• Tue 17 Dec 2019 19:27
    40169 visningar
    2541 svar
    -1 +2
    2541
    40169

    Fler över 40 som planerar barn?

    Jag och sambon gav för ett tag sedan upp om att försöka få ett syskon till vår son. Efter ett års försökande, vilket resulterade i fem missfall kände jag att jag inte orkade försöka mer.

    Men nu känner jag att jag mig ändå redo att ge det en sista chans till under nästa år. Jag vet att det inte kommer bli lätt, så jag undrar om det är fler som är på samma resa och vill följas åt?

  • Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?
  • Wed 18 Dec 2019 09:01
    #1
    Hej

    Jag är precis 42 år fyllda och önskar också ännu ett barn. Har tre barn sedan tidigare men lever nu med en yngre man som inte har några barn.
    Jag tog ut min spiral i april och tidigare i höstas vände vi oss till en gynekolog för hjälp. Jag är precis på min tredje kur Letrozol och tar en Ovitrelle-spruta innan äl. Det verkar som att jag ägglossar som jag ska men än har det inte tagit sig. Stressen och tidspressen påverkar självklart negativt. Vi är öppna för ivf om det behövs. ( Mitt första barn, som idag är nästan 12 år är ett ivf-barn, så jag vet precis hur det fungerar.)
    (¯`°?.¸ ღ♥ stolt mamma ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Wed 18 Dec 2019 09:30
    #2

    Jag är 43. Vi har försökt sen Augusti. Ingen lycka än dock. (Har barn sen tidigare men inte min sambo) Vände mig till gyn för hjälp men fick till svar att vi var för gamla för att få hjälp, så vi fortsätter på egen hand och hoppas. :) Nästa bim bör vara mellan 24-27e dec.

  • Wed 18 Dec 2019 23:20
    #3

    Så olika det kan vara, att ni båda vänt er till gyn, men bara en fått hjälp. Det skiljer ju bara ett år! Spännande med BIM så snart, håller tummarna! Har själv BIM runt nyår, men vi har nog inte fått till det vid rätt tid den här månaden och dessutom bara två gånger, så hyser inget större hopp. Men nästa månad, då kör vi igång på riktigt!

  • Wed 18 Dec 2019 23:31
    #4

    Vad är Letrozol och Ovitrelle? Hjälper det till för att det ska "ta" sig?

    Om det inte funkar det här året måste vi nog också börja undersöka IVF. Min man är 47, vet inte alls hur mycket det påverkar att mannen är äldre när man söker hjälp.

  • Thu 19 Dec 2019 05:47
    #5
    caramia skrev 2019-12-18 23:20:26 följande:

    Så olika det kan vara, att ni båda vänt er till gyn, men bara en fått hjälp. Det skiljer ju bara ett år! Spännande med BIM så snart, håller tummarna! Har själv BIM runt nyår, men vi har nog inte fått till det vid rätt tid den här månaden och dessutom bara två gånger, så hyser inget större hopp. Men nästa månad, då kör vi igång på riktigt!


    Jag var 42 när jag ringde gyn. Fyllde precis 43. Efter 40 hjälper dom ingen tyvärr. :(
  • Thu 19 Dec 2019 06:49
    #6

    Jag är 40 och vi håller också på att försöka, nästa försök blir det fjärde. Fick mens igår och tycker att den är rikligare än vanligt, vilket känns som ett bra tecken ändå, den har varit ganska sparsam sen vi började försöka. Jag har också varit stressad på senaste så vi har planerat en veckas semester just vid ÄL den här gången, får se om det hjälper ;)

    Är det någon av er andra som tempar?

  • Fri 20 Dec 2019 09:08
    #7

    Vi försöker också ! Har haft en misfall föra året i februari och en nu den 8/12 ! Jag var i v 8+0

    Kom precis från gym efter kontroll om det fanns rester och kollade om graviditetstestet vissar mer positiv efter snart 2 v! Den var negativ! Så nu får vi försöka på nytt!! Jag har kört nu ägglosningtester de här dagarna som var starkt positiv vet inte om det berodde på om hade ägglosning eller det hurmoner i kroppen efter missfall men vi försökte de här dagarna får se om mensen kommer eller plusar jag snart hört att man kan bli gravid efter misfall innan man hinner få sin mens efter blödning från missfall!

    Blir 42 nästa år ! Så snart måste bli ett plus igen !

    Lycka till alla

  • Fri 20 Dec 2019 22:23
    #8

    Tråkigt med missfall Solros men skönt att ni får försöka igen nu! :) Jag har hört att det är lättare att bli gravid strax efter ett missfall eftersom kroppen är mer redo.

    När har ni andra BIM? Hade varit kul att följas åt och hålla koll tillsammans.

    Mitt BIM är först 12/1.

  • Fri 20 Dec 2019 22:30
    #9
    Maily skrev 2019-12-20 22:23:06 följande:

    Tråkigt med missfall Solros men skönt att ni får försöka igen nu! :) Jag har hört att det är lättare att bli gravid strax efter ett missfall eftersom kroppen är mer redo.

    När har ni andra BIM? Hade varit kul att följas åt och hålla koll tillsammans.

    Mitt BIM är först 12/1.


    24-27 för mig :)

    Äl hade jag 10e men min mens brukar variera mellan 28-31 dagar.
  • Fri 20 Dec 2019 22:52
    #10
    Grilimy skrev 2019-12-20 22:30:37 följande:

    24-27 för mig :)

    Äl hade jag 10e men min mens brukar variera mellan 28-31 dagar.


    Men åh vad spännande, det är ju snart! :D
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?