• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Limarie
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-10 10:28:57 följande:
    Så då kan det fungera bättre för alla som gör ÄD? Jag kanske borde fråga om det. Ett tar du på eget bevåg? Hur mycket då isf?
    Ja men det finns inga generella rekommendationer. Det finns studier som ser en fördel för alla patienter och sedan finns det några som inte kunde visa det. Med tanke på att Trombyl är relativ ofarlig tänker jag prova det. Det känns bra att veta att jag har redan gjort några tillägg. Det kanske fungerar också utan någon extra medicin. Så jag får ansvara själv om det blir några biverkningar Finns olika rekommendationer när man ska börja och när man ska sluta.

    Jag tänker ta det från dagen jag börjar med östrogen. Sedan slutar man väl senast v 36.

    Det är 75mg Trombyl eller också kallad Babyaspirin.

    Med kortison är jag mindre säkert. Där finns mer biverkningar osv. Jag ska fundera lite men jag känner sedan länge att det är någonting med mitt immunförsvar. Det är en känsla, har ingen diagnos på någonting.

    Aspirin ska förresten inte tas vid IVF innan ägguttag pga blödningsrisk.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Wonderstruck
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-10 10:34:22 följande:
    Lycka till! Nu följs vi åt :)
    Igen! Jag tror vi fick barn nästan samtidigt 2014. Roligt! Håller tummarna för att allt går bra för er på nästa FET.Glad
  • UndrandeSökare
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-10 10:33:01 följande:

    Jag har ju inte blodkoagulationssjukdom, överaktivt immunförsvar vet jag inte om jag har, är det då inget som jag behöver/som skulle öka chanserna för att jag blir gravid?


    Du kan ju testa det om du känner att du vill. Om du får en läkare att skriva ut ett recept, så heter detTrombyl 75mg (receptbelagt) man använder 1 tablett per dag. Får man inte tag på Trombyl på recept så kan man istället köpa den receptfria Albyl Minor 250mg (samma innehåll men högre dos) Obs ! Då måste man dela varje Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Man måste komma ner i under 100mg dagligen.

    Om det är krångligt att dela tabletterna så kan man köpa Tablettdelare på Apoteket, Apotea eller liknande butiker på nätet.

    Obs ! Tänk bara på att man blir mer lättblödande när man amvänder blodförtunnande, när man tex tar blodprov eller om man skadar sig och börjar blöda) Så meddela alltid vården vid tex blodprovstagning att du använder blodförtunnande. Det kan behövas mer bandage för att stoppa blödningar och tar längre tid innan blodet koagulerar. Även Omega 3 fungerar lite blodförtunnande.
  • KajsaMia

    Hej och lycka till till alla som försöker detta år. Hoppas man får följa den här tråden även om man inte än är igång med äggdonation. Själv har jag extradåligt äggreserv samt historia med tidigare missfall och började nu med fertilitetsutredning. Då jag började läsa mycket här på forumet och på nätet, dök också upp en tanke att kanske äggdonation ska vara en lösning för mig. Därför vill jag gärna följa er resa och få veta mer om allt som går hand i hand med äggdonation. Jag ser att det är många som väljer kliniker utomlands och själv började jag också leta - kanske tycker ni att det är för snabbt i mitt läge eller att jag är galen men jag kan inte låta bli :(

  • KajsaMia

    Hej och lycka till till alla som försöker detta år. Hoppas man får följa den här tråden även om man inte än är igång med äggdonation. Själv har jag extradåligt äggreserv samt historia med tidigare missfall och började nu med fertilitetsutredning. Då jag började läsa mycket här på forumet och på nätet, dök också upp en tanke att kanske äggdonation ska vara en lösning för mig. Därför vill jag gärna följa er resa och få veta mer om allt som går hand i hand med äggdonation. Jag ser att det är många som väljer kliniker utomlands och själv började jag också leta - kanske tycker ni att det är för snabbt i mitt läge eller att jag är galen men jag kan inte låta bli :(

  • UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-10 17:04:11 följande:

    Hej och lycka till till alla som försöker detta år. Hoppas man får följa den här tråden även om man inte än är igång med äggdonation. Själv har jag extradåligt äggreserv samt historia med tidigare missfall och började nu med fertilitetsutredning. Då jag började läsa mycket här på forumet och på nätet, dök också upp en tanke att kanske äggdonation ska vara en lösning för mig. Därför vill jag gärna följa er resa och få veta mer om allt som går hand i hand med äggdonation. Jag ser att det är många som väljer kliniker utomlands och själv började jag också leta - kanske tycker ni att det är för snabbt i mitt läge eller att jag är galen men jag kan inte låta bli :(


    Välkommen hit. Jo, det kan vara en bra plan att redan i förväg kolla upp vilka alternativ som är möjliga för dig/er.

