• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • KajsaMia
    Limarie skrev 2020-01-11 08:56:46 följande:

    Det bästa är att gå genom den gamla 2019 äggdonationstråden eller gå med i Facebook gruppen äggdonation. Över tid läser man sig sen fram. Du gör alldeles rätt att redan nu tittar på det. Det tar sin lilla tid. Från vår beslut tills vi nu är i gång tog det sex månader.

    Vi gör behandlingen i Finland. Vi var aldrig där innan utan tog samtalen via Skype. Kollade även innan med kliniker i Tjeckien och i Spanien via Skype. Kostar runt 100e för att ha ett samtal. Vi tyckte det var värt för att få ett intryck. Bestämde oss för sammanlagt 4 kliniker. Alla måste göra sin egen "lista" eller strategi. Vi gjorde faktiskt en excelfil.


    Tack för tips! Jag har redan kollat och läst lite igenom den 2019-tråden, men det kändes bättre att säga hej här, i början av året. Vad pratas det om under ett sådant samtal, diskuterar man bara ungefär sådana frågor som jag redan ställde och berättar om sin situation? 
  • KajsaMia
    UndrandeSökare skrev 2020-01-11 13:18:22 följande:

    Men om man avser att ansöka om pengar från Försäkringskassan för äggdonation utomlands (om man uppfyller Fkassans regler) så är det ENBART öppen donation (känd donator) som accepteras av Försäkringskassan. Då kan man alltså ej välja ett land där endast anonyma donationer finns. Mer info om detta kan man få genom Försäkringskassan.

    Så det är viktigt att kolla upp vilka regler som gäller i förväg innan ni väljer klinik !


    Att välja en öppen donator betyder att ens barn ska kunna få veta vem donatorn var när hen fyller 18? Eller fungerar det på ett annat sätt? 

    Jag undrade även hur val av donator kan se ut. Jag vet att det beror på kliniken, men hur stor frihet har föräldrarna i att välja en donator? Hur ser det ut oftast? Man får välja genom att titta på barndomsbilder av olika donatorer eller är det läkare som mindre eller mer bestämmer baserande på... Ja, baserande på vad? 
  • KajsaMia
    Limarie skrev 2020-01-11 13:56:34 följande:

    Norge gör enligt min kännedom inte äggdonation.

    Haha, trodde alltid att Finland tillhör Skandinavien. Hehe men jag är själv tyska så jag har inte så riktigt koll.

    Förresten i Tyskland är äggdonation förbjuden enligt embryoskyddslagen. Du får som läkare inte ens prata med din patient om detta. Då kan du bli straffad.

    Personligt hade jag inte valt landet efter om det kan vara trevligt som semesterort och som du skriver man kan göra en minisemester överallt. Det går dessutom inte på alla kliniker att planera perfekt. Erfarenheten är att planerna ändras med kort varsel osv. Så det gäller att kanske välja ett land också där det är lätt att ta sig dit osv. Då tycker jag själv att Prag, Riga, Köpenhamn, St Petersburg och större städer i Spanien är bra.

    @Kajsa har ni redan utnjuttat alla tre landstingsförsök?


    Nu kände jag mig dubbeldum! Först att jag inte visste om lagen i Tyskland därifrpn en del av min familj kommer och massa andra saker du nämnde senare. Tack! För det andra därför att jag nyss påbörjat fertilitetsutredningen så jag vet inte än om jag ska göra IVF med ÄD. . Det var ju därför jag skrev ni skulle tycka att jag är galen med att redan nu leta efter svar på mina frågor, kliniker och annan information kring ÄD. Det var några som sa, och jag läste, att jag kanske borde bli intresserad av ämnet pga dålig äggreserv som jag har, till exempel. 
  • UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-12 19:49:14 följande:

    Att välja en öppen donator betyder att ens barn ska kunna få veta vem donatorn var när hen fyller 18? Eller fungerar det på ett annat sätt? 

    Jag undrade även hur val av donator kan se ut. Jag vet att det beror på kliniken, men hur stor frihet har föräldrarna i att välja en donator? Hur ser det ut oftast? Man får välja genom att titta på barndomsbilder av olika donatorer eller är det läkare som mindre eller mer bestämmer baserande på... Ja, baserande på vad? 


