• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56585 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56585

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sat 11 Jan 2020 11:27
    #91
    KajsaMia skrev 2020-01-11 09:58:10 följande:

    Tack så hemskt mycket! Jag tror det är nog bäst att göra så, och angående mediciner, osv, så frågade jag mest därför att jag helt enkelt var nyfiken på hur det funkar, eftersom rent intuitivt verkade det vara lite svårt att ordna hela medicinering och processen när man kör i ett annat land. Men kanske det är jag som har ett begränsat tänkande just nu. Men det är ju därför jag är har, att breda ut horisonterna och få lite kunskap och läsa om era erfarenheter. 

    Det finns jättemånga kliniker utomlands vad jag har hört och jag delade dem upp i mitt huvud i två grupper när det gäller destinationer; dels finns dem i länder som låter bra som semesterorter (att du sade att ni reste för semester till platsen där ni valde klinik gjorde mig faktiskt tänka på detta och jag tänker mer på stater som Cypern eller Spanien nu, men visst kan man också ha semester i Ryssland!) och andra i östeuropeiska staterna. Är det något i detta? Eller är det bara framstående läkare som finns där och det var det? Jag har aldrig hört talas mycket om kliniker i Frankrike, Tyskland, Polen, Nederländerna... 

    Tack en gång till. Jag ska nog återkomma med frågor eller hänga lite mer här helt enkelt:) Men är jättetacksam för hjälp! 


    Varsågod, ja läs gärna regelbundet i denna tråd och ÄD-2019 tråden. Det finns även gamla icke aktiva trådar för äldre årtal längre bak om man söker runt på Familjeliv. ISamt specifika trådar för vissa länder och ibland också för vissa kliniker. Kolla gärna de ställen som Limarie tipsade dig om också.

    När det gäller olika länder att välja på så finns det gott om dem, några länder jag hört om som folk valt är bland annat Danmark, Finland, island, Estland, Lettland, Ryssland, Polen, Tjeckien, Spanien, italien, Grekland, Cypern, Österrike, Georgien (surrogatmödraskap), USA, etc så det finns gott om alternativ att välja på.

    När det gäller mediciner så finns det olika alternativ.

    1. Man kan resa till kliniken och köpa på plats

    2. Vissa kliniker KAN gå med på att skicka mediciner med post mot betalning och fraktkostnad.

    3. Vissa kliniker (som är med i EU) KAN skicka EU-recept till en befintlig patient i Sverige. EU-recept kan lösas ut på svenskt Apotek OBS Utanför högkostnadsskyddet, så man måste betala 100% av kostnaden.

    4. Om man har tur kanske man hittar någon villig gyn i Sverige som vill översätta EU-recepten till svenska recept (man måste då visa upp EU-recepten på papper först). Man kan få betala extra avgifter till gyn för översättning. Vissa gyn i Sverige vägrar tyvärr att hjälpa till alls med recept om det gäller behandling utomlands.

    Samma sak med vul i Sverige inför behandling utomlands så tar många gyn privat avgift (1500kr/vul).

    Om man tex väljer att göra behandling i vissa länder i södra Europa så säljs alla mediciner receptfritt på Apoteken där, så det kan också vara en möjlighet.
  • Sat 11 Jan 2020 12:46
    #92
    Limarie skrev 2020-01-11 08:56:46 följande:

    Sedan får man fråga dig om man vill ha en anonym donator eller en där barnet med 18 år får veta vem donatorn var. Detta går i Skandinavien och Österrike.


    Vill bara tillägga att förutom Skandinavien så går det även till så i Finland, dvs möjlighet till känd donator (för barnet).
  • Sat 11 Jan 2020 13:18
    #93

    [quote=80157007][quote-nick]Lovsan skrev 2020-01-11 12:46:42 följande:[/quote-nick]Vill bara tillägga att förutom Skandinavien så går det även till så i Finland, dvs möjlighet till känd donator (för barnet).[/quote

    Möjlighet till känd donator finns (enligt vad jag vet), i både Sverige, Finland, Danmark, island, och USA.

    Vad som gäller i Norge vet jag ej, har aldrig läst om nån som gjort äggdonation där. Nån som vet vad som gäller i Norge?

    I de flesta andra länder i Europa (i de länder i Europa där äggdonation är lagligt) är det endast Anonym donation som gäller enligt deras lagar.

    Men om man avser att ansöka om pengar från Försäkringskassan för äggdonation utomlands (om man uppfyller Fkassans regler) så är det ENBART öppen donation (känd donator) som accepteras av Försäkringskassan. Då kan man alltså ej välja ett land där endast anonyma donationer finns. Mer info om detta kan man få genom Försäkringskassan.

    Så det är viktigt att kolla upp vilka regler som gäller i förväg innan ni väljer klinik !

  • Sat 11 Jan 2020 13:56
    #94

    Norge gör enligt min kännedom inte äggdonation.

    Haha, trodde alltid att Finland tillhör Skandinavien. Hehe men jag är själv tyska så jag har inte så riktigt koll.

    Förresten i Tyskland är äggdonation förbjuden enligt embryoskyddslagen. Du får som läkare inte ens prata med din patient om detta. Då kan du bli straffad.

    Personligt hade jag inte valt landet efter om det kan vara trevligt som semesterort och som du skriver man kan göra en minisemester överallt. Det går dessutom inte på alla kliniker att planera perfekt. Erfarenheten är att planerna ändras med kort varsel osv. Så det gäller att kanske välja ett land också där det är lätt att ta sig dit osv. Då tycker jag själv att Prag, Riga, Köpenhamn, St Petersburg och större städer i Spanien är bra.

    @Kajsa har ni redan utnjuttat alla tre landstingsförsök?


