec 2019 10:43
    #4
    Anonym (Haha nej) skrev 2019-12-08 10:40:51 följande:

    Eh nej den kommer inte avlivas. Inte ens hundar som biter ett barn blir avlivade. Dom får ett "Fyy på sig" och koppeltvång alt munkorg. Sveriges mesiga lagar.


    Vad säger du?

    Varför ska hunden avlivas för människans dumhet? Alla är inte lämpliga hundägare.
  • Anonym (Kompi­sen)
    Sun 8 Dec 2019 11:20
    #5

    Räkna med koppeltvång samt munkorg.
    Har en bekant vars hund gjorde samma sak, ägaren var jätterädd och orolig länge innan beslutet kom.

    Händer det igen kommer hon beläggas med djurförbud för husdjur. (Hon har även stall och hästar men det påverkas inte.)

  • Anonym (Kompi­sen)
    Sun 8 Dec 2019 11:33
    #7
    +1
    Anonym (Haha nej) skrev 2019-12-08 11:30:35 följande:

    Hade en hund bitit mitt barn hade jag avlivat den själv med en sten i huvudet eller kanske skära halsen av den. Så jo hundar som bits ska avlivas. För visst vore det bra att avliva ev usel ägare men då blir man satt i finkan.


    Och du tror att du ostraffat kan mörda en hund?
  • Anonym (Korka­t)
    Sun 8 Dec 2019 11:44
    #8
    +1
    Anonym (Haha nej) skrev 2019-12-08 11:30:35 följande:

    Hade en hund bitit mitt barn hade jag avlivat den själv med en sten i huvudet eller kanske skära halsen av den. Så jo hundar som bits ska avlivas. För visst vore det bra att avliva ev usel ägare men då blir man satt i finkan.


    Du behöver söka hjälp
  • Anonym (Annar­s då?)
    Sun 8 Dec 2019 14:21
    #9

    Det kommer inte att bli något av det.

    Helt säker om jag går på din beskrivning.

  • Anonym (Haha nej)
    Sun 8 Dec 2019 14:47
    #10
    -1
    Anonym (Kompisen) skrev 2019-12-08 11:33:10 följande:
    Och du tror att du ostraffat kan mörda en hund?
    Ja då om det är i självförsvar för att skydda mitt barn. Har noll över för aggressiva hundar när dom ger sig på barn och andra djur.
  • Anonym (Haha nej)
    Sun 8 Dec 2019 14:49
    #11
    -1 +1
    Anonym (Korkat) skrev 2019-12-08 11:44:40 följande:
    Du behöver söka hjälp
    Nej men du kanske behöver det om du skulle stå och se på när en hund biter ihjäl ditt barn eller hund utan att ingripa. Sjukt som satan.
Svar på tråden Hund anmäld till länsstyrelsen