    Ja, öppen donation betyder att barnet efter det blivit vuxet kan (om det vill) få ut uppgifter om donatorns identitet.

    Men mottagarkvinnan (eller mottagarparet) kan INTE själva begära att få ut några uppgifter om donatorn av kliniken på egen hand.

    Val av donator fungerar väldigt olika på olika kliniker. På vissa kliniker väljer de ut en matchade donator till dig och du har inget själv att säga till om.

    På vissa kliniker kan man få se babybilder på donatorn (aldrig bilder på hur donatorn ser ut idag). På andra kliniker får man endast veta hårfärg, ögonfärg, längd, vikt etc. På vissa kliniker fyller mottagaren i hur önskemålen om donatorn ser ut, man brukar också få scanna in bilder på sig själv och maila in. Sen matchar kliniken allt detta mot sin donatorsdatabas och man får ett antal kandidater att välja på. Man måste också ta en rad med blodprover (infektionsprover som tex hiv, syfilis, etc etc blodgrupp och resisfaktor samt spermaprov med morfologi och skicka resultatet på papper till kliniken innan man får välja donator.

    Det är vanligt att kliniken matchar donatorer och mottagare så man endast får förslag på donatorer med samma blodgrupp som man själv har. Många (men inte alla kliniker) matchar blodgrupper. Detta för att barnet inte av misstag ska kunna få reda på av misstag, att man omöjligt kan vara mottagarnas barn genom ett blodgrupperingsprov (i de fall föräldrarna inte velat berätta för barnet, att barnet blev till tack vare en donator).
  • Syskon2018

    Hej alla!

    Hoppas någon kan svara på detta. Ska ju göra ET planerat till vecka 4. Tog Procren-sprutan för nedreglering 25/12, fick mens två dagar efter beräknat, började den dagen med östrogen och kortison. Ska jag verkligen äta de mediciner så länge innan ET? Slemhinnan måste ju hinna bli urgammal eller har det blivit fel?

    Tacksam för svar, håller på att oroa ihjäl mig

  • CrookedTail
    Syskon2018 skrev 2020-01-12 21:44:48 följande:

    Hej alla!

    Hoppas någon kan svara på detta. Ska ju göra ET planerat till vecka 4. Tog Procren-sprutan för nedreglering 25/12, fick mens två dagar efter beräknat, började den dagen med östrogen och kortison. Ska jag verkligen äta de mediciner så länge innan ET? Slemhinnan måste ju hinna bli urgammal eller har det blivit fel?

    Tacksam för svar, håller på att oroa ihjäl mig


    Jag tog Procrensprutan ca 3 veckor innan ET. Vi fick skjuta på ET en vecka eftersom min slemhinna var i tunnaste laget. Det är nog ingen fara!
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Limarie
    Syskon2018 skrev 2020-01-12 21:44:48 följande:

    Hej alla!

    Hoppas någon kan svara på detta. Ska ju göra ET planerat till vecka 4. Tog Procren-sprutan för nedreglering 25/12, fick mens två dagar efter beräknat, började den dagen med östrogen och kortison. Ska jag verkligen äta de mediciner så länge innan ET? Slemhinnan måste ju hinna bli urgammal eller har det blivit fel?

    Tacksam för svar, håller på att oroa ihjäl mig


    Jag kommer också stå totalt ca 19-24 dagar på Progynon har jag räknat ut.

    Är det en FET du gör eller en ny donationscykel?

    Jag har fortfarande spottings sedan mensen för över en vecka sedan, det vill inte släppa. Idag började jag med Progynon, vi får se om det då blir mer eller mindre. Vad jag har läst är spottings vangligt med tanke på att det blir en östrogendominans då Progesteron blir lägre.

