• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Lovsan
    Limarie skrev 2020-01-28 14:33:26 följande:

    Donatorn fick avbryta. EevaLiisa ringde, koordinatorn. Inget vi är ledsna eller så. Och tyvärr har de inga ägg i äggbanken kvar. Så det går inte heller. Så nu är detta kört. Väntan sedan i oktober, massa med energi för att få pengarna från FK, pengarna för läkemedel osv.

    Hon sa att de ska leta efter en ny donator men de har egentligen ingen riktig donatorbank som i Tjeckien eller Ryssland. Därför fått vi en donator som inte ens passade mig.

    Tidigast kan vi göra ett nytt försök i april. Nice.

    Alltså efter allt vi har upplevt kan jag absolut inte rekommendera Ovumia! Kommer längre fram skriva ett inlägg separat där jag skriver ned allt så att man kan få en samlad bild.

    Jag hatar denna process. Vi blir aldrig ruvare! Nu håller vi på i ett år och ändå inte ett enda embryo.


    Vad tråkigt att behandlingen fått avbrytas, förstår att ni måste känna er besvikna och frustrerade :(

    Känner inte alls igen det bemötande som du beskriver att ni fått från kliniken, för oss flöt all kontakt på bra då år 2018 när vi gjorde vår behandling hos dem. Vi var väldigt positivt överraskade av hela processen. Men det är ju ett tag sedan nu och det kan ju ha förändrats. Eller så hade vi tur bara (?). Vi har ju embryon i frysen där som vi tänkt använda nu framöver, blir orolig av att höra att ni upplevt kontakten med kliniken som så bristfällig.

    Hur har ni tänkt göra nu? Danmark kan man ju också vända sig till om man vill kunna få ersättning av FK. Men där kanske det är längre kötid? Förstår att ni vill köra igång så snart som möjligt, helst igår.

    Olgas klinik i Ryssland verkar ju många vara nöjda med.
  • Limarie
    UndrandeSökare skrev 2020-01-28 17:19:20 följande:
    Beklagar att er äggdonator fick avbryta, och att de inte har några ägg i äggbanken heller. Förstår att du är mycket besviken på den finska kliniken och att ni inte känner att ni blivit bra bemötta av dem

    Kommer ni ändå göra nytt försök i Finland med ny äggdonator i april 2020 ? eller kommer ni lämna dem direkt och byta klink nu till Gennet i Tjeckien istället och göra dubbeldonation (embryodonation) hos dem? Eller blir det någon annan klinik?

    En nackdel med Tjeckien är att det då blir anonym donation, och att man därför inte kan få ut några pengar för det av F-kassan. Men fördelen med Gennet är att ni förhoppningsvis blir bättre behandlade där och får en smidigare behandling. Jag vet några som lyckats på Gennet med embryodonation (de köpte färdiga frysta blastos ur deras frys). De lyckades få en lillebror på andra försöket hos Gennet. Har också hört gott av andra som haft kontakt med den kliniken.

    Det var kanske tur i oturen att du redan hade kontaktat flera andra kliniker ang en plan B. Lycka till oavsett vad ni väljer att göra nu !
    Nu blev det Gennet. Vi fixade det sista igår kväll, skickat in bilder på oss, vår "önskemål" om egenskaper hos donatorn och massa med dokument som skulle signeras. Två världar jämfört med Finland. Mycket bra att man fått några dokument att läsa genom. Sedan tycker jag om att de försöker matcha en med en donator jämfört med Finland, samtidigt som det egentligen inte spelar någon roll.

    Nu rör det sig ju om en embryoadoption dvs en dubbeldonation med vi kan bara reservera 2 embryo varav en ska sättas in. Lyckas det så har vi en i frysen. Så chanserna med syskon är då sämre. Men vi tar denna risk. Man vet aldrig vad som händer framöver och vi vill inte hänga upp oss på detta nu.

    Sedan är embryoadoption ganska billig med 1400 Euro. Så det gör inget för oss att vi måste betala det själv. Bara flyg och hotell är så mycket billigare i Prag jämfört med Helsingfors.

    Plan C blir nu att säga till Helsingfors att de får leta efter en ny donator men med behandling då först i april. Om 2 veckor vet vi ungefär om det har blivit en graviditet eller inte och så får man i värsta fall avboka.

