• Wed 18 Dec 2019 08:38
    3637 visningar
    31 svar
    31
    3637

    Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor

    Hej!

    Jag ska snart bli förlöst med kejsarsnitt med mitt första barn då han ligger i säte och inte ville vända sig.

    Det känns både lite betryggande att få snitt men samtidigt läskigt.

    Mest obehagligt är det där med kateter, inte så kul att ha nån främling som ska in där och rota med en massa grejer. Sen undrar jag, får man ha trosor på sig under operationen?

    Det är ju magen dem snittar, liksom...? Eller man är helt exposed då med?

  • Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor
  • zey
    Wed 18 Dec 2019 09:00
    #1

    Hej,

    När jag gjorde mitt kejsarsnitt (samma anledning som dig) så hade jag inga trosor, och det är helt normalt eftersom de ska ju sätta in katetern.

    På mig satte de in katetern efter jag hade blivit bedövad = jag kände ingenting. Tänkte inte på att jag var exposed där nere eftersom de har ju skärt upp halva magen..

  • Anonym (3)
    Wed 18 Dec 2019 09:16
    #2

    Har gjort 3 snitt så det är bara att fråga på!

    1 akut och 2 planerade.

    Inga trosor. Katetern sätts i efter de lagt bedövningen så det känns inte alls.

  • Wed 18 Dec 2019 10:28
    #3

    Jag kände heller aldrig av katetern. Varken när de satte in den eller när den drogs.
    Båda mina snitt har varit icke-planerade så jag har inte haft trosor, men de skär ju så pass långt ner så de skulle nog ändå bara varit i vägen.
    Du har på dig den vita sjukhusskjortan. Och upplever du att du känner dig bar, att du vill skyla dig när de tex. ska sätta bedövningen i ryggen så är de väldigt mån om att allt ska kännas bra. Vid det laget har de ju inte börjat själva operationen än så då kan man få hjälp med ett lakan eller liknande.
    Lycka till!

  • Wed 18 Dec 2019 10:51
    #4

    Också gjort snitt pga bebis i säte och som alla andra skriver så är det inget man tänker på under operation. Plus att i jämförelse med vaginal förlossning är du ju noll exponerad:)

    Gravid igen nu och hoppas min bebis inte ligger i säte denna gång så jag får testa på att föda vaginalt!

    Lycka till!!!

  • Anonym (Ingen fara)
    Wed 18 Dec 2019 21:22
    #5

    Nej, du får inte ha underkläder på dig. Det känns jättekonstigt att du bryr dig om att rotas i ditt könsorgan när du ska föda barn, men alla är väl olika på sitt sätt...

  • Wed 18 Dec 2019 21:33
    #6

    Yep, inga trosor, hela det området måste ju vara desinfekterat. Du får tvätta dig med en speciell tvål etc dagen innan (och även på morgonen tror jag?). Men under snittet ligger du ju i sjukhusskjortan med benen ihop, så de kommer ju inte direkt att se något. Och jag är rätt pryd av mig men ägnade inte det en tanke; huvudet är ju fullt av andra tankar och intryck. Däremot kunde jag behålla bh:n på utan att någon sa något!

  • Wed 18 Dec 2019 22:02
    #7

    Jag har inte fött med kejsarsnitt men har fyra vaginala förlossningar bakom mig. Innan första förlossningen var jag så himla stressad över nakenhet. Det kändes urjobbigt att behöva klä av sig inför personalen mm. När jag kom in tidigt i förlossningsarbetet så ville jag därför inte byta kläder utan behöll mina egna på. När jag väl var mitt i födandet så bad personalen mig att byta, och där och då brydde jag mig inte alls. Fick av mig kläderna men orkade inte ta på rocken helt så de sista två timmarna var jag helt naken förutom att jag liksom låg på sjukhusrocken. Jag kunde inte ha brytt mig mindre. Personalen frågade om de skulle hjälpa mig att knäppa rocken men jag sa nej för jag orkade inte böka med det! Så märkligt eftersom jag är väldigt privat och pryd annars. Men där var det så oviktigt huruvida jag var naken eller ej.

    Tror att du kommer känna samma sak ang trosorna :) Lycka till när det är dags <3

  • Anonym ((Inge­t konsti­gt))
    Thu 19 Dec 2019 07:22
    #8
    Anonym (Ingen fara) skrev 2019-12-18 21:22:45 följande:

    Nej, du får inte ha underkläder på dig. Det känns jättekonstigt att du bryr dig om att rotas i ditt könsorgan när du ska föda barn, men alla är väl olika på sitt sätt...


    Tycker inte alls det är konstigt. Men utsätts för en situation man aldrig varit med om förut. Klart man har funderingar om allt möjligt. Och könsorganet är ändå en väldigt privat plats. Finns väl en anledning till att så många undviker cellprov, det är jobbigt att exponera sig. Inför min förlossning var jag mest rädd för de undersökningar man måste göra...väl för ville man bara ha ut ungen och orkade inte bry sig om nåt.
  • Thu 19 Dec 2019 08:57
    #9
    Anonym ((Inget konstigt)) skrev 2019-12-19 07:22:44 följande:

    Tycker inte alls det är konstigt. Men utsätts för en situation man aldrig varit med om förut. Klart man har funderingar om allt möjligt. Och könsorganet är ändå en väldigt privat plats. Finns väl en anledning till att så många undviker cellprov, det är jobbigt att exponera sig. Inför min förlossning var jag mest rädd för de undersökningar man måste göra...väl för ville man bara ha ut ungen och orkade inte bry sig om nåt.


    Skönt med någon som förstår hur man känner, jag får väl försöka tänka på att det är tillfälligt och snabbt gjort.

    På förlossningsavdelningen där man hamnar sedan, får man ha sina egna kläder på sig där?
  • Thu 19 Dec 2019 09:01
    #10

    Inte på uppvaket, men då har jag för mig att du ligger under ett täcke, och dessutom är ju sjukhusrocken på så ingen ser någonting! :) Efter det kan du väl ta på dig egna kläder I guess, men du kommer ju vara ?något? öm på magen så byxor är ändå inte att rekommendera + att du kommer vara i princip sängliggandes ett dygn till.


    anonym2005 skrev 2019-12-19 08:57:39 följande:

    Skönt med någon som förstår hur man känner, jag får väl försöka tänka på att det är tillfälligt och snabbt gjort.

    På förlossningsavdelningen där man hamnar sedan, får man ha sina egna kläder på sig där?


Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor