• Sat 21 Dec 2019 07:00
    57261 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    57261

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sat 21 Nov 2020 22:51
    GrodanS77 skrev 2020-11-21 21:01:48 följande:

    Så spännande! Jag hoppas att allt gick bra med resan så att du kom dit i tid! Och att insättningen gick bra också! Har du testdag om två veckor?


    Tusen takk! Nå er jeg hjemme i Oslo etter fire flighter på 1 dag! Ganske crazy. Alt gikk fint, kom på klinikken i tide og innsett gikk fint. Embryoet så veldig bra ut ifølge embryologen, men hadde ikke begynt å klekke. Veldig flink og hyggelig kvinnelig lege som gjorde innsettet. Jeg tenker alltid at det er best om egget har begynt å klekke ut av skallet, men klinikken sa det har ikke betydning. Vi får nå se. Testdag 30/11, var blastocyst.

    Hvordan går det med deg? Så utrolig leit med ditt missfall, for oss med IVF og eggdonasjon burde det vært forbudt! Når man strever så mye for å bli gravid burde man få beholde...
  • Sat 21 Nov 2020 23:08
    Kikki79 skrev 2020-11-21 22:51:35 följande:

    Tusen takk! Nå er jeg hjemme i Oslo etter fire flighter på 1 dag! Ganske crazy. Alt gikk fint, kom på klinikken i tide og innsett gikk fint. Embryoet så veldig bra ut ifølge embryologen, men hadde ikke begynt å klekke. Veldig flink og hyggelig kvinnelig lege som gjorde innsettet. Jeg tenker alltid at det er best om egget har begynt å klekke ut av skallet, men klinikken sa det har ikke betydning. Vi får nå se. Testdag 30/11, var blastocyst.

    Hvordan går det med deg? Så utrolig leit med ditt missfall, for oss med IVF og eggdonasjon burde det vært forbudt! Når man strever så mye for å bli gravid burde man få beholde...


    Va skönt att allt gick bra! Jobbigt med så mycket flygande på en o samma dag! Måste du sitta i karantän efter resan? Håller tummarna för att det kommer gå bra! Då har du inte så långt till testdag då! Trodde de flesta kliniker körde med minst 2 veckor innan test.

    Tack! Det är lite segdraget med missfallet. Har inte blött ut allt än tyvärr. Min kropp vill inte samarbeta helt. Men kliniken har varit jättebra, de har följt upp och jag har fått göra flera ultraljud och tagit blodprov. Så där känner jag mig väldigt omhändertagen!

    Men ja, när man håller på med äggdonation så kunde man ju önska att det fanns garantier på att allt ska gå bra Men det finns ju tyvärr ingen klinik i hela världen som skulle kunna ge en sån garanti. Men visst önskar man...
  • Sun 22 Nov 2020 15:25
    GrodanS77 skrev 2020-11-21 23:08:05 följande:

    Va skönt att allt gick bra! Jobbigt med så mycket flygande på en o samma dag! Måste du sitta i karantän efter resan? Håller tummarna för att det kommer gå bra! Då har du inte så långt till testdag då! Trodde de flesta kliniker körde med minst 2 veckor innan test.

    Tack! Det är lite segdraget med missfallet. Har inte blött ut allt än tyvärr. Min kropp vill inte samarbeta helt. Men kliniken har varit jättebra, de har följt upp och jag har fått göra flera ultraljud och tagit blodprov. Så där känner jag mig väldigt omhändertagen!

    Men ja, när man håller på med äggdonation så kunde man ju önska att det fanns garantier på att allt ska gå bra Men det finns ju tyvärr ingen klinik i hela världen som skulle kunna ge en sån garanti. Men visst önskar man...


    Tusen takk, jeg blir så sprø av ventetiden til test så godt at det ikke er lenge til. Karantene ti dager, men jeg har hjemmekontor og man får se få mennesker uansett nå, så det går fint. Tok my koronatest i dag pga vært i rødt land.

