• Anna545

    Vägra hembesök från BVC?

    Hej! Har någon här vägrat hembesök från BVC och vad hände isåfall? När min bebis föddes var det ingen som erbjöd hembesök, nej det lät mer såhär bvc sköterska: ?då kommer jag på hembesök den datumen? jag: ?jag kommer gärna till BVC istället? bvc sköterska: ?Då gör vi båda delarna, du får en tid någon dag senare att komma till BVC? ...!!!! Alltså. Jag vågade i det läget inte säga emot, hon lät så bestämd. Vet att om några månader blir det 8 månaders hembesök. Jag vill INTE en gång till. Därför undrar jag om någon här har vägrat trots att BVC sköterskan försökt tvinga er, blev ni anmälda till soc?

  • Svar på tråden Vägra hembesök från BVC?
  • Jag är bara jag

    Det är bara en gång jag blivit erbjuden hembesök och det var vid första barnets födelse. Inte sen, inte ens vid andra barnets födelse. Övriga besök har skett på Bvc. Det heter att Bvc är frivilligt, men gäller det en bebis kan du kallt räkna med en soc.anmälan.

  • Anna545

    Har ju redan tagit emot ett hembesök vid barnets födelse, tyckte inte om det, vill inte vara med om det igen. Tur ni har som inte blivit ?erbjudna? för det är inget erbjudande det handlar om det är tvång. :(

  • överytan

    Men varför vill du inte ha hembesök? :)

    Detta är ju bara va jag tycker, men ja tyckte de va skönt att bvc sköterskan kom hem till oss så man slapp åka iväg :)

  • Sasu

    första veckan åkte vi till BVC då hon inte hade tid den veckan för hembesök, hon kom hem till oss v.2. Tyckte det inte var så konstigt? Tyckte det var skönt att slippa gå eller åka till BVC då jag var sydd och det gjorde ont när jag satt ner och gick omkring.

    Vad är anledningen till att du inte vill ha hembesök, stökigt hem, social fobi, tycker inte om främlingar i hemmet?

    Detta besöket varar ca. 20-30 min, så BVC är ju inte där hela dagen precis.

  • Jag är bara jag
    Anna545 skrev 2019-12-14 17:57:31 följande:
    Har ju redan tagit emot ett hembesök vid barnets födelse, tyckte inte om det, vill inte vara med om det igen. Tur ni har som inte blivit erbjudna för det är inget erbjudande det handlar om det är tvång. :(
    Nej, det är inte alls tvång. Bvc-besök sker normalt på Bvc-mottagning. Och även dom är frivilliga. Varför man inte skulle vilja gå dit och kolla upp sin bebis fattar inte jag. Vaccinationer är ju bra också faktiskt. Vill man inte diskutera amning, mat, böcker, din sömn och allt annat som de tar upp kan man avstå. Men mäta och väga och läkarkoll tycker jag absolut man bör gå på.
  • Anna545

    Tycker inte om främlingar i hemmet helt enkelt... förstår inte varför de får det att framstå som obligatoriskt om det nu är frivilligt, och som en sa i tråden så blir jag troligtvis socanmäld om jag vägrar?

  • Jag är bara jag
    Anna545 skrev 2019-12-14 18:20:17 följande:
    Tycker inte om främlingar i hemmet helt enkelt... förstår inte varför de får det att framstå som obligatoriskt om det nu är frivilligt, och som en sa i tråden så blir jag troligtvis socanmäld om jag vägrar?
    Men säg bara att du vill gå dit istället för hembesök. Problemet löst. Vägrar du även det kommer soc. bli inblandat.
  • LaFontaine

    Vi svarade att vi hellre kom till mottagningen istället. Väl där var sköterskan rätt tacksam, för det hade fötts väldigt många barn just den veckan och det var lite körigt att ta sig ut till alla föräldrar.

  • Anna545

    Klart jag inte vägrar gå dit, problemet är att de inte FRÅGAR om just hembesök de säger att de SKA komma hem till en. Därför blir jag lite orolig för om bvc sköterskan försöker tvinga mig och jag då är bestämd med att så blir det inte? Är risken stor att hon anmäler då tror ni?

  • Sasu
    Anna545 skrev 2019-12-14 18:20:17 följande:

    Tycker inte om främlingar i hemmet helt enkelt... förstår inte varför de får det att framstå som obligatoriskt om det nu är frivilligt, och som en sa i tråden så blir jag troligtvis socanmäld om jag vägrar?


    Du blir inte socanmäld.
    Men de på BVC kan bli oroliga, förklara läget för dom.

    När jag tog upp detta med min BVC sköterska så sa hon att när föräldrar vägrar att ta sina barn till BVC eller vägrar Vaccin så blir de oroliga. Men som sagt är det fritt val att gå till BVC eller ej. Så länge du går på läkar, vaccinering och vikt/längd kontroller så kommer det inte bli någon soc anmälan. Så att du vägrar ett hembesök kommer inte resultera i en socanmälan, vissa människor tycker helt enkelt inte om främmande människor i sitt hem, och det får bvc respektera.
  • viseversa

    Jag har helt enkelt tackat nej till hembesök alla gångerna. Vill inte ha hem folk till mig i kaoset helt enkelt. Har itne hänt ett skit. Bvc är frivilligt. Jag sa bara "nej jag kommer dit med bebisen istället" har inte blivit några problem och itne anmäld till soc. 

  • Anonym (??)

    Jag har 2 barn och ingen sa att de skulle göra hembesök. 

  • Anna545

    Skönt! Då ska jag bara stå på mig och säga att jag kommer dit istället och förklarar varför om hon undrar.

  • Hawk

    Med första barnet erbjöd de hembesök från BVC första gången. Jag tackade nej pga att vi då hade en hund som förvisso var ofarlig men jagade upp sig vid besök och är lite skräckinjagande så att säga. Dålig uppfostran absolut. Kände också att det var mycket för henne också att det nu fanns en bebis i familjen. Det barn inga problem, vi fick komma till BVC ist.

    Nu med andra för några veckor sen erbjuder de dels BB hemma, då vi valde tidig hemgång, så de var här dag två, tre och fyra tror jag, sedan BVC för första besöket. Har tyvärr inte hunden längre så tackade gladeligen ja för att slippa ge oss ut i november.

    Jag sa också till BVC att jag inte är speciellt intresserad av att komma varje vecka så han drygade ut besöken lite, inga problem det heller. Har ingen lust att springa på BVC i tid och otid när allt funkar som det ska.

  • Anonym (Rebecka)

    Bvc är frivilligt att gå på likaså att få hembesök av dom. Ni bestämmer vilka som får komma hem till er eller inte. Ja Bvc kan orosanmäla vad som helst så förvånar mig inte om de orosanmäler att man vägrar hembesök. Men ingen vet säkert om de anmäler eller inte. Det beror på om de känner oro kring er.

Svar på tråden Vägra hembesök från BVC?