• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56597 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56597

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Tue 14 Jan 2020 12:48
    Lilly2013 skrev 2020-01-14 12:02:49 följande:

    Hej på er!

    Nu är vi igång igen och nästa fredag är det dags att åka till Ava Riga igen.

    Hoppas på samma lycka som förra gången och att det kan tänka sig att stanna kvar


    Redan nästa vecka! Så kul! Håller tummarna för er!
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 14 Jan 2020 12:54
    KajsaMia skrev 2020-01-14 12:19:55 följande:
    Har ni gjort också utredningen privat? Eller hur var det att ni bestämde oss för att göra IVF privat? Väntetider? För oss var det mest detta som gjorde att vi ordnade utredningen privat.
    Och angående ÄD i Finland, hur skiljer sig väntetider där och här? Har en känsla att man måste vänta i evighet på allt som ska ordnas via landstinget här i Sverige...
    Ännu en gång tack för information :)
    Nej utredningen gjorde via en privat klinik, NORDIC IVF som är ansluten till landstinget, så det kostade inget. Remiss till Sahlgrenska skickades, 6 mån väntetid, därför gjorde vi 2 privata IVF på Livio under tiden. När vi kom till SU så visste vi att IVF nog inte är värd att fortsätta med. Därför ställde de oss i kön på för ÄD. Väntetid över 2 år.

    Letade sedan efter andra kliniker i Sverige, alltså universitetskliniker. Kortaste väntetid är på Huddinge med 2-3 månader. Skickade egenremiss dit, blivit godkända, står kvar i kön där. Men under tiden hade vi även kontakt med Finland, där gick allt något snabbare. Från 1-3 månader. Och det är för oss som sagt också gratis. Du måste stå i kön för ÄD i Sverige för att kunna göra gratis behandling i t.ex. Finland (och sedan ansöka för detta hos FK).

    IVF kan du också göra i Sverige var du vill, fri vårdval. Inga väntetider egentligen i Stockholm t.ex. Så du kan skriva en egenremiss efter utredning dit. Men då måste du själv stå för resor och hotell i Stockholm. Vi fick veta detta allt för sent. Men det tar mycket energi att kolla upp detta, letar och ringar runt, tar sig någon annanstans osv. Oftast är det enklast att börja på hemmaplan.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 14 Jan 2020 13:02
    Lilly2013 skrev 2020-01-14 12:02:49 följande:

    Hej på er!

    Nu är vi igång igen och nästa fredag är det dags att åka till Ava Riga igen.

    Hoppas på samma lycka som förra gången och att det kan tänka sig att stanna kvar


    Åh lycka till!!
  • Tue 14 Jan 2020 14:17
    Limarie skrev 2020-01-14 12:54:09 följande:
    Nej utredningen gjorde via en privat klinik, NORDIC IVF som är ansluten till landstinget, så det kostade inget. Remiss till Sahlgrenska skickades, 6 mån väntetid, därför gjorde vi 2 privata IVF på Livio under tiden. När vi kom till SU så visste vi att IVF nog inte är värd att fortsätta med. Därför ställde de oss i kön på för ÄD. Väntetid över 2 år.

    Letade sedan efter andra kliniker i Sverige, alltså universitetskliniker. Kortaste väntetid är på Huddinge med 2-3 månader. Skickade egenremiss dit, blivit godkända, står kvar i kön där. Men under tiden hade vi även kontakt med Finland, där gick allt något snabbare. Från 1-3 månader. Och det är för oss som sagt också gratis. Du måste stå i kön för ÄD i Sverige för att kunna göra gratis behandling i t.ex. Finland (och sedan ansöka för detta hos FK).

    IVF kan du också göra i Sverige var du vill, fri vårdval. Inga väntetider egentligen i Stockholm t.ex. Så du kan skriva en egenremiss efter utredning dit. Men då måste du själv stå för resor och hotell i Stockholm. Vi fick veta detta allt för sent. Men det tar mycket energi att kolla upp detta, letar och ringar runt, tar sig någon annanstans osv. Oftast är det enklast att börja på hemmaplan.
    Uff, så kanske är det inte totalt onödigt att jag frågar om allt detta, kanske ska all information jag får från oss vara till nytta när jag ska veta min situation :) i vilka fall kan klinik INTE godkänna någon som skickar egenremiss för ÄD? Finns det några extra krav, eller är det bara en formalitet om man har utredningen och ev. IVF-försök bakom sig?

    Jättebra ide med att försöka göra IVF privat medan man väntar. Jag trodde man inte får göra så, men jag kanske förväxlade det med någon annan regel.
  • Tue 14 Jan 2020 14:34
    KajsaMia skrev 2020-01-14 14:17:16 följande:
    Uff, så kanske är det inte totalt onödigt att jag frågar om allt detta, kanske ska all information jag får från oss vara till nytta när jag ska veta min situation :) i vilka fall kan klinik INTE godkänna någon som skickar egenremiss för ÄD? Finns det några extra krav, eller är det bara en formalitet om man har utredningen och ev. IVF-försök bakom sig?

    Jättebra ide med att försöka göra IVF privat medan man väntar. Jag trodde man inte får göra så, men jag kanske förväxlade det med någon annan regel.
    Det är lite komplicerat med att skriva en bra egenremiss. Men när det närmar sig och du har frågor, kan jag hjälpa till. Det finns många krav för detta och remissen måste vara fullständigt. Man behöver ha lite bakgrundskunskap sedan. Men allt detta tar du sedan
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 14 Jan 2020 23:18

    Hej allihopa!