    Allt känns overkligt och vi har inte helt landat i omställningsprocessen och försökte igår fokusera på den nya situationen samtidigt som besvikelse och co tar över ibland.

    Nu kommer tankarna upp igen. Är det det rätta? Kommer vi ångra oss osv. Frågorna som kommer jag älska barnet igen blir tydligare igen. Alla frågor som jag egentligen har gått genom för länge sedan. Men omställningen gör nog att allt kastas omkull.

    Vi åker nu på söndag, ET på måndag och på onsdag hem. Jag tar några dagar ledig respektive jag får sjukskriva mig.
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Jiana
    Limarie skrev 2020-01-29 12:11:31 följande:

    Nu blev det Gennet. Vi fixade det sista igår kväll, skickat in bilder på oss, vår "önskemål" om egenskaper hos donatorn och massa med dokument som skulle signeras. Två världar jämfört med Finland. Mycket bra att man fått några dokument att läsa genom. Sedan tycker jag om att de försöker matcha en med en donator jämfört med Finland, samtidigt som det egentligen inte spelar någon roll.

    Nu rör det sig ju om en embryoadoption dvs en dubbeldonation med vi kan bara reservera 2 embryo varav en ska sättas in. Lyckas det så har vi en i frysen. Så chanserna med syskon är då sämre. Men vi tar denna risk. Man vet aldrig vad som händer framöver och vi vill inte hänga upp oss på detta nu.

    Sedan är embryoadoption ganska billig med 1400 Euro. Så det gör inget för oss att vi måste betala det själv. Bara flyg och hotell är så mycket billigare i Prag jämfört med Helsingfors.

    Plan C blir nu att säga till Helsingfors att de får leta efter en ny donator men med behandling då först i april. Om 2 veckor vet vi ungefär om det har blivit en graviditet eller inte och så får man i värsta fall avboka.

    Allt känns overkligt och vi har inte helt landat i omställningsprocessen och försökte igår fokusera på den nya situationen samtidigt som besvikelse och co tar över ibland.

    Nu kommer tankarna upp igen. Är det det rätta? Kommer vi ångra oss osv. Frågorna som kommer jag älska barnet igen blir tydligare igen. Alla frågor som jag egentligen har gått genom för länge sedan. Men omställningen gör nog att allt kastas omkull.

    Vi åker nu på söndag, ET på måndag och på onsdag hem. Jag tar några dagar ledig respektive jag får sjukskriva mig.


    Otroligt tråkigt besked Limarie! Men finfin plan, jag funderar på om jag ska kopiera den rakt av. Vi kommer ju inleda äd-processen med ett sperm dna test, visar det sig att sperman inte kan ge upphov till graviditet återstår endast embryoadoption.
  • Limarie

    Visst är min plan unik. Du får gärna kopiera den. Synd bara att embryoadoption inte finns i alla länder. Men hör med några kliniker och fråga om du kan stå hos de i standby. Gennet verkar vara en mycket erfaren klinik men de har aldrig varit med om ett sånt fall som vi nu har. De har verkligen jobbat på där nu.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • UndrandeSökare
    Limarie skrev 2020-01-29 20:43:40 följande:

    Visst är min plan unik. Du får gärna kopiera den. Synd bara att embryoadoption inte finns i alla länder. Men hör med några kliniker och fråga om du kan stå hos de i standby. Gennet verkar vara en mycket erfaren klinik men de har aldrig varit med om ett sånt fall som vi nu har. De har verkligen jobbat på där nu.


    Lycka till i Tjeckien hos Gennet nu på måndag. Jag tror säkert ni kommer kunna älska barnet även om det kom till via 2 donatorer (dubbeldonation). Jag och min man gör också dubbeldonation.

    Det är fint i Prag, passa på och gå och titta på det astronomiska uret på torget med olika männoskoliknande figurer som kommer ut vid klockan vid olika tidpunkter under dagen. Bron med sina pampiga statyer och slottet är också värt värt att se !
  • Smulantobe
    Limarie skrev 2020-01-29 20:43:40 följande:

    Visst är min plan unik. Du får gärna kopiera den. Synd bara att embryoadoption inte finns i alla länder. Men hör med några kliniker och fråga om du kan stå hos de i standby. Gennet verkar vara en mycket erfaren klinik men de har aldrig varit med om ett sånt fall som vi nu har. De har verkligen jobbat på där nu.


