• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56592 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56592

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sat 21 Dec 2019 08:57
    #1

    Jag har sett "2019"-tråden i flödet så många gånger, men alltid antagit det är diskussioner för de som planerat att donera ägg. När jag själv donerar spermier tänker jag ibland att jag skänker ett liv och jag tycker det är fint att även en del kvinnor har den möjligheten nuförtiden.

    Nu förstår jag ju diskussionerna i de här trådarna är för de som vill bli gravida med donerade ägg, så jag missförstod helt. Men ni gör också något fint, vi behöver fler barn här i världen

  • Sat 21 Dec 2019 09:42
    #2

    Jag är med här. Hoppas på FET i jan eller början på feb.

  • Sat 21 Dec 2019 10:59
    #3
    Snurranfian skrev 2019-12-21 09:42:55 följande:

    Jag är med här. Hoppas på FET i jan eller början på feb.


    Härligt med fler här. Jag antar att det kommer trilla in lite fler folk från 2019-tråden som lixom vi inte lyckats (eller hunnit) ännu.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 21 Dec 2019 11:41
    #4

    Hej!

    Då går jag också nu över till 2020-tråden. För mig blir det första försöket och sannolikt blir det runt v 5/6. Vi ska göra vår behandling i Finland på Ovumia med ett förhandsbesked från FK. 

    Det känns lite så som med första IVF, allt är lite spännande. Man har mer förhoppningar igen dessutom. Men vi är rädda att vi igen inte ens får ett embryo tillbaka, så som det var med våra 2 IVF i år. 

    Jag är glad att få följa er andra här och det är skönt att vi kan ge stöd till varandra här. 

    Ska vi sammanställa en ny lista? Så som det fanns i 2019 tråden? 


    Äggdonation 2020 - tidigare: 1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - 0 befruktades
  • Sat 21 Dec 2019 12:37
    #5

    Hej alla, jag hänger också på här 2020-tråden! Bra initiativ:)!

    Är 38 år, har 4 ivf i bagaget och planerar nu för vår första ÄD på Ovumia i Helsingfors. Har redan varit där en gång och bockat av terapi-samtalet och nu har vi ett start-möte inbokat i slutet av januari. Då följer min syster med för att se om hon kan donera. Om inte så går vi över till klinikens donator. 

    Just nu i det där hoppfulla läget, lite pirrigt inför att möjligheten med donation ändå finns. Men också frustrerande att inte kunna planera våren och att allt alltid måste ta en sån himla tid!! 

  • Sat 21 Dec 2019 12:42
    #6
    Limarie skrev 2019-12-21 11:41:05 följande:

    Hej!

    Då går jag också nu över till 2020-tråden. För mig blir det första försöket och sannolikt blir det runt v 5/6. Vi ska göra vår behandling i Finland på Ovumia med ett förhandsbesked från FK. 

    Det känns lite så som med första IVF, allt är lite spännande. Man har mer förhoppningar igen dessutom. Men vi är rädda att vi igen inte ens får ett embryo tillbaka, så som det var med våra 2 IVF i år. 

    Jag är glad att få följa er andra här och det är skönt att vi kan ge stöd till varandra här. 

    Ska vi sammanställa en ny lista? Så som det fanns i 2019 tråden? 


    Personligen så tycker jag inte att det behövs någon lista, men jag gillar att du skrivit "status" i din fotnot. Hur gör man det?
  • Sat 21 Dec 2019 12:45
    #7
    SvenOlsson skrev 2019-12-21 08:57:54 följande:

    Jag har sett "2019"-tråden i flödet så många gånger, men alltid antagit det är diskussioner för de som planerat att donera ägg. När jag själv donerar spermier tänker jag ibland att jag skänker ett liv och jag tycker det är fint att även en del kvinnor har den möjligheten nuförtiden.

    Nu förstår jag ju diskussionerna i de här trådarna är för de som vill bli gravida med donerade ägg, så jag missförstod helt. Men ni gör också något fint, vi behöver fler barn här i världen


    Känner verkligen stor tacksamhet när jag tänker på att jag har möjlighet att ta emot donerade ägg. Och det finns många par och ensamstående som behöver den hjälp som donerade spermier ger. Så tack för att du donerar!
  • Sun 22 Dec 2019 17:24
    #8
    Limarie skrev 2019-12-21 11:41:05 följande:

    Hej!

    Då går jag också nu över till 2020-tråden. För mig blir det första försöket och sannolikt blir det runt v 5/6. Vi ska göra vår behandling i Finland på Ovumia med ett förhandsbesked från FK. 

    Det känns lite så som med första IVF, allt är lite spännande. Man har mer förhoppningar igen dessutom. Men vi är rädda att vi igen inte ens får ett embryo tillbaka, så som det var med våra 2 IVF i år. 

    Jag är glad att få följa er andra här och det är skönt att vi kan ge stöd till varandra här. 

    Ska vi sammanställa en ny lista? Så som det fanns i 2019 tråden? 