    Håper det ordner seg så alt kommer ut! Godt du blir tatt vare på. Når kan du starte med neste forsøk, må du stå over en syklus for kroppens skyld?
  • Sun 22 Nov 2020 16:29
    Kikki79 skrev 2020-11-22 15:25:10 följande:

    Tusen takk, jeg blir så sprø av ventetiden til test så godt at det ikke er lenge til. Karantene ti dager, men jeg har hjemmekontor og man får se få mennesker uansett nå, så det går fint. Tok my koronatest i dag pga vært i rødt land.

    Håper det ordner seg så alt kommer ut! Godt du blir tatt vare på. Når kan du starte med neste forsøk, må du stå over en syklus for kroppens skyld?


    Så då får du sitta i karantän längre än du har till testdagen? Skönt att du kan jobba hemifrån så du slipper ta ledigt! Jag har också hemmakontor just nu och har inte varit in till kontoret på över en månad. Känns lite konstigt.

    Jag vet inte när jag kommer kunna göra nästa försök. Vi har inte pratat om det än. Misstänker att jag måste ha en cykel först. Det beror ju också på hur kroppen kommer igång efter missfallet. Om det blir som en vanlig cykel eller om det kommer dröja längre. Men jag kommer med största sannolikhet inte att göra något mer försök det här året. Kanske lika bra så att kroppen kan bygga upp sig lite igen.
  • Sun 22 Nov 2020 18:38
    GrodanS77 skrev 2020-11-22 16:29:44 följande:

    Så då får du sitta i karantän längre än du har till testdagen? Skönt att du kan jobba hemifrån så du slipper ta ledigt! Jag har också hemmakontor just nu och har inte varit in till kontoret på över en månad. Känns lite konstigt.

    Jag vet inte när jag kommer kunna göra nästa försök. Vi har inte pratat om det än. Misstänker att jag måste ha en cykel först. Det beror ju också på hur kroppen kommer igång efter missfallet. Om det blir som en vanlig cykel eller om det kommer dröja längre. Men jag kommer med största sannolikhet inte att göra något mer försök det här året. Kanske lika bra så att kroppen kan bygga upp sig lite igen.


    Ja, karantenen varer til 1. desember. Jeg liker ikke hjemmekontor og blir jo litt sprø av å vente på test, så effektiviteten den neste uka blir nok begrenset! Vanskelig å tenke på jobben.

    Kanskje godt å hvile kroppen til over nyttår, så den kommer tilbake til normalen igjen. Og da slipper du å styre med forsøk i juletiden. Siden du har barn så er jo juletiden veldig koselig og kan være godt å slippe forsøk oppi det. Hvis mitt forsøk nå blir negativt, kommer jeg ikke til å bruke desembersyklusen pga må da reise til DK omtrent 20/12 og karantene hele jula. Det blir for stusselig for sønnen vår om vi ikke kan ha nærmeste familien i jula. Så da blir det januar på meg! Håper kroppen din ordner opp av seg selv, da.
  • Wed 25 Nov 2020 10:38
    Mimmimy skrev 2020-11-14 20:39:16 följande:

    Skulle vilja veta mer om era erfarenheter av Olga kliniken i st petersburg.

    Det ser väldigt annorlunda ut jämntfört med svenska kliniker. Såg att det var någon garanti, men vet inte så mycket mer om dem.


    Hej! Vi valde också Olga pga att efter att ha läst i trådar, lyssnat på podden Jag vill ha barn, hört om bekanta som varit där så kände vi oss mest trygga med att de skulle kunna hjälpa oss - jag är lite äldre och har barn sedan innan och kände att det fanns en gräns för hur många försök och hur lång tid det var värt att lägga. Nu är jag i v 11 efter andra försöket med äggdonation! Vi tog dock beslutet innan coronapandemin....Kliniken är fantastiska med att ordna så att man kan komma t/r hyfsat smidigt nu men visst innebär det en extra resa (inte bara faktiskt) att göra behandling utomlands i dessa tider! Det som jag tycker är allra bäst är deras individualiserade behandlingsplaner, att de ständigt finns där för frågor och råd och att det finns en plan för att sätta in extra hormoner vid små blödningar för att stoppa dessa. Jag har haft flera stycken och det är vanligt vi äggdonation. Hoppas ni hittar rätt val för er situation!
  • Wed 25 Nov 2020 11:48

    Hej allihop!