    Varför man vänder sig utomlands?

    Några av orsakerna till att många ensamstående svenska kvinnor och svenska par, väljer att göra äggdonation eller embryodonation utomlands är att klinikerna (enligt de ländernas lagar) utomlands i många fall både har generösare åldersregler för äggdonation (maxåldern för den mottagande kvinnan), samt att embrydonation varit lagligt där i många år utomlands (men i Sverige var det olagligt t om januari 2019, och ingen svensk klinik har ännu i januari 2020 genomfört någon embryodonation alls).

    Dessutom kan möjligheterna att få tillgång till vissa hjälpande mediciner vara lättare att få utomlands.

    En anan stor fördel är att klinikerna utomlands oftast inte har några köer eller vänetider, utan man kan köra igång med sin behandling mycket snart istället för att kanske få köa under mycket lång tid i Sverige (vissa i flera års tid).

    Men det finns säkert ännu fler orsaker varför man vänder sig till kliniker uromlands.
  • KajsaMia
    UndrandeSökare skrev 2020-01-10 18:00:38 följande:

    Välkommen hit. Jo, det kan vara en bra plan att redan i förväg kolla upp vilka alternativ som är möjliga för dig/er.

    Varför man vänder sig utomlands?

    Några av orsakerna till att många ensamstående svenska kvinnor och svenska par, väljer att göra äggdonation eller embryodonation utomlands är att klinikerna (enligt de ländernas lagar) utomlands i många fall både har generösare åldersregler för äggdonation (maxåldern för den mottagande kvinnan), samt att embrydonation varit lagligt där i många år utomlands (men i Sverige var det olagligt t om januari 2019, och ingen svensk klinik har ännu i januari 2020 genomfört någon embryodonation alls).

    Dessutom kan möjligheterna att få tillgång till vissa hjälpande mediciner vara lättare att få utomlands.

    En anan stor fördel är att klinikerna utomlands oftast inte har några köer eller vänetider, utan man kan köra igång med sin behandling mycket snart istället för att kanske få köa under mycket lång tid i Sverige (vissa i flera års tid).

    Men det finns säkert ännu fler orsaker varför man vänder sig till kliniker uromlands.


    Tack för svaret! Fördelar med utlandet är många, såklart. Men hur ser det ut när det gäller logistik? Var gör man då alla prov, ultraljud osc, vem skriver ut mediciner, var köper man dem, hur många gånger måste man egentligen resa utomlands? Finns det några kliniker I Sverige som samarbetar med utländska kliniker ifråga äggdonation? Samt vilka mediciner är lättare att få tag i utomlands? Finns det kanske också annat som är tillåtet bara i andra länder och kan vara väsentligt för behandlingen i vissa fall? Ursäkta mig så många kanske dumma frågor men jag har kanske inte hunnit bli klok på allt detta än. För mig låter fortfarande allt detta lite problematiskt logistiskt och jag känner mig vilse, men jag hoppas att jag har fel!
  • UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-10 18:24:35 följande:

    Tack för svaret! Fördelar med utlandet är många, såklart. Men hur ser det ut när det gäller logistik? Var gör man då alla prov, ultraljud osc, vem skriver ut mediciner, var köper man dem, hur många gånger måste man egentligen resa utomlands? Finns det några kliniker I Sverige som samarbetar med utländska kliniker ifråga äggdonation? Samt vilka mediciner är lättare att få tag i utomlands? Finns det kanske också annat som är tillåtet bara i andra länder och kan vara väsentligt för behandlingen i vissa fall? Ursäkta mig så många kanske dumma frågor men jag har kanske inte hunnit bli klok på allt detta än. För mig låter fortfarande allt detta lite problematiskt logistiskt och jag känner mig vilse, men jag hoppas att jag har fel!


    Det var väldigt många frågor ang logistik du hade. Men när det gäller logistik och alla andra detaljer så finns det ingea generella svar, allt beror på vilken klinik och vilket land du/ni väljer, för det skiljer sig väldigt mycket åt.

    Vissa länder tex Ryssland kräver visum för inresor som kostar pengar och måste ansökas om i förväg.

    Kvinnor som har gjort äggdonation där har i vissa fall fått stanna i 10 dagar i sträck har jag hört. Väljer man tex en klinik i Spanien, italien, Grekland, etc så är det ju naturligtvis den klinikens regler som gäller hos dem hur länge man behöver stanna. .

