• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Anonym (Kaffedraken)
    UndrandeSökare skrev 2020-01-24 15:00:57 följande:
    KajsaMia- Jag kan förklara skillnaden mellan frysta och färska ägg. Färska ägg är alltid bäst.

    Frysta obefruktade är sämre därför att celler kan tappas (dö) vid upptiningen. Detta drabbar både obefruktade ägg och embryon (befruktade ägg).

    Men obefruktade ägg innehåller endast EN cell, och tappas den så dör ägget. Det är därför det är bättre att odla embryot i 5 dagar (blastos), istället för 3 dagar, eftersom ju fler dagars odling, desto fler celler kommer det finnas och då blir det större chans att embryot överlever upptining.

    Att odla embryona i 5 dagar innan insättning är också ett sätt att "sålla angarna från vetet" så att säga. Eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern. Så genom att odla dem till blastos (dag 5) så sätter man endast in de starkaste embryona. Då slipper man riskera att sätta in 3-dagars embryon som kanske ändå skulle dött innan dag 5. Så om du får möjlighet att välja, så välj att de sätter in embryon som är odlade i 5 dagar. Vissa kliniker sätter också in 2st 5dagars embryon samtidigt för att öka chanserna till plus. Vissa kliniker erbjuder även Embryo glue som är en vätska embryona placeras i innan insättning, för att öka chanserna att embryot fäster.
    Och om man kör med färska ägg, så kan man också frysa dem ifall man i förväg vill planera ett syskonförsök, eller då måste man försöka igen med en annan donator? Hur görs detta? Kan man liksom förfoga över dessa ägg som blir kvar som klinikerna erbjuder (har man egentligen något antal ägg, som kliniker lovar att man kan försöka med?)? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    KajsaMia skrev 2020-01-25 18:21:41 följande:

    Och om man kör med färska ägg, så kan man också frysa dem ifall man i förväg vill planera ett syskonförsök, eller då måste man försöka igen med en annan donator? Hur görs detta? Kan man liksom förfoga över dessa ägg som blir kvar som klinikerna erbjuder (har man egentligen något antal ägg, som kliniker lovar att man kan försöka med?)? 


    Det beror på om den klinik du vänder dig till använder sig av eggsharing eller inte. På kliniker i Sverige används oftast eggsharing om jag förstått det rått. Det innebär att äggen från en äggdonator delas mellan 2 mottagande kvinnor/par. Så om donatorn får ut 10 ägg, så får paren 5 ägg vardera.

    Vissa kliniker utomlands delar också äggen mellan 2 par, medan på andra kliniker får man alla ägg från ett äggplock på den donatorn.

    Det vanligaste är att man INTE i förväg garanteras ett visst antal ägg/embryos. Men allt detta varierar från klinik till klinik. Kolla upp det med den klinik du ska välja.

    Ja, om man valt en klinik som inte delar äggen, så får man alla ägg från ett äggplock. De befruktas med egne mannens spermier (eller spermadonator om man tex är ensamstående kvinna eller egne mannen saknar spermier eller har fel på dem etc).

    Man kan sen välja att odla embryona till dag 3 eller 5 och endera sätta in 1 eller 2 färska embryon, och frysa resten inför framtida försök. Färsk insättning kallas ET (embryo transfer).

    Eller så kan man välja att frysa alla embryon direkt och sen tina upp och sätta in 1 eller 2 i taget, det kallas FET (frozen embryo transfer).
  • Anonym (Kaffedraken)

    På Ovumia lovar de två embryon, blir det inget betalar man 1600 ?, får man bara ett embryo kostar det inte som en hel äd. Gäller både färsk donation och äggbanken ( om man väljer att få 6-12 ägg). Finns ett mindre paket från äggbanken med 4-6 ägg och då är man garanterad ett embryo. Tycker jag känns schysst!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jiana skrev 2020-01-25 19:42:40 följande:

    På Ovumia lovar de två embryon, blir det inget betalar man 1600 ?, får man bara ett embryo kostar det inte som en hel äd. Gäller både färsk donation och äggbanken ( om man väljer att få 6-12 ägg). Finns ett mindre paket från äggbanken med 4-6 ägg och då är man garanterad ett embryo. Tycker jag känns schysst!


    Är detta i Helsingfors? Så blev det inte för oss i nov. Fanns inga garantier då. :/
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jiana skrev 2020-01-25 19:42:40 följande:

    På Ovumia lovar de två embryon, blir det inget betalar man 1600 ?, får man bara ett embryo kostar det inte som en hel äd. Gäller både färsk donation och äggbanken ( om man väljer att få 6-12 ägg). Finns ett mindre paket från äggbanken med 4-6 ägg och då är man garanterad ett embryo. Tycker jag känns schysst!


    Denna garanti gäller dock bara om de tycker att felet låg på donatorn!!! Vi frågade direkt och svaret var: ja, om donatorns ägg inte var bra. Detta är relativt. I så fall måste de lämna ett rapport från embryologen vilket jag förstår man inte så lätt få av kliniken. Så man kan inte 100% förlita sig på garantin. 
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Anonym (Kaffedraken)
    Limarie skrev 2020-01-25 20:30:26 följande:

    Denna garanti gäller dock bara om de tycker att felet låg på donatorn!!! Vi frågade direkt och svaret var: ja, om donatorns ägg inte var bra. Detta är relativt. I så fall måste de lämna ett rapport från embryologen vilket jag förstår man inte så lätt få av kliniken. Så man kan inte 100% förlita sig på garantin. 


    Ja detta är märkligt. Vi fick ingen sån info alls. Jag tycker inte att 5 ägg av 9 är så bra utdelning på upptining av frysta ägg. det är typ bara 55%. Bättre överlevnad än så ska de ha. Oh well. Tycker infon överlag va usel från Ovumia. Ingen nämnde embryo glue eller olika alternativ. När det skulle förbetalas 5600 euro fick jag själv skriva o fråga vad som ingick i den betalningen..
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020