• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Jiana

    Hej! Jag hoppar in här också. Är i startgropen för att försöka bli med barn via äd. Är 41 år och har 4 superdåliga ivfer bakom mig de senaste två åren. Jag har ett tonårsbarn, sambon har inga. Det lutar åt Ovumia, fler som går där? Vet ni om man får välja att sätta in två? Någon som har använt äggbanken?

  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-01-16 13:11:51 följande:

    Progesteron påverkar inte äggreserven. Progesteron behövs när du har en svaghet av gulkroppen (den gamla follikeln som släppte ägget). Då produceras för lite progesteron. Progesteron behövs i sin tur för att behålla en graviditet innan HCG tar över och för att ha en stabil menscykel utan PMS.

    Vissa blir trötta av Progesteron och får spända bröst. Men det är individuellt. Bioidentisk progesteron är inte farligt (Lutinus, Crinone). Däremot är det inte så bra att ta Provera (trigger också igång att få blödning men kontraproduktivt när man försöker bli med barn på naturlig väg). Provera är inget riktig progesteron nämligen.


    Märkligt nog blev jag gravid på provera nu... Och det är det min gynekolog skrivit ut för att få blödning varje månad... med hopp om graviditet OM jag mot förmodan släppte ett ägg npn gång. Skumt! Jag tog provera i 10 dagar sen kom inte mensen.
  • Smulantobe
    Jiana skrev 2020-01-18 20:31:05 följande:

    Hej! Jag hoppar in här också. Är i startgropen för att försöka bli med barn via äd. Är 41 år och har 4 superdåliga ivfer bakom mig de senaste två åren. Jag har ett tonårsbarn, sambon har inga. Det lutar åt Ovumia, fler som går där? Vet ni om man får välja att sätta in två? Någon som har använt äggbanken?


    Välkommen till tråden Jiana! Vi går också vid Ovumia, i Helsingfors.

    Vi har inte kommit igång med behandlingen än men vid vårt förra läkarbesök där så ställde jag frågan om vi kunde sätta in två (DET) och fick ett nekande svar. Det är visst något större risk för komplikationer vid äd-graviditet och då vill man inte addera risken för tvilling-grav också. Det var iaf det svaret vi fick. Men ni kan ju absolut ställa frågan!
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Jiana
    Smulantobe skrev 2020-01-18 22:29:49 följande:

    Välkommen till tråden Jiana! Vi går också vid Ovumia, i Helsingfors.

    Vi har inte kommit igång med behandlingen än men vid vårt förra läkarbesök där så ställde jag frågan om vi kunde sätta in två (DET) och fick ett nekande svar. Det är visst något större risk för komplikationer vid äd-graviditet och då vill man inte addera risken för tvilling-grav också. Det var iaf det svaret vi fick. Men ni kan ju absolut ställa frågan!


    Ok! Kommer fråga dem men det är inte hela världen. Det är mest att jag är stressad över att bebisverkstan tar sån tid och detta ev barn kommer inte vara genetisk syskon med mitt barn och då vill jag gärna ge det ett helsyskon. Hade varit smidigt att få två direkt om möjligt. När planerar ni insättning?

    Någon som använt äggbanken?
  • Snurranfian
    Jiana skrev 2020-01-19 10:38:43 följande:

    Ok! Kommer fråga dem men det är inte hela världen. Det är mest att jag är stressad över att bebisverkstan tar sån tid och detta ev barn kommer inte vara genetisk syskon med mitt barn och då vill jag gärna ge det ett helsyskon. Hade varit smidigt att få två direkt om möjligt. När planerar ni insättning?

    Någon som använt äggbanken?


    När vi gjorde vår ÄD använde vi äggbanken...pga att vår donator fick avbryta. Vi fick 9 frysta ägg, 5 klarade upptiningen, 5 befruktades och 2 klarade sig till blastosyststadiet. Satte in en och har en i frysen. Det är ju definitivt bättre med färska om man vill få i frysen... Många ägg dör vid upptiningen....Vi blev tyvärr ej gravida vid första ET. Ej gjort FET med sista ännu.
  • Smulantobe
    Jiana skrev 2020-01-19 10:38:43 följande:
    Ok! Kommer fråga dem men det är inte hela världen. Det är mest att jag är stressad över att bebisverkstan tar sån tid och detta ev barn kommer inte vara genetisk syskon med mitt barn och då vill jag gärna ge det ett helsyskon. Hade varit smidigt att få två direkt om möjligt. När planerar ni insättning?

    Någon som använt äggbanken?
    Jag tror @Fertilitetsresa gjort DET i Finland. Så kan ju var olika. 
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Smulantobe
    Jiana skrev 2020-01-19 10:38:43 följande:
    Ok! Kommer fråga dem men det är inte hela världen. Det är mest att jag är stressad över att bebisverkstan tar sån tid och detta ev barn kommer inte vara genetisk syskon med mitt barn och då vill jag gärna ge det ett helsyskon. Hade varit smidigt att få två direkt om möjligt. När planerar ni insättning?

    Någon som använt äggbanken?
    Jag tror @Fertilitetsresa gjort DET i Finland. Så kan ju var olika. 
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Jiana
    Snurranfian skrev 2020-01-19 12:55:16 följande:

    När vi gjorde vår ÄD använde vi äggbanken...pga att vår donator fick avbryta. Vi fick 9 frysta ägg, 5 klarade upptiningen, 5 befruktades och 2 klarade sig till blastosyststadiet. Satte in en och har en i frysen. Det är ju definitivt bättre med färska om man vill få i frysen... Många ägg dör vid upptiningen....Vi blev tyvärr ej gravida vid första ET. Ej gjort FET med sista ännu.


    Ok, vilken klinik var detta? Fick ni några garantier på antal ägg/antal blastocyster eller dylikt? Jag vill helst använda frysta ägg för att slippa synka mig mot donatorn.
  • Lovsan
    Smulantobe skrev 2020-01-19 15:35:34 följande:
    Jag tror @Fertilitetsresa gjort DET i Finland. Så kan ju var olika. 
    Jag tror att Fertilitetsresa gjorde DET för flera år sedan, då kanske kliniken hade en annan policy gällande insättning av två embryon

    Vi blev informerade år 2018 (av läkaren) om att Fertinova enbart sätter in ett embryo åt gången, sedan vet jag inte om de sätter in två ifall man har jättedåliga chanser/inte lyckats på många försök eller liknande. Men vi hade inte möjlighet att sätta in två embryon (och ville det inte heller).
  • Snurranfian
    Jiana skrev 2020-01-19 15:44:07 följande:

    Ok, vilken klinik var detta? Fick ni några garantier på antal ägg/antal blastocyster eller dylikt? Jag vill helst använda frysta ägg för att slippa synka mig mot donatorn.


    Ovumia Helsingfors. Inga garantier :/
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020