• Sat 21 Dec 2019 07:00
    57134 visningar
    2517 svar
    +1
    2517
    57134

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Mon 4 Jan 2021 22:30
    Zwillinge86 skrev 2021-01-04 20:51:50 följande:
    Tjockare :)
    Intressant... tack!
  • Tue 5 Jan 2021 21:21

    Jag är kvar och följer gärna med till 2021-tråden.

    Efter lååång tid gav vi upp om att kunna fortsätta på Ovumia. Och har valt Ava riga istället. Har haft konsultation på Skype och ska nu fixa med blodprover medan de letar donator. Har väldigt lite hopp för närvarande och vill nästan blåsa av alltihop.

  • Tue 5 Jan 2021 22:51
    Jiana skrev 2021-01-05 21:21:17 följande:

    Jag är kvar och följer gärna med till 2021-tråden.

    Efter lååång tid gav vi upp om att kunna fortsätta på Ovumia. Och har valt Ava riga istället. Har haft konsultation på Skype och ska nu fixa med blodprover medan de letar donator. Har väldigt lite hopp för närvarande och vill nästan blåsa av alltihop.


    Hur kommer det sig att du känner så?
  • Wed 6 Jan 2021 10:47
    vårsommarhöstvinter skrev 2021-01-05 22:51:11 följande:

    Hur kommer det sig att du känner så?


    Det har väl varit många besvikelser och motgångar så nu vågar jag nästan inte hoppas. Och då känns allt praktiskt krångel väldigt jobbigt. Ordna med resor, sällskap åt tonåringen, djurpassning etc.
  • bellis­2
    Wed 6 Jan 2021 12:34
    Jiana skrev 2021-01-06 10:47:31 följande:
    Det har väl varit många besvikelser och motgångar så nu vågar jag nästan inte hoppas. Och då känns allt praktiskt krångel väldigt jobbigt. Ordna med resor, sällskap åt tonåringen, djurpassning etc.
    Vi är nog många som hamnar i ett sådant läge och jag tycker det är helt förståeligt. Att gå igenom IVF är jobbigt, att göra det i utlandet ännu jobbigare. Att få gå igenom detta och få ihop det under en pandemi med all ovisshet, det är bara hemskt. Som du skriver, att få ihop allt praktiskt, kostnaderna skenar iväg, motgång efter motgång, skjuta upp på behandlingar, inte veta om man kommer iväg eller inte osv. Det är också svårt för andra som inte gått igenom sådant att förstå, brukar ju vara så.

    Men ge inte upp nu när ni bytt klinik. Det var väl någon annan i tråden (kommer inte ihåg vem) som kom iväg dit och det gick bra? Vi får alla försöka tänka på slutmålet, trots all oro och ångest som medföljer.

  • Wed 6 Jan 2021 14:57
    Jiana skrev 2021-01-06 10:47:31 följande:

    Det har väl varit många besvikelser och motgångar så nu vågar jag nästan inte hoppas. Och då känns allt praktiskt krångel väldigt jobbigt. Ordna med resor, sällskap åt tonåringen, djurpassning etc.


    bellis2 skrev 2021-01-06 12:34:38 följande:

    Vi är nog många som hamnar i ett sådant läge och jag tycker det är helt förståeligt. Att gå igenom IVF är jobbigt, att göra det i utlandet ännu jobbigare. Att få gå igenom detta och få ihop det under en pandemi med all ovisshet, det är bara hemskt. Som du skriver, att få ihop allt praktiskt, kostnaderna skenar iväg, motgång efter motgång, skjuta upp på behandlingar, inte veta om man kommer iväg eller inte osv. Det är också svårt för andra som inte gått igenom sådant att förstå, brukar ju vara så.

    Men ge inte upp nu när ni bytt klinik. Det var väl någon annan i tråden (kommer inte ihåg vem) som kom iväg dit och det gick bra? Vi får alla försöka tänka på slutmålet, trots all oro och ångest som medföljer.


    Håller så med er båda två,bara det praktiska just nu med allt som hör till,bara det är tillräckligt. Sen allt som kommer med pandemin därtill,där för mig det jobbigaste är ovissheten om just resandet och om kliniken väljer att ha fortsatta behandlingar etc.

    Men jag hoppas allt ska vara värt alla mödor,oro och pengar. Eller det kommer det att vara såklart,bara man lyckas och får hålla en liten i famnen<3
  • Wed 6 Jan 2021 19:22
    bellis2 skrev 2021-01-06 12:34:38 följande:

    Vi är nog många som hamnar i ett sådant läge och jag tycker det är helt förståeligt. Att gå igenom IVF är jobbigt, att göra det i utlandet ännu jobbigare. Att få gå igenom detta och få ihop det under en pandemi med all ovisshet, det är bara hemskt. Som du skriver, att få ihop allt praktiskt, kostnaderna skenar iväg, motgång efter motgång, skjuta upp på behandlingar, inte veta om man kommer iväg eller inte osv. Det är också svårt för andra som inte gått igenom sådant att förstå, brukar ju vara så.

    Men ge inte upp nu när ni bytt klinik. Det var väl någon annan i tråden (kommer inte ihåg vem) som kom iväg dit och det gick bra? Vi får alla försöka tänka på slutmålet, trots all oro och ångest som medföljer.


