• Sat 21 Dec 2019 07:00
    56581 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    56581

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Mon 27 Jan 2020 10:23
    UndrandeSökare skrev 2020-01-25 18:51:18 följande:
    Det beror på om den klinik du vänder dig till använder sig av eggsharing eller inte. På kliniker i Sverige används oftast eggsharing om jag förstått det rått. Det innebär att äggen från en äggdonator delas mellan 2 mottagande kvinnor/par. Så om donatorn får ut 10 ägg, så får paren 5 ägg vardera.

    Vissa kliniker utomlands delar också äggen mellan 2 par, medan på andra kliniker får man alla ägg från ett äggplock på den donatorn.

    Det vanligaste är att man INTE i förväg garanteras ett visst antal ägg/embryos. Men allt detta varierar från klinik till klinik. Kolla upp det med den klinik du ska välja.

    Ja, om man valt en klinik som inte delar äggen, så får man alla ägg från ett äggplock. De befruktas med egne mannens spermier (eller spermadonator om man tex är ensamstående kvinna eller egne mannen saknar spermier eller har fel på dem etc).

    Man kan sen välja att odla embryona till dag 3 eller 5 och endera sätta in 1 eller 2 färska embryon, och frysa resten inför framtida försök. Färsk insättning kallas ET (embryo transfer).

    Eller så kan man välja att frysa alla embryon direkt och sen tina upp och sätta in 1 eller 2 i taget, det kallas FET (frozen embryo transfer).
    Tack för svar! Ännu en gång till, så kan jag föreställa mig att det varierar från klinik till klinik men ville bara veta vilka är möjliga lösningar, liksom. Kan förstå att de flesta klinikerna delar ägg när de använder färska... Finns det dessutom någon limit på hur många ägg eller embryon kan gå till frysen?
  • Mon 27 Jan 2020 10:45

    Jag ser att det inte bara är jag som inte kan förstå sig på alla garantier och garantipaket som erbjuds av klinikerna.. Hur funkar de? Visst beror det också på klinik, men får man en del av pris man betalade ifall man inte blir gravid? Eller betalar de allt tillbaka? Låter konstigt. Och precis, hur får man avgöra om det var fel på just donatorn?

  • Tue 28 Jan 2020 10:39
    KajsaMia skrev 2020-01-27 10:45:51 följande:

    Jag ser att det inte bara är jag som inte kan förstå sig på alla garantier och garantipaket som erbjuds av klinikerna.. Hur funkar de? Visst beror det också på klinik, men får man en del av pris man betalade ifall man inte blir gravid? Eller betalar de allt tillbaka? Låter konstigt. Och precis, hur får man avgöra om det var fel på just donatorn?


    I Ryssland på Olgakliniken får man 80% av summan tillbaka. Det låter i sig bra men man betalar mycket mer från början för själva behandlingen. Kollar på deras hemsidan, de förklarar det mycket bra.

    Det finns stora chanser med ÄD att lyckas inom 3 försök, många redan vid första försök. Så då har man betalt 23.000 Euro hos Olgakliniken om man får ett barn vid försök nr 1. Många säger att det är det värt. Men det är mycket pengar ändå och alla får kolla var man befinna sig i processen. Har man redan gjort många försök så är det kanske värt att lägga sina sista pengar på ett garantipaket.

    Ett garantipaket för embryoadoption kostar tror jag runt 14000Euro där. I Tjeckien kostar en embryoadoption runt 1500 Euro. Man kan alltså göra många försök i Tjeckien innan man kommer upp i Olgas summa. Vi tänker prova i Tjeckien först innan vi går till Olga om vi gör direkt embryoadoption. Gör vi äggdonation igen, då blir det nog Olga då just deras avtal passar oss bättre.

    De garantierna som de erbjuder i Tjeckien och Spanien med t.ex. garanti av 1, 2, 3, eller 4 blastos fungerar bara om mannen har bra spermier (Och då är detta intressant). Så alla måste hitta den kliniken och garantin som passar ens egna profil. Alla kliniker har olika policies. Det är oftast så att man garanteras ett antal blastos (hade inte valt kliniken om de inte erbjuder det). Blir det då inget mebryo eller bara 1 så får man kanske 50% rabatt vid nästa försök eller man får 3. eller 4. försöket gratis osv. De är smarta, klinikerna, så de räknar ut statistiken och de vet att man oftast inte behöver garantin. Det hela är så komplicerat så att man inte kan generalisera processen.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 28 Jan 2020 11:07

    Vi väntar nu på mejlet från kliniken om hur det går för donatorn. Men vi snickrade ihop en plan B med Gennetkliniken i Tjeckien. Vilket toppbemötande. Trodde inte att det var möjligt! Jag har under alla månader haft kontakt med 15 kliniker och djupare kontakt med 5, både i Ryssland, Tjeckien, Finland och Sverige.