    Vilka mediciner olika kliniker kommer erbjuda just er, går heller inte att svara på i förväg. Vissa mediciner kan behövas köpas på plats i utlandet, tex om kliniken vill att man ska använda progesteronsprutor så existerar det inte överhuvudtaget på Svenska Apotek, medan andra mediciner finns här.

    Det finns så väldigt många olika länder och så väldigt många olika kliniker att välja på. Så börja med att kontakta olika kliniker och diskutera med dem.vad de kan erbjuda just er och jämför deras erbjudanden med varandra så är det lättare att välja sen. Eller har ni redan bestänt vilket land och klinik ni ska välja?

    Men när det gäller äggdonation så brukar det oftast vara minst 3 olika mediciner som vanligtvis gäller. Nägon form av nedregleringsmedicin, sen någon form av östrogentillskott och någon form av progesterontillskott. Av alla dessa finns olika sorter.

    Men sen finns det även massor med andra olika mediciner som kan bli aktuella. Några vanliga kan vara Trombyl, Fragmin, kortison, etc etc för att öka chansen till plus och få behålla.

    Vi började med att maila kliniken och boka in ett besök, reste dit för semester och provtagning, samt köpte alla mediciner direkt på plats, jag gjorde vul hos dem och de satte nedregleringssprutan på mig i skinkan på kliniken. Andra personer här kan ha gjort på samma eller gjort på andra sätt.

    Börja med att kontakta olika kliniker och jämför vad de kan erbjuda er är mitt tips.

    Lycka till.
  • Limarie

    Mycket bra sammanfattning som du skrev om logistiken.

    Det bästa är att gå genom den gamla 2019 äggdonationstråden eller gå med i Facebook gruppen äggdonation. Över tid läser man sig sen fram. Du gör alldeles rätt att redan nu tittar på det. Det tar sin lilla tid. Från vår beslut tills vi nu är i gång tog det sex månader.

    Vi gör behandlingen i Finland. Vi var aldrig där innan utan tog samtalen via Skype. Kollade även innan med kliniker i Tjeckien och i Spanien via Skype. Kostar runt 100e för att ha ett samtal. Vi tyckte det var värt för att få ett intryck. Bestämde oss för sammanlagt 4 kliniker. Alla måste göra sin egen "lista" eller strategi. Vi gjorde faktiskt en excelfil.

    På eggdonationsfriends finns också mycket att läsa. Men tänk på att detta är en kommersiell sida men den gav oss mycket hjälp.

    Sedan får man fråga dig om man vill ha en anonym donator eller en där barnet med 18 år får veta vem donatorn var. Detta går i Skandinavien och Österrike.

    I Ryssland behöver man inget visum längre. Resorna har blivit mycket smidigare men det stämmer att man är där 1 vecka.

    Annars måste partnern ibland åker dit vid ägguttag (eller lämna sperma där innan och den frysas ner) och så kommer du t.ex. dag 3 eller 5 dit för insättning.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • KajsaMia
    UndrandeSökare skrev 2020-01-10 23:17:30 följande:
    Vi började med att maila kliniken och boka in ett besök, reste dit för semester och provtagning, samt köpte alla mediciner direkt på plats, jag gjorde vul hos dem och de satte nedregleringssprutan på mig i skinkan på kliniken. Andra personer här kan ha gjort på samma eller gjort på andra sätt.

    Börja med att kontakta olika kliniker och jämför vad de kan erbjuda er är mitt tips.

    Lycka till.
    Tack så hemskt mycket! Jag tror det är nog bäst att göra så, och angående mediciner, osv, så frågade jag mest därför att jag helt enkelt var nyfiken på hur det funkar, eftersom rent intuitivt verkade det vara lite svårt att ordna hela medicinering och processen när man kör i ett annat land. Men kanske det är jag som har ett begränsat tänkande just nu. Men det är ju därför jag är har, att breda ut horisonterna och få lite kunskap och läsa om era erfarenheter. 

    Det finns jättemånga kliniker utomlands vad jag har hört och jag delade dem upp i mitt huvud i två grupper när det gäller destinationer; dels finns dem i länder som låter bra som semesterorter (att du sade att ni reste för semester till platsen där ni valde klinik gjorde mig faktiskt tänka på detta och jag tänker mer på stater som Cypern eller Spanien nu, men visst kan man också ha semester i Ryssland!) och andra i östeuropeiska staterna. Är det något i detta? Eller är det bara framstående läkare som finns där och det var det? Jag har aldrig hört talas mycket om kliniker i Frankrike, Tyskland, Polen, Nederländerna... 

    Tack en gång till. Jag ska nog återkomma med frågor eller hänga lite mer här helt enkelt:) Men är jättetacksam för hjälp! 
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020