• Sat 21 Dec 2019 07:00
    57208 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    57208

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Wed 1 Jan 2020 18:50
    #41

    [quote=80134068][quote-nick]glommernamnet skrev 2020-01-01 13:25:05 följande:[/quote-nick]Hej på er!

    Jag hoppar också in i tråden.

    Vi var på gång med äggdonation redan efter sommaren i Grekland men blev övertygade om att göra en till sista IVF. Den misslyckades, fick ett ägg som blev ett dåligt embryo som aldrig fäste. En aning irriterande att bli övertygade om att ta en väg som vi redan kände oss klara med och på så sätt förlora både tid och en massa pengar.

    Men men, vi försöker släppa det och tänka framåt nu.

    Vi lutar åt att det blir äggdonation på Minerva i Uppsala. 80 000 kr ska det kosta. Det är ju dyrare än tex Grekland och Polen men känns logistiskt lättare.

    Min största oro är att detta inte heller kommer att fungera....det finns ju inga garantier naturligtvis.

    Men hur ska man veta att man väljer rätt? Gällande klinik, metoder (fryst/färskt) osv. [\quote]

    Förstår din irritation över IVF-kliniken.

    Vi valde mellan Olga i St Petersburg och AVA Riga då de verkade ha längst erfarenhet med bäst resultat. Det blev Riga då det var lite billigare och logistiskt enklare. Nu, efter två misslyckade försök känner jag också oro över det kanske inte kommer gå alls. Men vi har iaf 7 frysta embryon kvar, lyckas inte nån av dom får vi nog ge upp drömmen om ett barn.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Wed 1 Jan 2020 18:52
    #42
    glommernamnet skrev 2020-01-01 13:25:05 följande:

    Hej på er!

    Jag hoppar också in i tråden.

    Vi var på gång med äggdonation redan efter sommaren i Grekland men blev övertygade om att göra en till sista IVF. Den misslyckades, fick ett ägg som blev ett dåligt embryo som aldrig fäste. En aning irriterande att bli övertygade om att ta en väg som vi redan kände oss klara med och på så sätt förlora både tid och en massa pengar.

    Men men, vi försöker släppa det och tänka framåt nu.

    Vi lutar åt att det blir äggdonation på Minerva i Uppsala. 80 000 kr ska det kosta. Det är ju dyrare än tex Grekland och Polen men känns logistiskt lättare.

    Min största oro är att detta inte heller kommer att fungera....det finns ju inga garantier naturligtvis.

    Men hur ska man veta att man väljer rätt? Gällande klinik, metoder (fryst/färskt) osv. 


    Förstår din irritation över IVF-kliniken.

    Vi valde mellan Olga i St Petersburg och AVA Riga då de verkade ha längst erfarenhet med bäst resultat. Det blev Riga då det var lite billigare och logistiskt enklare. Nu, efter två misslyckade försök känner jag också oro över det kanske inte kommer gå alls. Men vi har iaf 7 frysta embryon kvar, lyckas inte nån av dom får vi nog ge upp drömmen om ett barn.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Wed 1 Jan 2020 19:00
    #43

    Kul med fler i tråden, hoppas vi får följas åt ända fram till vi alla har en bebis i famnen :)

    På gång:

    Syskon2018 FET jan

    Snurranfian FET jan/feb

    Limarie ET v.5-6 (Ovumia Finland)

    Smulantobe ET (Ovumia Finland)

    CrockedTail FET ?/? (AVA Riga)

    UndrandeSökare ?/? (AVA Riga)

    Fertilitetsresa FET ?/? (Oumvia Finland)

    Myntan ET i sommar (Felicitas Helsingfors)

    glommernamnet ET (Minerva Uppsala)

    Ruvar:

    Gravid:

    Barnet fött:


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Wed 1 Jan 2020 19:01
    #44
    CrookedTail skrev 2020-01-01 18:52:01 följande:
    Förstår din irritation över IVF-kliniken.