    Låter som en riktigt bra plan B, snacka om snabba kast både för er och för kliniken! Tråkigt att det inte gick som ni tänkt i Finland, men nu när det blev som det blev så var det ju väldigt bra - och modigt - att ni hittade ett annat sätt! 
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Smulantobe

    En liten rapport från mig och från dagens besök hos Ovumia i Helsingfors!

    Vår plan är alltså att min syster ska donera ägg och idag var vi på Ovumia alla tre: syster, min man och så jag. Det gick bra och vi fick klartecken på att köra igång, redan i nästa cykel faktiskt (februari). Ovumia har bra erfarenhet av donation från syskon sedan tidigare, så här fanns ingen av den försiktighet och tveksamhet som vi stött på hos svenska kliniker när jag lyft frågan - väldigt skönt! Men ändå bra med samtal med kurator (?) både enskilt och tillsammans, om inte annat för att få bekräftat att vi tänker samma.

    Så nu har både jag och syster fått behandlingsplan! Jag får Primolut-N för att skjuta upp mensen i några dagar så att jag hamnar i fas med min syster, sedan östrogen för att bygga upp slemhinnan. Sedan Lutinus (inte min favorit direkt. . .). Vet inte hur ni andra har gjort, det här är ju vårt första ÄD-försök? Men nu kör vi på det här helt enkelt!

    Känns hoppfullt igen!


    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • UndrandeSökare
    Smulantobe skrev 2020-01-29 21:47:12 följande:

    En liten rapport från mig och från dagens besök hos Ovumia i Helsingfors!

    Vår plan är alltså att min syster ska donera ägg och idag var vi på Ovumia alla tre: syster, min man och så jag. Det gick bra och vi fick klartecken på att köra igång, redan i nästa cykel faktiskt (februari). Ovumia har bra erfarenhet av donation från syskon sedan tidigare, så här fanns ingen av den försiktighet och tveksamhet som vi stött på hos svenska kliniker när jag lyft frågan - väldigt skönt! Men ändå bra med samtal med kurator (?) både enskilt och tillsammans, om inte annat för att få bekräftat att vi tänker samma.

    Så nu har både jag och syster fått behandlingsplan! Jag får Primolut-N för att skjuta upp mensen i några dagar så att jag hamnar i fas med min syster, sedan östrogen för att bygga upp slemhinnan. Sedan Lutinus (inte min favorit direkt. . .). Vet inte hur ni andra har gjort, det här är ju vårt första ÄD-försök? Men nu kör vi på det här helt enkelt!

    Känns hoppfullt igen!


    Om du inte gillar Lutinus, så fråga om du inte kan få recept av Crinone av din klinik istället. Det är också progesteron och finns receptbelagt i Sverige. Med hjälp av EU-recept av kliniken så kan du lösa ut medicinen på svenskt apotek.
  • Fertilitetsresa
    Smulantobe skrev 2020-01-29 21:47:12 följande:

    En liten rapport från mig och från dagens besök hos Ovumia i Helsingfors!

    Vår plan är alltså att min syster ska donera ägg och idag var vi på Ovumia alla tre: syster, min man och så jag. Det gick bra och vi fick klartecken på att köra igång, redan i nästa cykel faktiskt (februari). Ovumia har bra erfarenhet av donation från syskon sedan tidigare, så här fanns ingen av den försiktighet och tveksamhet som vi stött på hos svenska kliniker när jag lyft frågan - väldigt skönt! Men ändå bra med samtal med kurator (?) både enskilt och tillsammans, om inte annat för att få bekräftat att vi tänker samma.

    Så nu har både jag och syster fått behandlingsplan! Jag får Primolut-N för att skjuta upp mensen i några dagar så att jag hamnar i fas med min syster, sedan östrogen för att bygga upp slemhinnan. Sedan Lutinus (inte min favorit direkt. . .). Vet inte hur ni andra har gjort, det här är ju vårt första ÄD-försök? Men nu kör vi på det här helt enkelt!

    Känns hoppfullt igen!


    Skönt att vara igång! Lycka till <3 <3 <3


    Själv har jag inplanerad FET nästa vecka på samma klinik :)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020