    Har läst på fb att det är många som relativ länge står på östrogen utan att slemhinnan blir mättad. När har du ul? Jag har nästa torsdag.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Limarie
    KajsaMia skrev 2020-01-12 19:59:58 följande:
    Nu kände jag mig dubbeldum! Först att jag inte visste om lagen i Tyskland därifrpn en del av min familj kommer och massa andra saker du nämnde senare. Tack! För det andra därför att jag nyss påbörjat fertilitetsutredningen så jag vet inte än om jag ska göra IVF med ÄD. . Det var ju därför jag skrev ni skulle tycka att jag är galen med att redan nu leta efter svar på mina frågor, kliniker och annan information kring ÄD. Det var några som sa, och jag läste, att jag kanske borde bli intresserad av ämnet pga dålig äggreserv som jag har, till exempel. 
    Det är bara bra att vara nyfiken så började min resa t.ex. Men som "tur" hamnar många ändå inte där utan lyckas med IVF trots låg äggreserv.

    Det är dock bra att kunna lite mer också om systemet. För några kan det vara intressant att inte "slösa" bort alla tre landstingsförsök med IVF utan kanske göra två IVF och 1 ÄD med skattemedel Men allt detta är så individuellt.

    Sedan är det mycket bra att vi nu har skrivit några allmänna sammanfattningar här i tråden till alla de som kommer in i tråden och inte har så mycket bakgrund ännu.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • KajsaMia
    UndrandeSökare skrev 2020-01-12 20:36:53 följande:

    På vissa kliniker kan man få se babybilder på donatorn (aldrig bilder på hur donatorn ser ut idag). På andra kliniker får man endast veta hårfärg, ögonfärg, längd, vikt etc. På vissa kliniker fyller mottagaren i hur önskemålen om donatorn ser ut, man brukar också få scanna in bilder på sig själv och maila in. Sen matchar kliniken allt detta mot sin donatorsdatabas och man får ett antal kandidater att välja på. Man måste också ta en rad med blodprover (infektionsprover som tex hiv, syfilis, etc etc blodgrupp och resisfaktor samt spermaprov med morfologi och skicka resultatet på papper till kliniken innan man får välja donator.

    Det är vanligt att kliniken matchar donatorer och mottagare så man endast får förslag på donatorer med samma blodgrupp som man själv har. Många (men inte alla kliniker) matchar blodgrupper. Detta för att barnet inte av misstag ska kunna få reda på av misstag, att man omöjligt kan vara mottagarnas barn genom ett blodgrupperingsprov (i de fall föräldrarna inte velat berätta för barnet, att barnet blev till tack vare en donator).


    Så, kort och gott, den vanligaste metoden är att kliniken presenterar för en ett urval av kandidater som de förberedde själva? Jag tycker det låter ganska vettigt ifall jag förstod det korrekt. Brukar blivande föräldrar dock lockas av möjligheten att bestämma över fler faktorer/ bläddra igenom nästan valfria donatorer? Undrar vad tendensen är av ren nyfikenhet.

    Alla dessa extra blodprover innan donatorval är också extra betalda inte sant?
  • UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-13 13:02:48 följande:

    Så, kort och gott, den vanligaste metoden är att kliniken presenterar för en ett urval av kandidater som de förberedde själva? Jag tycker det låter ganska vettigt ifall jag förstod det korrekt. Brukar blivande föräldrar dock lockas av möjligheten att bestämma över fler faktorer/ bläddra igenom nästan valfria donatorer? Undrar vad tendensen är av ren nyfikenhet.

    Alla dessa extra blodprover innan donatorval är också extra betalda inte sant?


    Ja, blodproven kostar extra och de (infektionsproven), behöver man (kvinnan) ta om varje nytt år, och skicka svaren till kliniken varje år, så länge som man har embryon i deras frys sen. Även spermaprov med morfologi och blodgrupperingsprover kostar extra, men dessa behöver bara göras en enda gång (blodgrupper ändras ju inte).

    De flesta klinikernas policy är att man får fylla i önskemål på donatorerna och skicka in samt bilder på sig själv, sen blir man matchad och får ett förslag på 2 eller 3 donatorer att välja på. Man får då endast en textbaserad lista med hårfärg, ögonfärg, längd, vikt, etc på donatorerna som man får välja på. Alltså inga foton.

    Bara några få enstaka kliniker erbjuder babyfoton på donatorerna. De flesta kliniker erbjuder inga bilder alls.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020