• Svar på tråden Om den sk rätten att kräva kejsarsnitt
  • Anonym (J)

    Kan inte se artikeln men håller med om att det är rena galenskapen att tro att man har rätt att kräva snitt utan medicinsk indikation. Det är något fel på dagens kvinnor helt ärligt. Inte alla såklart men alla de som tror sig kunna en massa som de egentligen inte har någon kunskap i alls.

  • Anonym (???)
    Anonym (J) skrev 2019-12-14 23:25:48 följande:

    Kan inte se artikeln men håller med om att det är rena galenskapen att tro att man har rätt att kräva snitt utan medicinsk indikation. Det är något fel på dagens kvinnor helt ärligt. Inte alla såklart men alla de som tror sig kunna en massa som de egentligen inte har någon kunskap i alls.


    Är du kvinna själv? Bara en undran.
  • sextiotalist

    Kan inte heller läsa artikeln. Men med tanke på dagens förlossningsvård, där man låter kvinnor gå långt över tiden (trots att allt pekar på att riskerna ökar för att barnet kan dö).

    Där vården inte tar de skador som kvinnor kan få vid förlossningen.

    Och med tanke på att 20% föds med kejsarsnitt, den stora majoriteten pga medinska orsaker.

    Att det har varit uppmärksammade fall i år där även den nyblivna mamman har avlidit pga brister i förlossningsvården. Så är det inget konstigt att kvinnor blir rädda.

    Misstänker att artikelförfattaren är av idén att kvinnor är skapta att föda barn glömmer att när kvinnor föder barn i sin naturliga miljö så är det den vanligaste orsaken till att kvinnor dör.

  • sextiotalist

    Och när man/du skriver galenskapen så tyder på att man har en religiös inställning till den vaginala förlossningen.

    Det är inte galenskap att lyssna på en kvinnas förlossningsrädsla.

    Det är mycket vård vi gör preventivt. Även om det finns risker

    Men just förlossningen är en vårdform där man resonerar tvärtom. Vi väntar så länge vi kan, så länge det finns en chans att mamman/barnet överlever.

    Att sedan ett barn blir ett vårdpaket dör eller förlorar sin mamma kan vi ta,

  • Sasu

    Folk väljer kejsarsnitt just pga att dagens vård inte tar förlossning skador på allvar. Vissa kvinnor spricker så pass illa att alla nerver dör i underlivet, så de känner absolut ingenting vid sex efter det. En del spricker upp ändtarmen och blir inkontinenta, får gå runt med vuxenblöja flera år efter förlossningen, detta är också inget dagens vård gör något åt.

    Så jag förstår att kvinnor nu förtiden vill ha kejsarsnitt. Jag vill inte ha det, vaginal förlossning är en otrolig känsla. Men jag sitter inte och svartmålar de kvinnor som vill ha kejsarsnitt. Skit i vad andra gör och sköt ditt eget, det är inte du som föder deras barn.

  • Anonym (J)
    Anonym (???) skrev 2019-12-15 07:19:12 följande:

    Är du kvinna själv? Bara en undran.


    Ja det klart. Och jag har otroligt mycket mer kunskap inom obstetrik än de som sitter och tror att de vet hur de ska väga risker och fördelar mot varandra. Så sjukt mycket okunskap hos många som blir till ren galenskap när de börjar kräva saker de har noll kunskap om.
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2019-12-15 09:01:44 följande:

    Ja det klart. Och jag har otroligt mycket mer kunskap inom obstetrik än de som sitter och tror att de vet hur de ska väga risker och fördelar mot varandra. Så sjukt mycket okunskap hos många som blir till ren galenskap när de börjar kräva saker de har noll kunskap om.


    Som obstrektiker eller arbetar inom området så kan du inte vara okunnig om det som hänt, du kan inte heller vara okunnig om att människan och hyenor är de två djuren som har de sämsta förutsättningar att föda, då det är de stora huvuden som ställer till det.

    Du borde inte heller vara ovetande om att dödsfall bland kvinnor som inte har tillgång till medicinsk kompetens är vanligt (Dvs de föder barn på det sätt vi är skapta för).

    Jag är fortfarande tacksam att den obsetriker som jag var kontakt med förordade ks, eftersom min kropp naturligt inte ville starta förlossningen. Något som troligen inte skulle gjorts idag.

    Idag är det än svårare att få ks än för 20 år sedan och då var förlossningsvården många gånger bättre. Även om man först nu börjar erkänna kvinnors förlossningsskador som just skador och inget man behöver ta för att man fött barn
  • Anonym (Kunniga)
    Sasu skrev 2019-12-15 07:59:38 följande:

    Folk väljer kejsarsnitt just pga att dagens vård inte tar förlossning skador på allvar. Vissa kvinnor spricker så pass illa att alla nerver dör i underlivet, så de känner absolut ingenting vid sex efter det. En del spricker upp ändtarmen och blir inkontinenta, får gå runt med vuxenblöja flera år efter förlossningen, detta är också inget dagens vård gör något åt.

    Så jag förstår att kvinnor nu förtiden vill ha kejsarsnitt. Jag vill inte ha det, vaginal förlossning är en otrolig känsla. Men jag sitter inte och svartmålar de kvinnor som vill ha kejsarsnitt. Skit i vad andra gör och sköt ditt eget, det är inte du som föder deras barn.


    Jag kan tycka att de kvinnor som vill ha k.snitt pga eventuella förlossnings skador ska ta och läsa på om risker med k.snitt med. Kejsarsnitt behöver inte komma med en lycklig och bra utsaga och är inte söker alls gånger.

    Det är en oerhört stor bukoperation som tar tid att läka.

    Jag genomgick ert k.snitt nyligen och när jag låg på uppvaket så blev jag jättedålig.

    När läkarna skulle igenom alla lager så råkade dom göra en rispa på hinnorna vid urinblåsan, som inte märkets under operationen.

    Efter 5 timmar så hade den lilla lilla rispan orsakat en blödning i min buk på 2.6 liter och det blev akutoperation.

    Under tre dagar låg jag på Iva innan jag blev stabil i mina värden. Under 2 dagar visste inte min sambo om hans dotter skulle få ja en mamma i livet. Jag missade min dotters tre första dygn för att det blev som det blev.

    Det finns risker med vaginal förlossning och det finns definitivt risker med k.snitt. Det är klart att båda utgångarna kan sluta extremt bra men även väldigt olyckligt.

    Jag har dessvärre medicinsk indikation som gör att jag inte kan föda vaginalt.
Svar på tråden Om den sk rätten att kräva kejsarsnitt