    Hur blir det med tråden efter nyår? Flyttar vi till en 2021-tråd? :)

    Vi planerar tyvärr inga fler försök i år. Jag har haft blödning enligt planering efter min misslyckade stimulering, men efter en koll av tsh (2,87) har jag nu fått börja med levaxin och avvaktar med allt tills mitt tsh sjunkit. Det är jättetråkigt, men okej. Eller.. Jag bröt ihop när jag tvingades släppa förväntningarna, men nu har jag deppat färdigt och tar nya tag. Det går trots allt inte fortare för att jag är otålig, bättre att optimera förutsättningarna, så att nästa försök har chans att gå hela vägen. Och under tiden följer jag er som är igång med hopp om framgång! <3

  • Wed 25 Nov 2020 12:25
    Sofia95 skrev 2020-11-25 11:48:04 följande:

    Hej allihop!

    Hur blir det med tråden efter nyår? Flyttar vi till en 2021-tråd? :)

    Vi planerar tyvärr inga fler försök i år. Jag har haft blödning enligt planering efter min misslyckade stimulering, men efter en koll av tsh (2,87) har jag nu fått börja med levaxin och avvaktar med allt tills mitt tsh sjunkit. Det är jättetråkigt, men okej. Eller.. Jag bröt ihop när jag tvingades släppa förväntningarna, men nu har jag deppat färdigt och tar nya tag. Det går trots allt inte fortare för att jag är otålig, bättre att optimera förutsättningarna, så att nästa försök har chans att gå hela vägen. Och under tiden följer jag er som är igång med hopp om framgång! <3


    Om det är någon tröst så är låg ämnesomsättning ofta lättbehandlat. Du är snart på banan igen!
  • bellis­2
    Wed 25 Nov 2020 13:03
    Sofia95 skrev 2020-11-25 11:48:04 följande:

    Hej allihop!

    Hur blir det med tråden efter nyår? Flyttar vi till en 2021-tråd? :)

    Vi planerar tyvärr inga fler försök i år. Jag har haft blödning enligt planering efter min misslyckade stimulering, men efter en koll av tsh (2,87) har jag nu fått börja med levaxin och avvaktar med allt tills mitt tsh sjunkit. Det är jättetråkigt, men okej. Eller.. Jag bröt ihop när jag tvingades släppa förväntningarna, men nu har jag deppat färdigt och tar nya tag. Det går trots allt inte fortare för att jag är otålig, bättre att optimera förutsättningarna, så att nästa försök har chans att gå hela vägen. Och under tiden följer jag er som är igång med hopp om framgång! <3


    Hade de inte kollat sköldkörtelvärdena innan du började med allt?

    När du skrev om håravfallet i duschen så tänkte jag skriva om det eller om du har vitamin-och/eller mineralbrist av något. Jag tappar alltid massvis med hår så fort mitt tsh höjs. Helt sjukt hur känsligt det är.

    Sedan är det viktigt att du ständigt kollar tsh de första 12 veckorna under graviditet. Jag tycker att klinikerna testar alltför sällan, de låter det gå ca 4-6 veckor mellan och när man är gravid så vet man inte hur mycket Levaxin man behöver så jag har tagit privata tester. De kan beräkna ungefär men i mitt fall så var deras rekommendationer inte korrekta.

    Det låter klokt också att få låta kroppen vila. Det är inte mycket av 2021 ändå så snart är du igång igen :)

    Har du pratat med kliniken att fortsätta ta progynon under denna tid? Tror det är viktigt i ditt fall att bygga upp slemhinnan under en längre tid.

    Styrkekramar <3
  • Wed 25 Nov 2020 13:30
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-11-25 12:25:32 följande:

    Om det är någon tröst så är låg ämnesomsättning ofta lättbehandlat. Du är snart på banan igen!


    Tack snälla! Sån pepp behövs!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020