• Sat 21 Dec 2019 07:00
    57122 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    57122

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Fri 24 Jan 2020 19:05
    Limarie skrev 2020-01-24 18:33:12 följande:

    Det är första äggdonationsförsök. Känns så trist att avbryta det innan vi ens var med i bilden. Räckte ju att avbryta IVF 2 gånger.

    Vi ska nog tänka ut en plan B nu och ser om man kan byta klinik under stimulering. Vet att vissa kliniker kan göra det. Vi funderar även att övergå direkt till embryoadoption. Vi bara väntar och väntar och det känns som att det aldrig blir av.

    Om jag nu skulle sluta med Progynon så blir ett nästa försök ändå tidigast i mars eller april beroende på vår man är. Där får tiden igen. Vi bestämde oss för äggdonationen i augusti...


    Det är alltid bra med en plan B (och kanske plan C). Har kliniken sagt om ni kan få en ny donator snabbt om denna donator måste avbryta? Eller hur lång väntetid finns? Men ge inte upp om detta försöket än ! Vi väntar och ser vad som händer på tisdag.
  • Fri 24 Jan 2020 19:15
    Limarie skrev 2020-01-24 15:48:16 följande:

    Lyckan är nog inte på vår sida. De skrev bara kort. Donatorn kommer på nytt ul på tisdag. Och att jag i alla fall ska fortsätta med medicineringen. Inget mer. Varken om det var bra och som förväntad eller så. Men jag vet ju att hon måste ha tagit första ul dag 6. Då är hon på dag 10 på tisdag.

    Frågade via mejl vad det nu betyder. Om hon tror att det kan bli så att de avbryta. Men inget svar.

    Ledsen. Och tråkigt att det är så igen. Finland, verkligen. Vad har de för donatorer?


    Jag tror detta är positivt. Mig ringde hon upp och sa att donatorn fick avbryta. I ert fall verkar hon ju få forsätta!!!
  • Fri 24 Jan 2020 19:43

    Vi väljer äggbank så vi kan göra insättning i ostimulerad cykel. Men jag är orolig över att det blir färre ägg att befrukta när momentet upptining finns med i bilden. Har idag boka läkartid för att få kollat östrogen/progesteron. Någon mer som gjort det och vad fick ni för hjälp om ni låg fel?

  • Fri 24 Jan 2020 21:51
    Snurranfian skrev 2020-01-24 19:15:57 följande:
    Jag tror detta är positivt. Mig ringde hon upp och sa att donatorn fick avbryta. I ert fall verkar hon ju få forsätta!!!
    Då finns det hopp Solig.

    Blev ni direkt erbjuden då i telefon att gå vidare med frysta ägg? Hur snabbt bestämdes sedan allt? Berodde det mest på er sedan att gå vidare med det? 

    För övrigt: Jag mår bättre och bättre av Progynon. Inga svettningar så som innan behandlingen startade (trots tidigare bra östrogennivåer). Inte alls lika trött längr dessutom. Men oren hud har jag börjat få Demon
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Fri 24 Jan 2020 21:54
    Jiana skrev 2020-01-24 19:43:46 följande:

    Vi väljer äggbank så vi kan göra insättning i ostimulerad cykel. Men jag är orolig över att det blir färre ägg att befrukta när momentet upptining finns med i bilden. Har idag boka läkartid för att få kollat östrogen/progesteron. Någon mer som gjort det och vad fick ni för hjälp om ni låg fel?


    Nu i efterhand känns det mycket bättre med äggbank (även om chanserna är lite lägre avseende antal ägg i slutet). Men det var så krångligt nu med synchronisering av cykeln (läser det om och om igen med avbrytna försök antingen pga att donatorns stimulation fick ställas in eller att synkroniseringen inte gick bra). 

    Inte kollat hormonerna. Rekommenderade kliniken detta? 
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Sat 25 Jan 2020 06:18
    Limarie skrev 2020-01-24 18:33:12 följande:

    Det är första äggdonationsförsök. Känns så trist att avbryta det innan vi ens var med i bilden. Räckte ju att avbryta IVF 2 gånger.

    Vi ska nog tänka ut en plan B nu och ser om man kan byta klinik under stimulering. Vet att vissa kliniker kan göra det. Vi funderar även att övergå direkt till embryoadoption. Vi bara väntar och väntar och det känns som att det aldrig blir av.

    Om jag nu skulle sluta med Progynon så blir ett nästa försök ändå tidigast i mars eller april beroende på vår man är. Där får tiden igen. Vi bestämde oss för äggdonationen i augusti...


    Vissa kliniker kör stimulering av 2 donatorer samtidigt, i fall första inte skulle ge något. Det är ju rätt smart, då slipper man börja om om den första donatorn måste avbryta eller inte ger några ägg.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 25 Jan 2020 06:28
    Limarie skrev 2020-01-24 21:51:23 följande:

    Då finns det hopp .

    Blev ni direkt erbjuden då i telefon att gå vidare med frysta ägg? Hur snabbt bestämdes sedan allt? Berodde det mest på er sedan att gå vidare med det? 

    För övrigt: Jag mår bättre och bättre av Progynon. Inga svettningar så som innan behandlingen startade (trots tidigare bra östrogennivåer). Inte alls lika trött längr dessutom. Men oren hud har jag börjat få 


    Ja hon frågade om på tel hur vi ville gå vidare. Detta var en fredag så vi tänkte över helgen. Hon erbjöd att vi tog ur äggbanken eller att vänta på ny donator. De sa nget om väntetid...antar att hon inte hade hunnit sätta sig in i det ännu Jag var som du är nu.. utröttad och less...kände tiden rinna iväg...så vi valde äggbank. Då hängde det bara på oss sedan. Jag åkte dit ca 1.5 v efter och de satte in embryot.

    De tog ut 9 frysta ägg och 5 klarade upptiningen. 2 klarade sig till blastostadiet.

    Jag skulle inte ge upp med er donator ännu. De har inte sagt att det inte gått bra!

    Kraaam
  • Sat 25 Jan 2020 10:15
    Limarie skrev 2020-01-24 21:54:49 följande:

    Nu i efterhand känns det mycket bättre med äggbank (även om chanserna är lite lägre avseende antal ägg i slutet). Men det var så krångligt nu med synchronisering av cykeln (läser det om och om igen med avbrytna försök antingen pga att donatorns stimulation fick ställas in eller att synkroniseringen inte gick bra). 

    Inte kollat hormonerna. Rekommenderade kliniken detta? 


    Kliniken har inte rekommenderat att kolla östrogen/progesteron. Det är jag själv som tror att hormonerna är i obalans och vill kolla upp det.
  • Sat 25 Jan 2020 12:35

    Hemma igen efter ett FET på Ava Riga.

    Igår var det dags igen.. denna gången var kvaliteten lite sämre än sist. De bästa är ju använda. Förstår inte riktigt betygsättningen men detta var B nånting och de andra har varit AB nånting. Lite mindre chans enligt läkaren. Det gör ju inte en direkt hoppfull. Detta embryo hade tappat nån cell vid upptiningen men sen hade det repat på dig bra.

    Lite fundersam dock fick exakt samma medicinering som förra gången trots missfallet. Visst första missfallet med ÄD men ändå 8 i bagaget. Försökte luska lite men det ända jag kunnat tjata mig till är antibiotika innan Transfern.

    Hur har kvaliteten påverkat i era fall??

    Har ni vågat ändra medicineringen på egen bevåg?

  • Sat 25 Jan 2020 17:11

    Håller tummar och tår för ett stort + , Lilly2013!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020