    Jag och min sambo står i kö för äggdonation på Felicitas i Helsingfors då vi trodde det var kortare väntetider där än här i Sverige. De har sagt ett halvår eller kortare.

    Med denna vetskap blev jag väldigt positivt överraskad idag när var vi på Livio i Stockholm och fick veta att det kan gå till våren redan!

    Så nu återstår att kolla upp vad som blir bäst. Klurigt alltså!

    Om donatorn får ut många ägg på Livio så delas de på två tydligen, så frågan är var vi har störst chans att få till frysen. I Finland sade läkaren inget om att det delas, så jag har nu mailat och frågat.

    Någon som vet vad som är vanligt att få till frysen?

  • Tue 14 Jan 2020 23:51
    -1 +1
    Myntan skrev 2020-01-14 23:18:13 följande:

    Hej allihopa!

    Jag och min sambo står i kö för äggdonation på Felicitas i Helsingfors då vi trodde det var kortare väntetider där än här i Sverige. De har sagt ett halvår eller kortare.

    Med denna vetskap blev jag väldigt positivt överraskad idag när var vi på Livio i Stockholm och fick veta att det kan gå till våren redan!

    Så nu återstår att kolla upp vad som blir bäst. Klurigt alltså!

    Om donatorn får ut många ägg på Livio så delas de på två tydligen, så frågan är var vi har störst chans att få till frysen. I Finland sade läkaren inget om att det delas, så jag har nu mailat och frågat.

    Någon som vet vad som är vanligt att få till frysen?


    Tror antal embryon till frysen det kan variera mycket, men om man blir tvungen att dela på tex 10 ägg med ett annat mottagarpar är nog chanserna små att det blir något till frysen tyvärr.

    Jag och min man gjorde ett ÄD försök i Sverige 2017 och fick enbart två ägg från donatorn, ett av dem gick att använda men det blev minus. Vi gjorde behandlingen vid Huddinge Universitetssjukhus. Där lämnas inga garantier på antal ägg per försök, vilket man kan få hos tex Fertinova i Helsingfors. Risken är med andra ord att man ?bränner? ett (dyrt) landstingsfinansierat försök om man gör det i Sverige. Chanserna till många/fina embryon är små om man måste dela på äggen.

    Vi fick en dotter 2019 via Fertinova och har fem blastocyster i frysen, det hade vi aldrig fått i Sverige (är jag väldigt säker på). Fick hela kostnaden ersatt av FK i efterhand. Vi önskar fler barn och helst genetiska helsyskon så för oss var det viktigt med embryon till frysen.

    Tror absolut ni har att vinna på att få alla ägg som donatorn lämnar/garanti på antal ägg per försök om Felicitas arbetar så. Känner tyvärr inte till den kliniken.
  • Thu 16 Jan 2020 12:03

    Hej alla!

    Skämssuck, alltid samma visa... efter läkarbesök så kommer jag på vad jag hade behövt fråga. Nåväl, kanske någon här vet?
    Om jag har dålig äggreserv och ska äta progesteron, vad gör det då med mig?
    Vad händer i kroppen? Och om det eventuellt skulle komma ett eget ägg, ökar då chanserna för befruktning, eller minskar det chanserna på naturlig väg?
    Och ni så provat, känner ni av progesteronet rent hormonellt/humörmässigt?

    Kram!

  • Thu 16 Jan 2020 13:01
    Simhoppla skrev 2020-01-16 12:03:51 följande:

    Hej alla!

    Skämssuck, alltid samma visa... efter läkarbesök så kommer jag på vad jag hade behövt fråga. Nåväl, kanske någon här vet?
    Om jag har dålig äggreserv och ska äta progesteron, vad gör det då med mig?
    Vad händer i kroppen? Och om det eventuellt skulle komma ett eget ägg, ökar då chanserna för befruktning, eller minskar det chanserna på naturlig väg?
    Och ni så provat, känner ni av progesteronet rent hormonellt/humörmässigt?

    Kram!


    Hej hej!

    Vad har din läkare sagt till dig ang vilken påverkan har att ta progesteron på äggreserv?

    Jag åt progesteron när jag hade problem med menscykeln. Vet inte hur den kan gynna fertiliteten när man har dåligt äggreserv eller så, jag åt den bara för att min mens ska komma. Kände mig inte på något sätt speciellt nätr jag tog progesteron. Känske lite mer svullen i kroppen.
  • Thu 16 Jan 2020 13:11
    Simhoppla skrev 2020-01-16 12:03:51 följande:

    Hej alla!

    Skämssuck, alltid samma visa... efter läkarbesök så kommer jag på vad jag hade behövt fråga. Nåväl, kanske någon här vet?
    Om jag har dålig äggreserv och ska äta progesteron, vad gör det då med mig?
    Vad händer i kroppen? Och om det eventuellt skulle komma ett eget ägg, ökar då chanserna för befruktning, eller minskar det chanserna på naturlig väg?
    Och ni så provat, känner ni av progesteronet rent hormonellt/humörmässigt?

    Kram!


    Progesteron påverkar inte äggreserven. Progesteron behövs när du har en svaghet av gulkroppen (den gamla follikeln som släppte ägget). Då produceras för lite progesteron. Progesteron behövs i sin tur för att behålla en graviditet innan HCG tar över och för att ha en stabil menscykel utan PMS.

    Vissa blir trötta av Progesteron och får spända bröst. Men det är individuellt. Bioidentisk progesteron är inte farligt (Lutinus, Crinone). Däremot är det inte så bra att ta Provera (trigger också igång att få blödning men kontraproduktivt när man försöker bli med barn på naturlig väg). Provera är inget riktig progesteron nämligen.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020