    Jag gör gärna en ny lista, tycker det är roligt att ha lite koll på hur det går för alla. Hoppas ju själv på att hamna under ?gravid?-kolumnen snart! Men vi kanske kan vänta tills vi har lite fler fasta datum?
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Mon 23 Dec 2019 18:18
    #9
    CrookedTail skrev 2019-12-22 17:24:33 följande:
    Jag gör gärna en ny lista, tycker det är roligt att ha lite koll på hur det går för alla. Hoppas ju själv på att hamna under ?gravid?-kolumnen snart! Men vi kanske kan vänta tills vi har lite fler fasta datum?
    Du kan redan gör en lista nu  

    Vi har fått till nåt krångligt (lyxigt problem). Vi stod i kön till Huddinge men fått aldrig någon tid för första läkarbedömning. Skulle ta 2 månader men efter 4 månader kom inte någon kallelse. Hade därför samtidigt på gång en ev behandling i Finland och har nu fått det godkänd av F-kassan att göra behandlingen i Finland. 

    Både i Finland eller på Huddinge får man bara 1 försök (alltså betald). 

    Nu börjar jag nedregleringen redan den 27 december och runt 13 januari börjar jag med Progynon. Ägguttag är kanske runt v5 eller 6.

    Nu har vi samtidigt äntligen fått kallelsen till Huddinge i mitten av januari. Vi bad om en tid i februari eller mars istället t.ex. men de sa om vi inte accepterar tiden börjar vi om i kön!!! Vi får ingen ny tid nu utan vi avbokar och får vänta igen. Vi accepterade tiden nu till att börja med och ville fundera lite. Hade ni ändå gått dit och ställt er lite dumt? Det känns som att man vill vara i deras system. De sa till oss för 1 månad sedan att det tar de ca 3-4 månader innan de har en donator. När vi pratade med de idag sa de att de har sååå många donatorer så att vi skulle börja behandlingen i februari/mars... 

    Vi känner inte att vi vill avbryta allt i Finland nu heller, känns att det är ett säkrare kort på något sätt. 

    Vi funderar om vi bara avboka tiden nu på Huddinge och sedan väntar på en ny kallelse i ca mars. 

    Sedan fick vi veta att de på Huddinge gör fortfarande äggsharing (rolig benämning). De sa förra gången att de hade slutat med det. Känns så märkligt att de gör det med tanke på att de har många donatorer. Får donatorn mer än 10 ägg så får 2 par 5 ägg istället. Dålig för oss. 

    Knappt nån chans att få nåt i frysen. Och med nedsatt spermiekvalite finns inte lika stora chanser till befruktning (som det kanske är i vårt fall). 

    Lite snurrigt inlägg kanske och som sagt ett lyxproblem men vi måste ju tänka lite taktiskt. Vi vet inte om vi kommer lyckas i Finland och vi vill gärna ta del av alla våra 3 landstingsförsök. Tidigare har vi aldrig gjort IVF via landstinget. 
    Äggdonation februari 2020 - tidigare: 1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - 0 befruktades
  • Mon 23 Dec 2019 21:15
    #10
    Limarie skrev 2019-12-23 18:18:33 följande:

    Du kan redan gör en lista nu  

    Vi har fått till nåt krångligt (lyxigt problem). Vi stod i kön till Huddinge men fått aldrig någon tid för första läkarbedömning. Skulle ta 2 månader men efter 4 månader kom inte någon kallelse. Hade därför samtidigt på gång en ev behandling i Finland och har nu fått det godkänd av F-kassan att göra behandlingen i Finland. 

    Både i Finland eller på Huddinge får man bara 1 försök (alltså betald). 

    Nu börjar jag nedregleringen redan den 27 december och runt 13 januari börjar jag med Progynon. Ägguttag är kanske runt v5 eller 6.

    Nu har vi samtidigt äntligen fått kallelsen till Huddinge i mitten av januari. Vi bad om en tid i februari eller mars istället t.ex. men de sa om vi inte accepterar tiden börjar vi om i kön!!! Vi får ingen ny tid nu utan vi avbokar och får vänta igen. Vi accepterade tiden nu till att börja med och ville fundera lite. Hade ni ändå gått dit och ställt er lite dumt? Det känns som att man vill vara i deras system. De sa till oss för 1 månad sedan att det tar de ca 3-4 månader innan de har en donator. När vi pratade med de idag sa de att de har sååå många donatorer så att vi skulle börja behandlingen i februari/mars... 

    Vi känner inte att vi vill avbryta allt i Finland nu heller, känns att det är ett säkrare kort på något sätt. 

    Vi funderar om vi bara avboka tiden nu på Huddinge och sedan väntar på en ny kallelse i ca mars. 

    Sedan fick vi veta att de på Huddinge gör fortfarande äggsharing (rolig benämning). De sa förra gången att de hade slutat med det. Känns så märkligt att de gör det med tanke på att de har många donatorer. Får donatorn mer än 10 ägg så får 2 par 5 ägg istället. Dålig för oss. 

    Knappt nån chans att få nåt i frysen. Och med nedsatt spermiekvalite finns inte lika stora chanser till befruktning (som det kanske är i vårt fall). 

    Lite snurrigt inlägg kanske och som sagt ett lyxproblem men vi måste ju tänka lite taktiskt. Vi vet inte om vi kommer lyckas i Finland och vi vill gärna ta del av alla våra 3 landstingsförsök. Tidigare har vi aldrig gjort IVF via landstinget. 


    Gud alla dessa val man ska ta ställning till. Om ni bara får 5 ägg hade jag satsat på Finland. Annars hade jag tagit Sverige = smidigare!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020