    Vi valde mellan Olga i St Petersburg och AVA Riga då de verkade ha längst erfarenhet med bäst resultat. Det blev Riga då det var lite billigare och logistiskt enklare. Nu, efter två misslyckade försök känner jag också oro över det kanske inte kommer gå alls. Men vi har iaf 7 frysta embryon kvar, lyckas inte nån av dom får vi nog ge upp drömmen om ett barn.
    Hoppas att det går vägen för er!

    Har ni alltså gjort två separata äggdonationer och har kvar 7 i frysen från sista försöket?
    Vad är normalt att få?
  • Fri 3 Jan 2020 13:57
    #45

    Jag fick ett plus idag, är lite chockerad.

    Vi har försökt bli gravida i ca 3 år. Jag har fått två missfall (v 10 och v 5) samt konstaterat lågt amh. Vi har  under 2019 gjort tre ivf som aldrig gett något. Vi har planerat in äggdonation nu till februari/mars. Och nu detta....

    Jag är glad men mest rädd, ganska övertygad om att det kommer att bli missfall.

    Svårt att hantera detta.

  • Fri 3 Jan 2020 16:46
    #46
    glommernamnet skrev 2020-01-03 13:57:31 följande:

    Jag fick ett plus idag, är lite chockerad.

    Vi har försökt bli gravida i ca 3 år. Jag har fått två missfall (v 10 och v 5) samt konstaterat lågt amh. Vi har  under 2019 gjort tre ivf som aldrig gett något. Vi har planerat in äggdonation nu till februari/mars. Och nu detta....

    Jag är glad men mest rädd, ganska övertygad om att det kommer att bli missfall.

    Svårt att hantera detta.


    Oj, jag förstår att det känns kluvet! Men vi får hoppas att det går vägen denna gången, i annat fall kan ni ju gå vidare med ÄD då. Håller tummarna för att det går bra!

    Vi har gjort två insättningar från samma donator, men inget tog sig. Vi fick ut 12 fina embryon och satte in ett färskt direkt. Då det misslyckades tinade vi upp 4 för att odla vidare till blastocyster, de två finaste sattes in, de andra skulle ha frusits igen om de utvecklats bra, men det gjorde de inte.

    12 embryon kändes ju väldigt mycket och hoppfullt inför eventuella helsyskon senare, men nu är jag som sagt orolig att det inte kommer att gå alls.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Fri 3 Jan 2020 22:04
    #47

    Hej alla! Nedreglerad sen 25/12 då jag tog Procren-sprutan. Fick mens nästan som beräknat, två dagar sen, så fr.o.m. idag äter jag Progynon och Prednisolon plus två Estradot-plåster. Är dock lite orolig för om slemhinnan blir för gammal eftersom ET är beräknat tlll vecka 4 först. Hur länge har ni haft emellan?

    Må 2020 bli året då vi alla lyckas bli gravida <3

  • Sat 4 Jan 2020 00:15
    #48

    Jag hoppar också in här! Har misslyckats med sju IVF-behandlingar, varav sex med våra egna gener och en med donerad sperma. Nu har man kommit fram till att det är mina ägg det är fel på så nu blir det äggdonation. Har redan ?fått? en donator och väntar på att behandlingen ska komma igång. Försiktigt hoppfulla men rädda för ett misslyckande som kan rasera världen igen.

  • Sat 4 Jan 2020 08:32
    #49
    Hoppomliv skrev 2020-01-04 00:15:24 följande:

    Jag hoppar också in här! Har misslyckats med sju IVF-behandlingar, varav sex med våra egna gener och en med donerad sperma. Nu har man kommit fram till att det är mina ägg det är fel på så nu blir det äggdonation. Har redan ?fått? en donator och väntar på att behandlingen ska komma igång. Försiktigt hoppfulla men rädda för ett misslyckande som kan rasera världen igen.


    Välkommen hit! Var gör ni er behandling?
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 4 Jan 2020 10:34
    #50

    [quote=80140848][quote-nick]CrookedTail skrev 2020-01-04 08:32:42 följande:[/quote-nick]

    Välkommen hit! Var gör ni er behandling?

    [/

    Tack! Vi gör vår i Malmö.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020