• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56573 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56573

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Thu 23 Jan 2020 14:13

    Slemhinnan var 8.2mm tjock dag 11. Så det är väl bra hoppas jag. Imorgon får vi svar Hur det gick för donatorn! Det är det som är mest spännande.

    Sa de till er hur många folliklar de såg? Nog inte misstänker jag.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Thu 23 Jan 2020 14:28
    Limarie skrev 2020-01-23 14:13:38 följande:

    Slemhinnan var 8.2mm tjock dag 11. Så det är väl bra hoppas jag. Imorgon får vi svar Hur det gick för donatorn! Det är det som är mest spännande.

    Sa de till er hur många folliklar de såg? Nog inte misstänker jag.


    Men det va ju bra slemhinna!!!
  • Fri 24 Jan 2020 10:47
    Limarie skrev 2020-01-23 14:13:38 följande:

    Slemhinnan var 8.2mm tjock dag 11. Så det är väl bra hoppas jag. Imorgon får vi svar Hur det gick för donatorn! Det är det som är mest spännande.

    Sa de till er hur många folliklar de såg? Nog inte misstänker jag.


    Slemhinnan behöver vara minst 7.00mm tjock vid insättningen. Hur gick det med donatorn? Vilket datum är det planerat äggplock?
  • Fri 24 Jan 2020 11:31
    UndrandeSökare skrev 2020-01-24 10:47:38 följande:
    Slemhinnan behöver vara minst 7.00mm tjock vid insättningen. Hur gick det med donatorn? Vilket datum är det planerat äggplock?
    Ja, det kan man undra. De ska höra av sig idag, hon har ultraljud idag. Tidigare har de aldrig hört av sig när de lovade det.

    Nu känns det dock viktigt att vi får veta det idag. Jag är redan nu orolig och vill inte vänta med ett besked till nästa måndag. Dessutom vill vi kunna planera något. Då kan vi boka flyget till min man osv.

    Vi hoppas, hoppas att stimuleringen går bra. Annars erbjuder de oss nog också frysta ägg. Då skulle vi också tacka ja till med tanke på att jag redan är nedreglerad, har tagit Progynon osv. Det är en sån lång förberedelse och att hitta en ny donator tar ca 2 månader igen. Det skulle vi inte vilja vänta på. Men nu ger jag kliniken tid fram tills kl 16, sedan skriver jag till de.

    Så svårt för mig denna process där man egentligen måste kunna släppa taget om det mesta och får lära sig att det inte går att kontrollera allt.

    Men igår dagdrömde vi hur det skulle vara att ha en bebis, hur man kan vara föräldrarledig och vad vi skulle kalla vår embryo... Det känns bara så fint att kunna göra det en gång samtidigt som man sedan blir dragen tillbaka till verkligheten och man förstår igen, nu ska vi ta ett steg i taget.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Fri 24 Jan 2020 12:21

    Följer er och har en fråga till. Hur är det med färska vs. frysta ägg? Vilka valde ni och varför? Är det fler kliniker som erbjuder frysta ägg? Jag förstår att om man väljer färska ägg, så måste man nog stanna i kliniken en längre tid eftersom ens och donatorens behandling måste synkas och det kan vara svårt om man tex drar utomlands för behandling. Men är det inte så att om man väljer färska så förlorar man ett andel ägg när de tinas? Samt, i övrigt, varierar chansen att bli gravid, äggkvalitet, eller nånting annat beroende på vilken typ av ägg man väljer?

    Limarie, jag håller tummarna för att kliniken ska svara och allt går att synkas med bäst resultat!

  • Fri 24 Jan 2020 15:00
    KajsaMia skrev 2020-01-24 12:21:50 följande:

    Följer er och har en fråga till. Hur är det med färska vs. frysta ägg? Vilka valde ni och varför? Är det fler kliniker som erbjuder frysta ägg? Jag förstår att om man väljer färska ägg, så måste man nog stanna i kliniken en längre tid eftersom ens och donatorens behandling måste synkas och det kan vara svårt om man tex drar utomlands för behandling. Men är det inte så att om man väljer färska så förlorar man ett andel ägg när de tinas? Samt, i övrigt, varierar chansen att bli gravid, äggkvalitet, eller nånting annat beroende på vilken typ av ägg man väljer?

