• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2020-01-20 22:53:51 följande:

    Kul med fler här i tråden!

    Jag har fått tjata mig till information om vad som kommer hända framöver. Läkaren i Riga har pratat med läkaren i Gbg och ansvaret ligger sedan i julas hos Gbg-kliniken att informera mig om vidare behandling. Först idag fick jag veta att jag kommer att behöva göra en ny hysteroskopi för att ta bort sammanväxningar samt sätta in en hormonspiral under några månader. Så nästa FET kommer att dröja :/


    Jättetråkigt att du tvingas tjata på din gynekolog för få besked, och att du behöver göra en hysto nr 2. Men hoppas alla åtgärder gör att du ökar dina chanser inför nästa gång !
  • Limarie
    Jiana skrev 2020-01-20 16:57:59 följande:

    Öppen donation är viktigt för oss också. Vårt förstahandsval var Vitanova i Köpenhamn men de tar just nu inte emot nya äd-mottagare pga lång kö. Har bara haft lite kontakt med Ovumia än så länge men det har varit ok. Ni andra som gjort er äd där har ni haft psykologsamtalet där också?


    Ja, vi hade samtalet med deras kurator som är bm där också. Riitta heter hon. Hon är bra tycker jag. Inte topp engelska men man förstår vad hon menar. Vi tyckte det var smidigt och f-kassan i Sverige godkände det som utredning och betalade även detta samtal!
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Limarie
    CrookedTail skrev 2020-01-20 22:53:51 följande:

    Kul med fler här i tråden!

    Jag har fått tjata mig till information om vad som kommer hända framöver. Läkaren i Riga har pratat med läkaren i Gbg och ansvaret ligger sedan i julas hos Gbg-kliniken att informera mig om vidare behandling. Först idag fick jag veta att jag kommer att behöva göra en ny hysteroskopi för att ta bort sammanväxningar samt sätta in en hormonspiral under några månader. Så nästa FET kommer att dröja :/


    Rynkar på näsan så synd att allt dröjer en sån tid. Har de sagt när hysteroskopin ungefär blir? Vilken klinik går du till här i Gbg?
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • UndrandeSökare
    glommernamnet skrev 2020-01-03 13:57:31 följande:

    Jag fick ett plus idag, är lite chockerad.

    Vi har försökt bli gravida i ca 3 år. Jag har fått två missfall (v 10 och v 5) samt konstaterat lågt amh. Vi har  under 2019 gjort tre ivf som aldrig gett något. Vi har planerat in äggdonation nu till februari/mars. Och nu detta....

    Jag är glad men mest rädd, ganska övertygad om att det kommer att bli missfall.

    Svårt att hantera detta.


    Hur har det gått för dig med plusset? Har du tagit några hcgprover? eller gjort vul hos gyn nu?
  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2020-01-21 13:47:48 följande:

    Hur har det gått för dig med plusset? Har du tagit några hcgprover? eller gjort vul hos gyn nu?


    Så nyfiken jag med. Låter som min historia... minus missfall.

    Nyfiken att höra hur det gått!
  • Limarie

    Nu kunde jag inte vänta att höra av mig till kliniken och frågar hur det går för donatorn, om hon redan har påbörjat sin behandling.

    Tydligen har hon redan sitt ultraljud nu på fredag och jag har mitt på torsdag.

    När brukar de göra ultraljud? Jag tror att jag själv hade mina under IVFerna dag 6 eller 8 och äggplock blev dag 12. Hur var det för er?

    Så hoppas, hoppas på många fina äggblåsor hos henne och hoppas hon mår bra under sin behandling.

    Jag känner främst en trötthet av östrogenet, inget annat.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Jiana

    Nu har vi bokat första besöket hos Ovumia! Kommer ha psykologsamtalet där i samband med besöket. Planen är att sambon lämna spermaprov och de gör sperm dna fragmenteringstest samt fryser sperma inför befruktning. Är sperman ok blir det date med ägg från äggbanken. Därefter PGS och ny vända i frysen. Insättning i ostimulerad cykel om vi kommer så långt. Låter otroligt invecklat tycker jag som har lågt hopp om att det ska gå vägen.

  • UndrandeSökare
    Jiana skrev 2020-01-22 19:53:26 följande:

    Nu har vi bokat första besöket hos Ovumia! Kommer ha psykologsamtalet där i samband med besöket. Planen är att sambon lämna spermaprov och de gör sperm dna fragmenteringstest samt fryser sperma inför befruktning. Är sperman ok blir det date med ägg från äggbanken. Därefter PGS och ny vända i frysen. Insättning i ostimulerad cykel om vi kommer så långt. Låter otroligt invecklat tycker jag som har lågt hopp om att det ska gå vägen.


    Kolla med din klinik ang Sperm dna fragmentationstestet. Min man gjorde det testet. Vår klinik sa nämligen till oss att sperma som man gör Sperm dna fragmentationstest på färgas och måste kaseras sen. Alltså kan man ej frysa in den sperman och använda till befruktning. Alltså behöver mannen lämna sperma vid flera tillfällen enligt vår klinik.

    Obs ! Innan han gör Sperm dna fragmentationstestet måste mannen avstått från utlösning (sex/onani) i 5 dygn innan !
  • Smulantobe
    Limarie skrev 2020-01-21 14:16:15 följande:

    Nu kunde jag inte vänta att höra av mig till kliniken och frågar hur det går för donatorn, om hon redan har påbörjat sin behandling.

    Tydligen har hon redan sitt ultraljud nu på fredag och jag har mitt på torsdag.

    När brukar de göra ultraljud? Jag tror att jag själv hade mina under IVFerna dag 6 eller 8 och äggplock blev dag 12. Hur var det för er?

    Så hoppas, hoppas på många fina äggblåsor hos henne och hoppas hon mår bra under sin behandling.

    Jag känner främst en trötthet av östrogenet, inget annat.


    Vad härligt att ni är på gång, både du och donatorn! Jag vill typ sätta igång NU! Gillar inte denna ovisshet. Vi ska dit nästa vecka och då får vi förhoppningsvis någon indikation på om min syster kan donera. Om inte så tar det 2-3 mån att få donator. Känns ju som en evighet bort!
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • CrookedTail
    Limarie skrev 2020-01-21 11:33:45 följande:

     så synd att allt dröjer en sån tid. Har de sagt när hysteroskopin ungefär blir? Vilken klinik går du till här i Gbg?


    De skulle beställa nåt instrument som behövdes för nästa hysto, så när det har kommit bokar vi in en tid. Går hos Sokolova.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020