    Jag är så övertygad av Gennet nu. Haft kontakt med en koordinator över hela helgen. Hon svarar långt på mina mejl och trots att de har en väntetid för embryoadoption på 1-2 månader så skulle de akut hjälpa oss med vårt eventuella problem och fixar en behandling på några dagar. Jag var tydlig att det inte alls är säkert att vi behöver deras hjälp utan att jag bara ville informera mig. De behövde dock "förplanera" i fall att det blir aktuellt och hon sa att allt skulle vara gratis. En läkare ringde upp oss (med perfekt engelska) och vi gick genom min nuvarande behandling och en ev behandling hos de. Han var intresserad, duktig och strukturerad. Han och koordinatorn hoppades att vår behandling i Finland ändå skulle vara framgångsrik och önskade oss lycka till. Jag ville bara flicka in detta som ett positivt exempel.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 28 Jan 2020 11:31

    Summorna man måste betala på Olga verkar vara verkligen höga. Trots detta lär det finnas många som ändå åker dit, undrar om det är flest som väljer dem för sitt första besök, eller om man först testar andra kliniker. Skillnaden är så stor. Men om de är kunniga så visst är det värt priset sitt. Jag läste mig vidare på deras sida och jag undrar vad som menas med äggdonator med utökad profil, de menar alltså katalog med foton  från barndomen eller nånting mer? 
    Har några andra kliniker embryogaranti? För den garanti verkar förekomma mer sällan än garanti på ägg vilken förutsätter bra kondis på mannens spermier?

  • Tue 28 Jan 2020 12:12
    KajsaMia skrev 2020-01-28 11:31:09 följande:

    Summorna man måste betala på Olga verkar vara verkligen höga. Trots detta lär det finnas många som ändå åker dit, undrar om det är flest som väljer dem för sitt första besök, eller om man först testar andra kliniker. Skillnaden är så stor. Men om de är kunniga så visst är det värt priset sitt. Jag läste mig vidare på deras sida och jag undrar vad som menas med äggdonator med utökad profil, de menar alltså katalog med foton  från barndomen eller nånting mer? 

    Har några andra kliniker embryogaranti? För den garanti verkar förekomma mer sällan än garanti på ägg vilken förutsätter bra kondis på mannens spermier?


    De 2 kliniker jag känner till som har babygaranti är Reprofit i Tjeckien och Olga i Ryssland.

    Men Reprofit skriver inget på sin hemsida om garantin utan du måste maila dem direkt och ta reda på om du/ni uppfyller deras krav för att få garanti.
  • Tue 28 Jan 2020 14:33

    Donatorn fick avbryta. EevaLiisa ringde, koordinatorn. Inget vi är ledsna eller så. Och tyvärr har de inga ägg i äggbanken kvar. Så det går inte heller. Så nu är detta kört. Väntan sedan i oktober, massa med energi för att få pengarna från FK, pengarna för läkemedel osv.

    Hon sa att de ska leta efter en ny donator men de har egentligen ingen riktig donatorbank som i Tjeckien eller Ryssland. Därför fått vi en donator som inte ens passade mig.

    Tidigast kan vi göra ett nytt försök i april. Nice.

    Alltså efter allt vi har upplevt kan jag absolut inte rekommendera Ovumia! Kommer längre fram skriva ett inlägg separat där jag skriver ned allt så att man kan få en samlad bild.

    Jag hatar denna process. Vi blir aldrig ruvare! Nu håller vi på i ett år och ändå inte ett enda embryo.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Tue 28 Jan 2020 14:46

    Usch vad trist :(

    Hur är det i Sverige? Har de långa köer på de privata klinikern?


    Limarie skrev 2020-01-28 14:33:26 följande:

    Donatorn fick avbryta. EevaLiisa ringde, koordinatorn. Inget vi är ledsna eller så. Och tyvärr har de inga ägg i äggbanken kvar. Så det går inte heller. Så nu är detta kört. Väntan sedan i oktober, massa med energi för att få pengarna från FK, pengarna för läkemedel osv.

