• Anonym (Frukttjuv)

    ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

    Såå, vi har två familjer i klassen där föräldrarna lyft frågan i vår Facebookgrupp, angående frukt/grönsak till fruktstunden.

    De påstår sig inte ha råd att skicka med frukt/grönsak. Den ena familjen har ett barn, den andra har två barn.

    Jag känner bara hur FAN klarar ni av att föda era barn under helger och lov!? Hur gör ni under ett långt jul- och sommarlov? Får barnen ingen mat då? Ingen frukt? Inga grönsaker?

    Jag vill inte ifrågasätta dessa människor i gruppen. Men finns det någon här som kan förklara? För jag får inte ihop det!

  • Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”
  • Anonym (Vi)

    Frukt är dyrt, de kanske inte har råd att köpa hem det själva heller?

    Jag skickar alltid med mina barn extra frukt och macka, just för att de ska kunna dela med sig till de som inte har något med sig.

  • Anonym (Förstående)

    Det finns, 2019 med julen inpå dörren, familjer som är så fattiga i världens bästa land Sverige, svar ja.
    De barnen avskyr skollov eftersom de då inte får äta sig mätta åtminstone en gång per dag.

    Nu vet inte jag om det faktiskt är så i de här båda fallen, men det är inte alldeles omöjligt. 

  • Långbenopluto

    Du ska fan i mig bara vara tacksam att du har en sån ekonomi att du ens behöver fråga detta!

    Var empatisk! Skolan SKA vara avgiftsfri och dom kanske hellre ger frukten dom har råd med på helgerna!

  • Anonym (Vi)
    Anonym (Förstående) skrev 2019-12-19 18:15:09 följande:

    Det finns, 2019 med julen inpå dörren, familjer som är så fattiga i världens bästa land Sverige, svar ja.

    De barnen avskyr skollov eftersom de då inte får äta sig mätta åtminstone en gång per dag.

    Nu vet inte jag om det faktiskt är så i de här båda fallen, men det är inte alldeles omöjligt. 


    Jag väljer att lita på de som säger att de inte har råd, det är ju knappast något man säger om det inte är så. Och skulle det handla om snålhet så ska inte barnen drabbas, så för min del kvittar det varför de inte har något med sig.
  • Anonym (M)

    Om de på skolan har avsatt tid för fruktstund så måste de bjuda barnen på frukt, det är inget som skolan får kräva att föräldrarna ska skicka med.

    Tragiskt att de inte har råd. De får kanske äta mest gröt när de är lediga och annan billig mat.

  • LoveRain

    Tyvärr finns det människor i Sverige som har det väldigt knapert. Tänker att det för många inte är så lätt att behöva erkänna att man inte har råd med något utöver det absolut nödvändigaste så modigt av familjerna att gå ut med detta.

    Om jag var du hade jag kontaktat familjerna diskret och frågat om jag kunde få bidra med frukt till deras barn några gånger per vecka. Är ju för den som har det gott ställt en ganska liten kostnad men dyrt för den som är fattig.

  • UpYours23

    De har säkert råd med både sprit och cigaretter dock, brukar vara så. Somliga är väldigt berättigade, ska ha allt gratis utan minsta motprestation. En klase bananer, 5 styckna, kostar inte multum. De VILL helt enkelt inte bekosta den struntsumman själva, de är säkert såna som skiter i att jobba och suger ut staten på bidrag till höger och vänster. OCH föder fram unge efter unge. 

  • Anonym (Frukttjuv)

    Hälften av klassen har med sig morötter och små körsbärstomater.

    2 kg morötter kostar typ 20 spänn. Det räcker för hela veckan.

    I ena familjen röker båda föräldrarna som skorstenar. I den andra så köper dom läsk och folköl var och varannan dag.

    Så de har ju pengar men tydligen inte till nyttigheter.

  • Anonym (Ajja)

    Jo det finns så fattiga familjer. Jobbar på förskola och finns barn som knappt ätit något under helgen och vräker i sig när de kommer på måndagen.

    Sen finns det barn med selektiv ätstörning vilket jag själv har. För sonen fungerar bara melon. Köpte en häromdagen för 47:- och den var slut efter 3 dar. Ja jag har råd till det, men många familjer som inte har det.

    I min kommun med ca 20000 invånare lever ca 300 barn under extremt fattiga förhållande att det inte blir någon speciell jul för dem.

  • LoveRain
    Anonym (Vi) skrev 2019-12-19 18:18:13 följande:

    Jag väljer att lita på de som säger att de inte har råd, det är ju knappast något man säger om det inte är så. Och skulle det handla om snålhet så ska inte barnen drabbas, så för min del kvittar det varför de inte har något med sig.


    Vill skicka en julkram till dig, du verkar vara en bra medmänniska!
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”