• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56572 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56572

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Thu 9 Jan 2020 12:01
    #71
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-08 21:29:58 följande:

    Kan någon förklara kopplingen mellan Trombyl coh Fragmin och ÄD? Och vad gör de båda läkemedlen?

    Vilka kan ha fördel att ta dessa läkemedel?

    Jag har förstått att det har med preeklampsi och högt blodtryck att göra? Jag fick preeklampsi förra graviditet - ÄD men också tvillinggraviditet så det var extra hög risk att jag skulle få det.

    Men har det betydelse för att öka chanserna att bli gravid under ÄD??


    Jag har begärt att få Trombyl vid kommande FET. Det finns forskning som tyder på att det är bra för slemhinnan.. mer genomblödning... vilket i sin tur är bra för implantation osv. Så har jag tolkat det iaf.
  • Thu 9 Jan 2020 12:27
    #72
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-08 21:29:58 följande:

    Kan någon förklara kopplingen mellan Trombyl coh Fragmin och ÄD? Och vad gör de båda läkemedlen?

    Vilka kan ha fördel att ta dessa läkemedel?

    Jag har förstått att det har med preeklampsi och högt blodtryck att göra? Jag fick preeklampsi förra graviditet - ÄD men också tvillinggraviditet så det var extra hög risk att jag skulle få det.

    Men har det betydelse för att öka chanserna att bli gravid under ÄD??


    Både Trombyl och Fragmin fungerar blodförtunnande och Trombyl kan förhindra ev blodpropp när embryot försöker fästa eller sen i navelsträngen. Men Trombyl kan aldrig lösa upp en redan bildad blodpropp. Men det kan däremot Fragminsprutor göra. Man använder ofta båda samtidigt, eftersom de ger bättre effekt när de samarbetar.

    För de som har en blodkoagulationssjukdom eller tidigare fått en propp är det obligatoriskt att använda både Trombyl och Fragmin innan, under och efter graviditet.

    Kvinnor som har överaktivt immunförsvar (där kroppen aktivt försöker förhindra graviditet eller döda embryot (immunförsvaret ser embryot som en cancercell/inkräktare) så använder man både Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp för att lugna immunförsvaret.
  • Thu 9 Jan 2020 14:54
    #73

    Hoppar in i tråden. Vi planerar syskonförsök på ivf Riga i sommar. Tyckte Juli skulle vara en perfekt månad för att starta men kom på att det kanske är omöjligt att få tid för att mäta slemhinna mitt i sommaren. Har två embryon kvar i frysen så vi håller tummarna för det går vägen. 2016 var senaste gången vi gjorde detta och jag har glömt massor så hänger med här redan nu så jag vet vad vi ska göra när det är dags.Glad

  • Thu 9 Jan 2020 15:28
    #74
    Wonderstruck skrev 2020-01-09 14:54:32 följande:

    Hoppar in i tråden. Vi planerar syskonförsök på ivf Riga i sommar. Tyckte Juli skulle vara en perfekt månad för att starta men kom på att det kanske är omöjligt att få tid för att mäta slemhinna mitt i sommaren. Har två embryon kvar i frysen så vi håller tummarna för det går vägen. 2016 var senaste gången vi gjorde detta och jag har glömt massor så hänger med här redan nu så jag vet vad vi ska göra när det är dags.Glad


    Kul att ni ska snart göra ett nytt försök. Men du har rätt, beroende var du bor kan det vara mycket svårt att hitta en tid. Vi kollade upp att få en tid v 1 i Göteborg och det var typ omöjligt (nu blev behandlingen ändå senare och därför spelar det ingen roll längre). Vi har också funderat hur vi skulle göra om det blir en annan behandling till under sommaren. Då måste man kanske vara beredd att åka till andra sidan landet ffa om det är v 29-31... men en barnmorskemottagning (privat) borde vara öppet tänker jag. Kolla tidigt att du verkligen kan få en tid.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Thu 9 Jan 2020 17:16
    #75
    Wonderstruck skrev 2020-01-09 14:54:32 följande:

    Hoppar in i tråden. Vi planerar syskonförsök på ivf Riga i sommar. Tyckte Juli skulle vara en perfekt månad för att starta men kom på att det kanske är omöjligt att få tid för att mäta slemhinna mitt i sommaren. Har två embryon kvar i frysen så vi håller tummarna för det går vägen. 2016 var senaste gången vi gjorde detta och jag har glömt massor så hänger med här redan nu så jag vet vad vi ska göra när det är dags.