    Sussna85 skrev 2021-01-06 14:57:38 följande:

    Håller så med er båda två,bara det praktiska just nu med allt som hör till,bara det är tillräckligt. Sen allt som kommer med pandemin därtill,där för mig det jobbigaste är ovissheten om just resandet och om kliniken väljer att ha fortsatta behandlingar etc.

    Men jag hoppas allt ska vara värt alla mödor,oro och pengar. Eller det kommer det att vara såklart,bara man lyckas och får hålla en liten i famnen<3


    Tack! Nu går jag över till 2021-tråden. Ses där!
  • Thu 7 Jan 2021 09:34

    Gott nytt år, alla kämpar!
    En liten lägesrapport från mig. jag är nu gravid i v25, gjorde ju insättning hos Olga 1/8. Första försöket någonsin och det verkar ju gå vägen. Vi är mycket nöjda med all hjälp och stöd som vi fått från kliniken. Bebisen sprattlar nu så pass att min sambo kan känna det utanpå min mage. Jag har gjort flera ultraljud och undersökningar och allt ser bra ut. Det är inbokat en hel del extra koll på MVC iom ivf, ÄD och min ålder, så det känns tryggt, och jag har fått önska förlossningsklinik och blivit bokad på Huddinge. 
    Så jag hoppas kunna förmedla lite hopp till er som kämpar om att det faktiskt kan gå vägen. Courage!

  • Thu 7 Jan 2021 09:42

    Förresten; jag har en blandad kompott av olika läkemedel, vitaminer etc kvar sedan behandling som jag inte längre behöver. De som är köpta i Sverige kan jag ju lämna tillbaka till Apoteket, men det är ju en del ryska också. 
    Det är allt från Estradot, magnesium, blödningsstoppande för plan B (heter den Tramexin?), Provera, Progynon etc...
    Om någon behöver så skicka ett meddelande. :)

  • Fri 8 Jan 2021 08:48
    Otta på tilen skrev 2021-01-07 09:34:41 följande:

    Gott nytt år, alla kämpar!
    En liten lägesrapport från mig. jag är nu gravid i v25, gjorde ju insättning hos Olga 1/8. Första försöket någonsin och det verkar ju gå vägen. Vi är mycket nöjda med all hjälp och stöd som vi fått från kliniken. Bebisen sprattlar nu så pass att min sambo kan känna det utanpå min mage. Jag har gjort flera ultraljud och undersökningar och allt ser bra ut. Det är inbokat en hel del extra koll på MVC iom ivf, ÄD och min ålder, så det känns tryggt, och jag har fått önska förlossningsklinik och blivit bokad på Huddinge. 
    Så jag hoppas kunna förmedla lite hopp till er som kämpar om att det faktiskt kan gå vägen. Courage!


    Tack för uppdateringen. Låter så bra! Hoppas vi får lika bra behandling. (Kliniken är jag inte orolig för men svenska vården kan ju vara lite vrång ibland ...) Allt gott till er!
  • Sat 9 Jan 2021 22:18
    vårsommarhöstvinter skrev 2021-01-04 19:00:40 följande:

    Vi resonerade som så att vi ville bara vända oss till ett ställe och lyckas så fort som möjligt. Inte behöva byta klinik för att de inte hade tillgång till alla verktyg som kanske skulle behövas. Och mitt intryck var att Olga-kliniken var den mest kompletta. Vi är patienter där nu och visst kostar det, men jag tycker vi har fått vad vi har betalat för (än så länge i alla fall, jag är inte gravid än). Kliniken lade ner massor av timmar på oss (Skype-samtal och mejl) innan vi hade betalat en enda krona. Det var nästan genant till slut ...

    Att göra äggdonation har inte varit en lätt process för oss men det känns som ett naturligt och självklart val nu, och det har mycket att göra med all information och allt stöd man får från kliniken. Tror få (om ens några) kliniker erbjuder samma stöd. Det finns en uppsjö av webbinarier att titta på eller delta i live som innehåller mycket intressant och viktig information och man får prata med en psykolog (gratis). Man får snabbt svar på alla frågor man kan ha (och jag är en sådan som ställer rätt många ...). De är alltid glada och trevliga i sina mejl och när man träffar dem i verkligheten. Jag har fått en helt ny syn på det här med "privat vård", eller så är det bara just den här kliniken där man vinnlägger sig om att vara så trevlig och service minded.

    Hittills har jag bara varit där för hysteroskopi men nu i januari är det dags för transfer. Det känns väldigt bra. Det enda jag oroar mig för är flygen dit och hem men det gick bra förra gången så det ska nog gå bra den här gången med.

    Vad jag vet är det bara Olga som kör med plan B, men det vet säkert någon som går på AVA mer om. En annan sak som vi har varit mycket nöjda med är processen för att välja donator. Jag har fått svar på alla frågor som jag har ställt och har fått mycket information om donatorn, vilket har underlättat speciellt för mig, osäker på om man får så mycket info på Ava? Kan tillägga att jag från början typ inte ville ha någon info alls, men när valprocessen väl var i gång visade det sig att det kändes skönt med riktigt mycket information, och det det kan ju vara ett plus att få tillgång till den om du också skulle känna så.

    Lycka till vad du än väljer!


    Tack så mycket för svar. Vi har fortfarande inte bestämt oss för vilken klinik. Känner en viss tidspress.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020