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Sat 11 Jan 2020 15:15
    #95
    Limarie skrev 2020-01-11 13:56:34 följande:

    Norge gör enligt min kännedom inte äggdonation.

    Haha, trodde alltid att Finland tillhör Skandinavien. Hehe men jag är själv tyska så jag har inte så riktigt koll.

    Förresten i Tyskland är äggdonation förbjuden enligt embryoskyddslagen. Du får som läkare inte ens prata med din patient om detta. Då kan du bli straffad.

    Personligt hade jag inte valt landet efter om det kan vara trevligt som semesterort och som du skriver man kan göra en minisemester överallt. Det går dessutom inte på alla kliniker att planera perfekt. Erfarenheten är att planerna ändras med kort varsel osv. Så det gäller att kanske välja ett land också där det är lätt att ta sig dit osv. Då tycker jag själv att Prag, Riga, Köpenhamn, St Petersburg och större städer i Spanien är bra.

    @Kajsa har ni redan utnjuttat alla tre landstingsförsök?


    Ok, intressant att få veta att äggdonation är olagligt i Tyskland. Jag vet att det var olagligt i Norge förr också, kanske är det olagligt fortfarande där...

    Surrogatmödraskap är iallafall lagligt i Holland(Nederländerna) vet jag, men har aldrig hört om nån svensk som gjort behandling där. Frankrike vet jag inte, om det är godkänt med äggdonation. Vet du det?
  • Sat 11 Jan 2020 16:24
    #96

    Aldrig hört nåt som var i Frankrike, kanske samma lag som i Tyskland. Men Holland har äggdonation. Men jag tror de har långa väntetider och det är dyrt. Lite som i Österrike.

    Det är intressant. Många tyskar åker utom till Tjeckien till Österrike. Men där får folk inte donera äggen utan Österrike får bara köpa frysta ägg. Det gör de från Finland och USA :). Sedan har de lång väntetid. Då tycker jag att man lika väl kan åka till äggen i Finland.

    I Tyskland finns dock många läkare som jobbar med immunologiska frågor så som dr D och denna läkaren i England. Läser det hela tiden i tyska forum och på fb. Allmänt är Tyskland känd för lite mer frikostig vård, att prova olika läkemedel och att tittar mer på immunförsvaret. Och deras f kassan betalar allt. Själva IVF måste man dock betalar 50% själv. Men vill man ha extra hjälp kan man åka till Tyskland med. Där gör de t.ex också DNA fragmentationstest billigt osv. Intressant för de som bor i södra Sverige. Men dödland när det kommer till ÄD. (Men så klart finns några läkare som hjälper till olagligt ändå).


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Sat 11 Jan 2020 19:03
    #97
    Limarie skrev 2020-01-11 16:24:40 följande:

    Aldrig hört nåt som var i Frankrike, kanske samma lag som i Tyskland. Men Holland har äggdonation. Men jag tror de har långa väntetider och det är dyrt. Lite som i Österrike.

    Det är intressant. Många tyskar åker utom till Tjeckien till Österrike. Men där får folk inte donera äggen utan Österrike får bara köpa frysta ägg. Det gör de från Finland och USA :). Sedan har de lång väntetid. Då tycker jag att man lika väl kan åka till äggen i Finland.

    I Tyskland finns dock många läkare som jobbar med immunologiska frågor så som dr D och denna läkaren i England. Läser det hela tiden i tyska forum och på fb. Allmänt är Tyskland känd för lite mer frikostig vård, att prova olika läkemedel och att tittar mer på immunförsvaret. Och deras f kassan betalar allt. Själva IVF måste man dock betalar 50% själv. Men vill man ha extra hjälp kan man åka till Tyskland med. Där gör de t.ex också DNA fragmentationstest billigt osv. Intressant för de som bor i södra Sverige. Men dödland när det kommer till ÄD. (Men så klart finns några läkare som hjälper till olagligt ändå).


    När du säger denna läkaren i England, vilken av läkarna i England menar du då? Det finns flera läkare i England som jobbar med immunologi.

    Jo, sperm dna fragmentationstest priset har gått upp. När min man gjorde det för några år sen kostade det ca 700kr, nu är det mycket dyrare. I Aten är det dock billigare.

    Hur mycket kostar det testet i Tyskland?
  • Sat 11 Jan 2020 22:38
    #98
    UndrandeSökare skrev 2020-01-11 19:03:48 följande:
    När du säger denna läkaren i England, vilken av läkarna i England menar du då? Det finns flera läkare i England som jobbar med immunologi.

    Jo, sperm dna fragmentationstest priset har gått upp. När min man gjorde det för några år sen kostade det ca 700kr, nu är det mycket dyrare. I Aten är det dock billigare.

    Hur mycket kostar det testet i Tyskland?
    Bästa UndrandeSökare, känner igen ditt namn från Aten-tråden och vill bara säga TACK för all info du delat med dig av! Väldigt uppskattat! Håller just på att försöka sätt mig in det här med immunologin lite bättre och all denna info har varit ovärderlig! 
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Sat 11 Jan 2020 22:52
    #99
    Smulantobe skrev 2020-01-11 22:38:53 följande:

    Bästa UndrandeSökare, känner igen ditt namn från Aten-tråden och vill bara säga TACK för all info du delat med dig av! Väldigt uppskattat! Håller just på att försöka sätt mig in det här med immunologin lite bättre och all denna info har varit ovärderlig! 


    Varsågod.

    Misstänker du att du har immproblem?

    Inboxa mig om du har immunfrågor.
  • Sun 12 Jan 2020 16:25
    Wonderstruck skrev 2020-01-10 12:59:14 följande:
    Igen! Jag tror vi fick barn nästan samtidigt 2014. Roligt! Håller tummarna för att allt går bra för er på nästa FET.Glad
    Men är det så? Vad roligt!! <3
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020