• felici­amaria­24
    Tue 10 Dec 2019 11:14
    7292 visningar
    28 svar
    28
    7292

    Bästa olja mot bristningar (gravid) ?

    Någon som har tips på olja /kräm mot bristningar under graviditet ? Är i vecka 9 och vill börja tidigt. Är det bio oil som gäller ?

  • Svar på tråden Bästa olja mot bristningar (gravid) ?
  • Tue 10 Dec 2019 11:23
    #1

    Det gäller att ha bra gener. Smörjde flera gånger om dagen, varje dag men har ändå bristningar. Du smörjer den översta huden, det är den undre som spricker pga dina hormoner.

    Men vill du köpa en olja så kör på bio-oil du, den luktar gott.

  • Tue 10 Dec 2019 11:42
    #2

    Ingen olja eller kräm hjälper ju egentligen. Det har väl blivit konstaterat sedan ett tag tillbaka? Jag är också ett exempel på någon som smörjde och smörjde men jag har bristningar från venusberget upp till halva mage ändå.. Rätt många också, tyvärr! :/ Hoppas du slipper!

  • Tue 10 Dec 2019 11:52
    #3

    Jag använder bio-oil och tycker den är helt underbar. Det är garanterat bara ren tur att jag inte fått några bristningar hittills men den oljan gör huden mjuk och len och dessutom räcker den länge, den är dryg som tusan!


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Tue 10 Dec 2019 13:18
    #4

    Inga krämer eller oljor hjälper. Däremot kan man göra olika behandlingar efteråt. Laser, kemisk peeling mm. Smörj om det känns bra men bli inte besviken om du får bristningar ändå.

    Själv smorde jag inte alls och fick inte en enda bristning, däremot har jag bristningar på andra ställen från när jag växte snabbt som tonåring.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 10 Dec 2019 14:04
    #5

    Det beror på gener som alla ovan sagt. Jag smörjde inget, var stor som ett hus med båda barnen och har inga bristningar.

  • Tue 10 Dec 2019 15:22
    #6

    Jag körde på olivolja varje kväll, fick inga bristningar. Men om det var tack vare oljan vette 17 :)

  • felici­amaria­24
    Wed 11 Dec 2019 06:37
    #7

    Tack! Men känns ändå bäst att smörja ifall huden kliar än att bara låta den vara. Sen om de funkar eller ej vet man inte.

  • felici­amaria­24
    Wed 11 Dec 2019 06:39
    #8

    Jag tror att om huden är djupt återfuktad inifrån och ut så kan de motverka bristningar. Genom att smörja långt innan graviditet och dricka mycket vatten så är min teori att huden är återfuktad och stretchas ut utan att få bristningar. Alla har olika teorier

  • Wed 11 Dec 2019 08:41
    #9
    +1
    feliciamaria24 skrev 2019-12-11 06:39:59 följande:

    Jag tror att om huden är djupt återfuktad inifrån och ut så kan de motverka bristningar. Genom att smörja långt innan graviditet och dricka mycket vatten så är min teori att huden är återfuktad och stretchas ut utan att få bristningar. Alla har olika teorier


    Gör vad du behöver för din egna skull. Dock har detta ingenting med personliga teorier att göra, det är vetenskap.
  • Wed 11 Dec 2019 14:16
    #10

    Min mamma samt mina båda systrar har väldigt mycket bristningar. Ingen av dom gjorde något för att försöka förebygga det under sina graviditeter.
    Vid min förra graviditet åt jag zinktillskott (den form av zink som är bra för huden) och smorde magen med ekologisk jojobaolja morgon och kväll. I slutskedet hade jag också Body Shops shea-bodybutter som jag smorde in magen med mitt under dagen. Smorde alltså in magen 3 gånger om dagen!

    Jag fick bristningar, men bara en bråkdel av det mina systrar och min mamma fått. De har också bleknat bort mycket bättre än mina syskons/mammas, och har i mina ögon varit näst intill "osynliga". 
    Kan tillägga att jag också direkt efter förlossningen använde en Belly Bandit -korsett, för att hjälpa huden att dra ihop sig igen. Man kan ju också få bristningar även efter förlossningen. Mina systrar och min mamma har mycket slappare hud på magen än jag. Beror ju säkert till stor del på att de har fler bristningar, men jag tror personligen att korsetten hjälpe till på traven för mig. Dessutom kändes den väldigt bekväm! Höll liksom allting på plats, det som annars typ bara "föll ut" i den tomma magpåsen! Tarmarna och alla inälvor och sånt I guess.


    Om alla mina åtgärder verkligen hjälpte, eller om jag bara hade mer "tur" vet jag ju inte. Men jag minns att jag läste på väldigt mycket. Visst har man ju genetiskt anlag för bristningar, men det betyder ju inte att du inte kan förbättra dina förutsättningar ändå, och kanske göra lite damage control åtminstone. Så anledningen till zinktillskottet var den, att jag vill minnas att jag läste artiklar o.dyl. om att det som orsakar bristningarna i huden är att man under graviditeten inte producerar tillräckligt med aminosyror som behövs för att bygga upp det som krävs för att bibehålla elasticiteten i huden. Och då "töjer" den inte lika bra utan brister istället. Läste där också att zink var en av byggstenarna för dessa aminosyror. Hur rätt jag kommer ihåg artikeln mera (efter nästan 9 år) vet jag inte, och huruvida det stämmer eller om zinktillskottet kan funka osv. Ingen aning. Men det gör ju ingen skada iaf :) Är gravid nu igen och äter normala graviditetsvitaminer och zinken, min barnmorska har sagt att det är OK :) Får se då hur det går i denna gravditet. Är min hud redan tillräckligt "uttöjd" av förra graviditetens bristningar, så jag klarar mej lindrigt? Eller kommer jag, pga högre ålder om inte annat, att spricka ännu mera nu?

    Men, en sak står ju helt klart. Om jag inte försöker med något, så kommer jag ju garanterat att få ett nollresultat!

Svar på tråden Bästa olja mot bristningar (gravid) ?