• Sun 8 Dec 2019 18:04
    40964 visningar
    411 svar
    +1
    411
    40964

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Jag är ett före detta Jehovas vittne. Uppvuxen i religonen och en gång troende. Lämnade religonen i 30-års ålder efter att ha kommit till "nya" insikter.

    Ställ dina frågor om sådant du undrar över.

  • Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor
  • Anonym (Julto­mten)
    Sun 8 Dec 2019 18:21
    #1

    1 Kan och får man som jehovas vittne använda p-

    piller eller annat prev medel?

    2 Hur skilljer sig sexet? Oralsex till exempel är det tabu eller okay och förekommande?

  • Sun 8 Dec 2019 18:22
    #2

    Hur gick ditt utträde till, vad hände?

    Hur blir jag av med de som objudna går in i min trädgård, knackar på alla dörrar och lägger personliga lappar på lådan?


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (H)
    Sun 8 Dec 2019 18:23
    #3

    Hur var din barndom? Var du begränsad? Var du avundsjuk på andra barn som inte var troende?

  • Sun 8 Dec 2019 18:30
    #4
    Anonym (Jultomten) skrev 2019-12-08 18:21:18 följande:

    1 Kan och får man som jehovas vittne använda p-

    piller eller annat prev medel?

    2 Hur skilljer sig sexet? Oralsex till exempel är det tabu eller okay och förekommande?


    1. Ja p-piller är ok. Dock är inte dagen efterpiller eftersom det anses vara att skada ett levande foster. Så innan befruktning ok, efter nej.

    2 Oralsex är ok.
  • Sun 8 Dec 2019 18:51
    #5
    +2
    pyssel skrev 2019-12-08 18:22:34 följande:

    Hur gick ditt utträde till, vad hände?

    Hur blir jag av med de som objudna går in i min trädgård, knackar på alla dörrar och lägger personliga lappar på lådan?


    Börjar med andra fråga. Alla jv knackar dörr. Det ingår i religonen. Som jv har man svaren på "alla" viktiga frågor. Och när man har alla svaren så kan man inte hålla det för sig själv. Vi pratar alltså om människor med stor övertygelse som kommer anstränga sig för att få kontakt med just dig! Det är omöjligt att få dem att sluta. Tro mig.

    Föreslår följande strategi:

    Om du är hemma och de ringer på. Öppna, säg att du inte har något emot dem men att du inte heller är intresserad. Ta inte emot något att läsa. Önska en fortsatt trevlig dag och gå vidare med vardagen.

    Om du säger att du inte har tid så kommer frågan om det passar bättre senare som ett brev på posten. Undvik.

    Säger du att du har din egen religon så får du genast frågan, vilken den är osv...

    Tar du emot något att läsa så kommer de tillbaka och följer upp intresset.

    Lappar på dörren med texten JV undanbedes etc. Funkar inte. Blir bara en bra inledning, " varför tycker du så", "är det fortfarande din uppfattning".

    Tror tyvärr att det är svårt att generellt undanbe besök. Så "tack för besöket, han en fortsatt trevlig dag".Funkar bäst för alla inblandade.
  • Sun 8 Dec 2019 19:07
    #6

    Tack för tipsen!

    Kan det hjälpa att komma ut på gården med en väldigt stor hund i kort koppel och "svår att hålla?"

    Jag har hittat deras c/o adress ett par kvarter bort, ska jag börja knacka på och varna att jag polisanmäler dem för trakasserier om de fortsätter komma trots att jag vänligt tackat nej? Kanske lämna tillbaka det de skrivit att jag ska läsa (tog ju inte emot det, utan de lägger på lådan när jag inte öppnar eller är iväg).

    Saken är den att jag blivit förföljd och bott på kvinnojour så de här oväntade besöken är extra besvärliga och angelägna att bli av med.


    #inteensamaldrigglömd
  • Sun 8 Dec 2019 19:14
    #7
    Anonym (H) skrev 2019-12-08 18:23:17 följande:

    Hur var din barndom? Var du begränsad? Var du avundsjuk på andra barn som inte var troende?


    Ja, i efterhand så tycker jag att min barndom var begränsad och annorlunda på flera sätt. Inga födelsedagar, inget julfirande etc. Gå och knacka dörr mm.

    Detta var dock inget som jag själv mådde dåligt av eller reflekterade över under uppväxten. Det låter kanske roligt idag men jag tänkte faktiskt att jag var ganska normal när jag växte upp.

    Gällande födelsedagar/ jul så fick vi presenter vid andra tillfällen istället så det var inte hela världen om man säger så. Men det var väl inte så kul att sitta själv i ett eget rum i skola under nästan hela december när de andra barnen övade på juslånger mm. Tycker jag idag känns sådär. Hoppas det inte förekommer idag.
  • Sun 8 Dec 2019 19:15
    #8

    Är också avhoppad jv.

  • Sun 8 Dec 2019 19:38
    #9
    pyssel skrev 2019-12-08 19:07:22 följande:

    Tack för tipsen!

    Kan det hjälpa att komma ut på gården med en väldigt stor hund i kort koppel och "svår att hålla?"

    Jag har hittat deras c/o adress ett par kvarter bort, ska jag börja knacka på och varna att jag polisanmäler dem för trakasserier om de fortsätter komma trots att jag vänligt tackat nej? Kanske lämna tillbaka det de skrivit att jag ska läsa (tog ju inte emot det, utan de lägger på lådan när jag inte öppnar eller är iväg).

    Saken är den att jag blivit förföljd och bott på kvinnojour så de här oväntade besöken är extra besvärliga och angelägna att bli av med.


    Man kan tycka vad man vill om detta. Men jag tror inte det kommer fungera med vare sig hot eller polisanmälan. Företeelsen är laglig, så det finns inte mycket att hämta med en polisanmälan. Lägg tiden på annat blir mitt råd.

    Dörrknackningen fungerar så här. När en person gått igenom ett visst område så tar en ny över osv. Man har inget stort register över vem som tycker vad, tack och lov, jag tror att det inte skulle vara grundlagsenligt att upprätta ett sånt register. Varje person håller istället redan på vem man träffat under tiden den har området. När nästa person tar över är det på ett blankt pappet så att säga.

    I grund och botten är de där i ett "gott" uppsåt om man så uttrycker det . Så säg vänligt men bestämt nej bara. Nästa person kommer inte vet vad du sa till den första. Är du trevlig så är de också trevliga. Var bara inte för trevlig för då kommer de tillbaka garanterat inom några veckor...
  • Sun 8 Dec 2019 19:52
    #10
    Fjäril kär skrev 2019-12-08 19:15:24 följande:

    Är också avhoppad jv.


    Ja, korrekt status är overksam. Inte utesluten som det är nu. Har försökt hålla det så för att inte förlora kontakten med min pappa och bröder som fortfarande är med. Får väl se hur länge till det funkar.

    Du då?
Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor