• Äldre 16 Mar 17:01
    4225 visningar
    12 svar
    12
    4225

    Några mattesnillen? Visst är en kvadrat också en rektangel?

    Jag har haft matte-tenta idag och känner mig lite förvirrad. Rätta mig om jag har fel, men visst är väl en kvadrat också en rektangel? En kvadrat ska ju ha alla sidor lika långa. Men det borde ju också vara en rektangel? Definitionen på en rektangel är ju att den ska ha fyra hörn som har räta vinklar. Motsatta sidor måste då vara lika långa, men det är väl inget som säger att alla sidor INTE får vara lika långa?

    Oj det kanske böev lite snurrigt men fattar ni vad jag menar?

  • Svar på tråden Några mattesnillen? Visst är en kvadrat också en rektangel?
  • Äldre 16 Mar 17:02
    #1

    En kvadrat är ett specialfall av en rektangel. Som jag har fattat det.. Så ja, du har rätt.

  • Valnöt
    Äldre 16 Mar 17:03
    #2

    Ja.

  • educat­ed ninja
    Äldre 16 Mar 17:06
    #3

    rektangel är en kvadrat som har två sior som är lika långa fast ängre än de två andra...
    det är en avlång kvadrat,så nä. du har fel

  • AnneSo­phie
    Äldre 16 Mar 17:07
    #4

    "Definitionen på en rektangel är ju att den ska ha fyra hörn som har räta vinklar."

    Susning definierar rektangel som följande:
    Rektangel är en geometrisk figur med fyra vinkelräta sidor som parvis har samma längd. Arean av en rektangel beräknas som produkten mellan de två olika längderna.
    Om alla sidor har samma längd kallas figuren för en kvadrat.

  • Dintur­iel
    Äldre 16 Mar 17:08
    #5

    En kvadrat ær væl en liksidig rektangel?

  • Äldre 16 Mar 17:11
    #6

    Definitionen på en rektangel urgår inte alls från kvadraten. En rektangel är en fyrhörnig, plan geometrisk figur där alla fyra vinklarna är lika stora, d.v.s. räta (90°). Motstående sidor är lika stora.

    En kvadrat är ett specialfall av en rektangel.

  • Äldre 16 Mar 17:11
    #7

    Tack alla! Nu är jag lugn!

  • miss kitty
    Äldre 16 Mar 17:12
    #8
    TS: du har alldeles rätt

    edjucated ninja: du mixar ihop logiken lite
    Alltså:
    En kvadrat är också en rektangel (men en speciell sådan som teflonminne påpekar)
    En rektangel KAN vara en kvadrat men måste inte vara det. I allmänhet är en rektangel inte en kvadrat.
  • Äldre 16 Mar 17:15
    #9

    sorry, såg först nu att educated ninja har svarat att jag har fel. Menar du fortfarande det (om du har läst det som står efter ditt inlägg alltså)?

  • miss kitty
    Äldre 16 Mar 17:17
    #10

    Betty Boop: du kan vara helt lugn, educated ninja har som sagt tänkt lite galet

  • Äldre 16 Mar 17:19
    #11

    miss Kitty: Tack, då kan jag sova lugnt!

  • miss kitty
    Äldre 16 Mar 17:20
    #12

    jajemen!

Svar på tråden Några mattesnillen? Visst är en kvadrat också en rektangel?