• Sun 15 Dec 2019 15:26
    10255 visningar
    45 svar
    45
    10255

    Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?

    Hejsan, jag är en som förra veckan fick besked att mitt AMH värde ligger på 0,31. Jag har också högt TSH och sänkt FT4 men tyvärr missade min tid för konsultation ang provresultat och det sköts upp till nästa vecka och den läkare som jag pratade i telefon med först svårtmålade allt för mig så att jag skrämdes bort i början men sen började läsa lite 

    Nu har jag läst att AMH-värdet beror på olika saker och kan förbättras. Hur gör man det?


    Är AMH-värdet egentligen någonting så viktigt som läkarna beskriver det, när det gäller förmågan att skapa barn? Jag har inte gått på piller i över 1,5år och har ÄL så jag är lite förtvivlad och osäker på hur jag skulle tolka provresultatet och vilka chanser jag har. Är IVF med äggdonation den enda lösningen i sådana situationer eller finns det en chans att man lyckas med att bli gravid naturligt?

    Så många frågor...

  • Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?
  • Inezzz­en
    Sun 15 Dec 2019 15:29
    #1

    AMH mäter äggreserven så nej, den går inte höja. Man föds med ett begränsat antal ägg och får inte flera ägg, snarare färre ju äldre man blir.

  • Sun 15 Dec 2019 16:24
    #2

    Sök på Google, på engelska!! och YouTube så finns det mycket info :)

  • Sun 15 Dec 2019 17:18
    #3

    Amh mäter äggreserven och det säger inte så mkt om hur svårt du har att bli gravid naturligt. Där behövs ju bara ett bra ägg och amh säger inget om hur bra kvalite du har på äggen. Ditt amh är lågt men är ju inte noll. Har sett folk bli naturligt gravida kring ditt värde men det kan ta längre tid.

    Däremot kan ivf vara svårt att göra vid lågt amh eftersom man då vill plocka ut många ägg samtidigt och med lågt amh så svarar man sämre på medicinerna, man får ut färre ägg och det blir sämre resultat.

    Det är svårt/omöjligt att förbättra amh men vissa saker som tex d-vitaminbrist gör att det ser ut som att amh är längre än det egentligen är, så kolla det kanske eller ät extra d-vitamin. Det är något i det som behövs för att bilda de grejer som gör att amh kan nå den nivå som man har.

    Hur gamnal är du?

  • Sun 15 Dec 2019 18:20
    #4
    Maily skrev 2019-12-15 17:18:00 följande:

    Amh mäter äggreserven och det säger inte så mkt om hur svårt du har att bli gravid naturligt. Där behövs ju bara ett bra ägg och amh säger inget om hur bra kvalite du har på äggen. Ditt amh är lågt men är ju inte noll. Har sett folk bli naturligt gravida kring ditt värde men det kan ta längre tid.

    Däremot kan ivf vara svårt att göra vid lågt amh eftersom man då vill plocka ut många ägg samtidigt och med lågt amh så svarar man sämre på medicinerna, man får ut färre ägg och det blir sämre resultat.

    Det är svårt/omöjligt att förbättra amh men vissa saker som tex d-vitaminbrist gör att det ser ut som att amh är längre än det egentligen är, så kolla det kanske eller ät extra d-vitamin. Det är något i det som behövs för att bilda de grejer som gör att amh kan nå den nivå som man har.

    Hur gamnal är du?


    Tack för svaret. Går det isåfall att kolla/förbättra kvalité på äggen? Om det inte finns så många av dem, så är det kanske klokt att se till att de ska vara bra. 

    Jag kan föreställa mig att det kan bli lite svårare med IVF när äggreserven är låga, därför tänkte jag att äggdonation kunde vara en lösning. Jag är 28.
  • Sun 15 Dec 2019 18:33
    #5
    KajsaMia skrev 2019-12-15 18:20:11 följande:

    Tack för svaret. Går det isåfall att kolla/förbättra kvalité på äggen? Om det inte finns så många av dem, så är det kanske klokt att se till att de ska vara bra. 

    Jag kan föreställa mig att det kan bli lite svårare med IVF när äggreserven är låga, därför tänkte jag att äggdonation kunde vara en lösning. Jag är 28.


    Jag vet inte om man kan kolla kvalitet men äggdonation funkar absolut om det känns okej.
  • Sun 15 Dec 2019 18:42
    #6
    Maily skrev 2019-12-15 18:33:07 följande:
    Jag vet inte om man kan kolla kvalitet men äggdonation funkar absolut om det känns okej.
    Jag vet inte än hur det känns, skulle först vilja testa allt möjligt innan jag på allvar ska genomtänka den där lösningen. Man skulle kanske vilja slippa den, men ändå känns det bra att en sådan lösning finns...
  • Wed 15 Jan 2020 09:46
    #7
    KajsaMia skrev 2019-12-15 18:42:19 följande:

    Jag vet inte än hur det känns, skulle först vilja testa allt möjligt innan jag på allvar ska genomtänka den där lösningen. Man skulle kanske vilja slippa den, men ändå känns det bra att en sådan lösning finns...


    Vilken dag i menscykeln togs ditt Amh-prov?

    Amh ska tas på CD3 (alltså 3e dagen i menscykeln). Om man tar det på fel dag så får man fel resultat. Kan vara bra att vara medveten om. Om amh-provet togs på fel dag, så kan man ta om provet själv genom att tex köpa Werlabs fertilitetspaket, det gjorde jag.
  • Wed 15 Jan 2020 13:16
    #8
    UndrandeSökare skrev 2020-01-15 09:46:04 följande:

    Vilken dag i menscykeln togs ditt Amh-prov?

    Amh ska tas på CD3 (alltså 3e dagen i menscykeln). Om man tar det på fel dag så får man fel resultat. Kan vara bra att vara medveten om. Om amh-provet togs på fel dag, så kan man ta om provet själv genom att tex köpa Werlabs fertilitetspaket, det gjorde jag.


    Ja det togs den dag. Nu ska jag lämna blodprov under fertilitetsutredning också cd3. Kollade Werlabs paket men eftersom jag bekostar utredningen själv så avvaktar jag med detta men tipset ska jag behålla.

    Under tiden så läste jag många historier av kvinnor som fick ändring på sitt Amh värde. Dock vet jag inte exakt hur. Finns också vissa tips på vad som man ska göra för att förhöja värdet men vet inte hur trovärdiga de är. Så jag tar bara ett annat prov nu och tills dess så avvaktar jag också med galenskapen kring detta.

    Men UndrandeSökare, om ditt prov togs på fel dag och sen gjorde du det själv - vad var skillnaden i amh-värdet?
  • Wed 15 Jan 2020 14:31
    #9

    Hej!

    Jag tog mitt AMH 2 gånger 2019, första i maj låg på 0,4. Sedan i augusti låg det på 0,9.

    Tagen CD 3 båda gångerna.

    Jag ändrade en del, gick ner 20kg i vikt, ändrade kosten radikalt (ingen gluten, knappt mejeriprodukter), mer rörelse. Började ta multivitamin av bra kvalite, Q10, Magnesium.

    Men blev ändå inte gravid på 2 IVF. Fått ut 1 ägg mindre vid andra omgången trots högre AMH.

    Du kan inte förändra AMH så pass mycket så att det kan ha en signifikant annan effekt på IVF eller så. Men lite variation finns, läste om det många gånger. Det handlar ju om äggreserven just denna cykel egentligen. Dvs de folliklar som puttrar just nu.

    Men chanserna med IVF är lägre men många som ändå lyckas, även naturligt. Pga ung ålder finns större chanser. Hos mig är kvaliten dock tyvärr också påverkad och det kan man inte mäta innan. Hade dock själv försökt att boosta kvaliten ordentligt.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Wed 15 Jan 2020 15:07
    #10
    KajsaMia skrev 2020-01-15 13:16:19 följande:

    Ja det togs den dag. Nu ska jag lämna blodprov under fertilitetsutredning också cd3. Kollade Werlabs paket men eftersom jag bekostar utredningen själv så avvaktar jag med detta men tipset ska jag behålla.

    Under tiden så läste jag många historier av kvinnor som fick ändring på sitt Amh värde. Dock vet jag inte exakt hur. Finns också vissa tips på vad som man ska göra för att förhöja värdet men vet inte hur trovärdiga de är. Så jag tar bara ett annat prov nu och tills dess så avvaktar jag också med galenskapen kring detta.

    Men UndrandeSökare, om ditt prov togs på fel dag och sen gjorde du det själv - vad var skillnaden i amh-värdet?


    Det togs inget amh vid vår missfallsutredning, så jag köpte via Werlabs istället.
Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?