    Hon sa att de ska leta efter en ny donator men de har egentligen ingen riktig donatorbank som i Tjeckien eller Ryssland. Därför fått vi en donator som inte ens passade mig.

    Tidigast kan vi göra ett nytt försök i april. Nice.

    Alltså efter allt vi har upplevt kan jag absolut inte rekommendera Ovumia! Kommer längre fram skriva ett inlägg separat där jag skriver ned allt så att man kan få en samlad bild.

    Jag hatar denna process. Vi blir aldrig ruvare! Nu håller vi på i ett år och ändå inte ett enda embryo.


  • Tue 28 Jan 2020 17:19
    Limarie skrev 2020-01-28 14:33:26 följande:

    Donatorn fick avbryta. EevaLiisa ringde, koordinatorn. Inget vi är ledsna eller så. Och tyvärr har de inga ägg i äggbanken kvar. Så det går inte heller. Så nu är detta kört. Väntan sedan i oktober, massa med energi för att få pengarna från FK, pengarna för läkemedel osv.

    Hon sa att de ska leta efter en ny donator men de har egentligen ingen riktig donatorbank som i Tjeckien eller Ryssland. Därför fått vi en donator som inte ens passade mig.

    Tidigast kan vi göra ett nytt försök i april. Nice.

    Alltså efter allt vi har upplevt kan jag absolut inte rekommendera Ovumia! Kommer längre fram skriva ett inlägg separat där jag skriver ned allt så att man kan få en samlad bild.

    Jag hatar denna process. Vi blir aldrig ruvare! Nu håller vi på i ett år och ändå inte ett enda embryo.


    Beklagar att er äggdonator fick avbryta, och att de inte har några ägg i äggbanken heller. Förstår att du är mycket besviken på den finska kliniken och att ni inte känner att ni blivit bra bemötta av dem

    Kommer ni ändå göra nytt försök i Finland med ny äggdonator i april 2020 ? eller kommer ni lämna dem direkt och byta klink nu till Gennet i Tjeckien istället och göra dubbeldonation (embryodonation) hos dem? Eller blir det någon annan klinik?

    En nackdel med Tjeckien är att det då blir anonym donation, och att man därför inte kan få ut några pengar för det av F-kassan. Men fördelen med Gennet är att ni förhoppningsvis blir bättre behandlade där och får en smidigare behandling. Jag vet några som lyckats på Gennet med embryodonation (de köpte färdiga frysta blastos ur deras frys). De lyckades få en lillebror på andra försöket hos Gennet. Har också hört gott av andra som haft kontakt med den kliniken.

    Det var kanske tur i oturen att du redan hade kontaktat flera andra kliniker ang en plan B. Lycka till oavsett vad ni väljer att göra nu !
  • Tue 28 Jan 2020 19:18
    Limarie skrev 2020-01-28 14:33:26 följande:

    Donatorn fick avbryta. EevaLiisa ringde, koordinatorn. Inget vi är ledsna eller så. Och tyvärr har de inga ägg i äggbanken kvar. Så det går inte heller. Så nu är detta kört. Väntan sedan i oktober, massa med energi för att få pengarna från FK, pengarna för läkemedel osv.

    Hon sa att de ska leta efter en ny donator men de har egentligen ingen riktig donatorbank som i Tjeckien eller Ryssland. Därför fått vi en donator som inte ens passade mig.

    Tidigast kan vi göra ett nytt försök i april. Nice.

    Alltså efter allt vi har upplevt kan jag absolut inte rekommendera Ovumia! Kommer längre fram skriva ett inlägg separat där jag skriver ned allt så att man kan få en samlad bild.

    Jag hatar denna process. Vi blir aldrig ruvare! Nu håller vi på i ett år och ändå inte ett enda embryo.


    När va ledsen jag blir att höra detta!! Det hände ju oss med... och även SuzieZ här. Dock hade de då i äggbanken. Detta får mig att undra om de ö h t testar sina donatorer före... AMH osv. Visst kan de ibland slå fel.. men nu är vi 3 st bara i denna tråd. Tycker det känns jättekonstigt. Lider så med er!!!! Hur gör ni nu? Landa i detta och fundera lite?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020