    Under just sommarsemestern och tiden runt jul-nyår är det väldigt svårt rent generellt att hitta privata gyn som har öppet. Försök hellre i maj eller juni (innan sommarstängningen startar) eller i augusti eller september när klinikerna öppnar efter semestern.

    Klinikerna i Riga är öppet under sommaren, så om ni endast kan i juli månad, och det inte går att ordna vul på annat sätt, så kan man ju åka till kliniken i Riga för vul. Passa på att ta en Rigasemester med familjen samtidigt kanske? Lycka till med syskonförsöket !
  • Thu 9 Jan 2020 17:30
    #76

    Yes. Jag fått idag bekräftad att börja med Progynon den 13 januari. 17 dagar efter Procrensprutan.

    Vet ni varför de inte kollar om nerregleringen har fungerat? Vad är om jag ändå ägglossar? Läste av några som har gjort det.

    Det som är konstigt ju nu är att jag blöder i 5 dygn. Normalt är min mens 2 dagar ibland 3.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Thu 9 Jan 2020 18:10
    #77
    Limarie skrev 2020-01-08 21:06:03 följande:

    Sokolova är verkligen dyrt men hon är duktig. Samtidigt samarbetar hon med kliniken Riga. Tyvärr skriver hon inte ut recept på högkostnadsskydd.

    Men på Vasakliniken gör de också ul för 1200kr och han skriver på högkostnadsskydd.

    Sedan finns det en mycket kunnig läkare på qvinnolivet i Kungsbacka. Hon tar 1500kr och då ingår också recept.


    Mycket bättre priser än Sokolova, men Lorensberg tar 300:- för UL. Trodde knappt det var sant ???? Sokolova var mer än 10 ggr så dyra (3500
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Fri 10 Jan 2020 10:28
    #78
    Snurranfian skrev 2020-01-09 12:01:46 följande:
    Jag har begärt att få Trombyl vid kommande FET. Det finns forskning som tyder på att det är bra för slemhinnan.. mer genomblödning... vilket i sin tur är bra för implantation osv. Så har jag tolkat det iaf.
    Så då kan det fungera bättre för alla som gör ÄD? Jag kanske borde fråga om det. Ett tar du på eget bevåg? Hur mycket då isf?
  • Fri 10 Jan 2020 10:33
    #79
    UndrandeSökare skrev 2020-01-09 12:27:52 följande:
    Både Trombyl och Fragmin fungerar blodförtunnande och Trombyl kan förhindra ev blodpropp när embryot försöker fästa eller sen i navelsträngen. Men Trombyl kan aldrig lösa upp en redan bildad blodpropp. Men det kan däremot Fragminsprutor göra. Man använder ofta båda samtidigt, eftersom de ger bättre effekt när de samarbetar.

    För de som har en blodkoagulationssjukdom eller tidigare fått en propp är det obligatoriskt att använda både Trombyl och Fragmin innan, under och efter graviditet.

    Kvinnor som har överaktivt immunförsvar (där kroppen aktivt försöker förhindra graviditet eller döda embryot (immunförsvaret ser embryot som en cancercell/inkräktare) så använder man både Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp för att lugna immunförsvaret.
    Jag har ju inte blodkoagulationssjukdom, överaktivt immunförsvar vet jag inte om jag har, är det då inget som jag behöver/som skulle öka chanserna för att jag blir gravid?
  • Fri 10 Jan 2020 10:34
    #80
    Wonderstruck skrev 2020-01-09 14:54:32 följande:

    Hoppar in i tråden. Vi planerar syskonförsök på ivf Riga i sommar. Tyckte Juli skulle vara en perfekt månad för att starta men kom på att det kanske är omöjligt att få tid för att mäta slemhinna mitt i sommaren. Har två embryon kvar i frysen så vi håller tummarna för det går vägen. 2016 var senaste gången vi gjorde detta och jag har glömt massor så hänger med här redan nu så jag vet vad vi ska göra när det är dags.Glad


    Lycka till! Nu följs vi åt :)
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020