    Limarie, jag håller tummarna för att kliniken ska svara och allt går att synkas med bäst resultat!


    Färska ägg ger större chans till lyckad graviditet!
  • Fri 24 Jan 2020 15:00
    KajsaMia skrev 2020-01-24 12:21:50 följande:

    Följer er och har en fråga till. Hur är det med färska vs. frysta ägg? Vilka valde ni och varför? Är det fler kliniker som erbjuder frysta ägg? Jag förstår att om man väljer färska ägg, så måste man nog stanna i kliniken en längre tid eftersom ens och donatorens behandling måste synkas och det kan vara svårt om man tex drar utomlands för behandling. Men är det inte så att om man väljer färska så förlorar man ett andel ägg när de tinas? Samt, i övrigt, varierar chansen att bli gravid, äggkvalitet, eller nånting annat beroende på vilken typ av ägg man väljer?

    Limarie, jag håller tummarna för att kliniken ska svara och allt går att synkas med bäst resultat!


    KajsaMia- Jag kan förklara skillnaden mellan frysta och färska ägg. Färska ägg är alltid bäst.

    Frysta obefruktade är sämre därför att celler kan tappas (dö) vid upptiningen. Detta drabbar både obefruktade ägg och embryon (befruktade ägg).

    Men obefruktade ägg innehåller endast EN cell, och tappas den så dör ägget. Det är därför det är bättre att odla embryot i 5 dagar (blastos), istället för 3 dagar, eftersom ju fler dagars odling, desto fler celler kommer det finnas och då blir det större chans att embryot överlever upptining.

    Att odla embryona i 5 dagar innan insättning är också ett sätt att "sålla angarna från vetet" så att säga. Eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern. Så genom att odla dem till blastos (dag 5) så sätter man endast in de starkaste embryona. Då slipper man riskera att sätta in 3-dagars embryon som kanske ändå skulle dött innan dag 5. Så om du får möjlighet att välja, så välj att de sätter in embryon som är odlade i 5 dagar. Vissa kliniker sätter också in 2st 5dagars embryon samtidigt för att öka chanserna till plus. Vissa kliniker erbjuder även Embryo glue som är en vätska embryona placeras i innan insättning, för att öka chanserna att embryot fäster.
  • Fri 24 Jan 2020 15:48

    Lyckan är nog inte på vår sida. De skrev bara kort. Donatorn kommer på nytt ul på tisdag. Och att jag i alla fall ska fortsätta med medicineringen. Inget mer. Varken om det var bra och som förväntad eller så. Men jag vet ju att hon måste ha tagit första ul dag 6. Då är hon på dag 10 på tisdag.

    Frågade via mejl vad det nu betyder. Om hon tror att det kan bli så att de avbryta. Men inget svar.

    Ledsen. Och tråkigt att det är så igen. Finland, verkligen. Vad har de för donatorer?


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Fri 24 Jan 2020 17:58
    Limarie skrev 2020-01-24 15:48:16 följande:

    Lyckan är nog inte på vår sida. De skrev bara kort. Donatorn kommer på nytt ul på tisdag. Och att jag i alla fall ska fortsätta med medicineringen. Inget mer. Varken om det var bra och som förväntad eller så. Men jag vet ju att hon måste ha tagit första ul dag 6. Då är hon på dag 10 på tisdag.

    Frågade via mejl vad det nu betyder. Om hon tror att det kan bli så att de avbryta. Men inget svar.

    Ledsen. Och tråkigt att det är så igen. Finland, verkligen. Vad har de för donatorer?


    Hoppas du får mer utförligt besked på tisdag.

    Är detta första eller andra äggdonatorn som ni försöker med?
  • Fri 24 Jan 2020 18:33

    Det är första äggdonationsförsök. Känns så trist att avbryta det innan vi ens var med i bilden. Räckte ju att avbryta IVF 2 gånger.

    Vi ska nog tänka ut en plan B nu och ser om man kan byta klinik under stimulering. Vet att vissa kliniker kan göra det. Vi funderar även att övergå direkt till embryoadoption. Vi bara väntar och väntar och det känns som att det aldrig blir av.

    Om jag nu skulle sluta med Progynon så blir ett nästa försök ändå tidigast i mars eller april beroende på vår man är. Där får tiden igen. Vi bestämde oss för äggdonationen i augusti...


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020