• Anonym (Oroli­g)
    Sat 21 Dec 2019 20:28
    2024 visningar
    41 svar
    41
    2024

    Kan de kräva något?

    För nåt år sen fick jag ett hus av en släkting. Nu har denne avlidit och arvingarna är på mig och hotar att stämma mig för att jag fått huset då det inte fanns annat än småkrafs kvar att ärva.

    Kan de kräva något av mig? Försökt läsa på, men jag förstår inte.

  • Svar på tråden Kan de kräva något?
  • Anonym (H)
    Sat 21 Dec 2019 20:34
    #1

    Kontakta en advokat!

  • Barbro­45
    Sat 21 Dec 2019 20:35
    #2

    Den som äger något har rätt att göra vad de vill med egendomen! Dick, om du är en av arvingarna k@n gåva som ges räknad som förskott på arv. Om du inte är en av arvingarna så kan de hävda att du påverkar personen att ge dig gåvan, att du utnyttjat personens förvirring/demens. Om du har varit vårdare för personen, jobbat i hemtjänst eller vårdinrättning har du INTE rätt att acceptera gåvan. Då du inte berättar om vilken relation ni haft är det svårt att ge klart besked. Finns gåvobrev, vad står det? Ta kontakt med jurist får en timmes rådgivning så att allt blir rätt.

  • Barbro­45
    Sat 21 Dec 2019 20:35
    #3

    Den som äger något har rätt att göra vad de vill med egendomen! Dick, om du är en av arvingarna k@n gåva som ges räknad som förskott på arv. Om du inte är en av arvingarna så kan de hävda att du påverkar personen att ge dig gåvan, att du utnyttjat personens förvirring/demens. Om du har varit vårdare för personen, jobbat i hemtjänst eller vårdinrättning har du INTE rätt att acceptera gåvan. Då du inte berättar om vilken relation ni haft är det svårt att ge klart besked. Finns gåvobrev, vad står det? Ta kontakt med jurist får en timmes rådgivning så att allt blir rätt.

  • Sat 21 Dec 2019 21:23
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-21 20:28:37 följande:

    För nåt år sen fick jag ett hus av en släkting. Nu har denne avlidit och arvingarna är på mig och hotar att stämma mig för att jag fått huset då det inte fanns annat än småkrafs kvar att ärva.

    Kan de kräva något av mig? Försökt läsa på, men jag förstår inte.


    Är du och släktingarna som bråkar bröstarvingar?
  • Sat 21 Dec 2019 21:27
    #5

    Har du lagfart på kåken? Vad har du i form av gåvobrev? Hur länge sedan fick du det och var gåvogivaren fullt frisk då?

    Vad påstår de att de har för grunder för att stämma dig? Stämmer det, som de säger?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 21 Dec 2019 21:29
    #6

    Har inte råd med advokat.

    Jag är inte bröstarvinge nej, men jag stod hen nära och tog mycket hand om hen sista åren.

  • Anonym (H)
    Sat 21 Dec 2019 21:34
    #7
    +2
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-21 21:29:20 följande:

    Har inte råd med advokat.

    Jag är inte bröstarvinge nej, men jag stod hen nära och tog mycket hand om hen sista åren.


    Du har inte råd att vara utan juridisk hjälp om du inte vill riskera huset.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 21 Dec 2019 21:36
    #8
    Johan70 skrev 2019-12-21 21:27:40 följande:

    Har du lagfart på kåken? Vad har du i form av gåvobrev? Hur länge sedan fick du det och var gåvogivaren fullt frisk då?

    Vad påstår de att de har för grunder för att stämma dig? Stämmer det, som de säger?


    Ja. Står inget speciellt, inga villkor eller sånt, bara att jag tar över huset from datum och dyl. Vi följde en mall på vad det ska innehålla.

    Ca 1,5 år sen och hen var mentalt frisk ja.

    De säger att jag lagt beslag på deras rättmätiga arv, jag vet inte om det stämmer eller inte, jag förstår ju inte hur arv fungerar, trodde bara att hen hade rätten att bestämma över sina egna saker.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 21 Dec 2019 21:38
    #9
    Anonym (H) skrev 2019-12-21 21:34:26 följande:

    Du har inte råd att vara utan juridisk hjälp om du inte vill riskera huset.


    Först vill jag veta om jag har något att oroa mig för. Borde ju finnas någon här med koll hoppas jag.
  • Anonym (H)
    Sat 21 Dec 2019 21:44
    #10
    +2
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-21 21:38:32 följande:

    Först vill jag veta om jag har något att oroa mig för. Borde ju finnas någon här med koll hoppas jag.


    Du har inte gett oss i närheten av den info som behövs för att kunna svara.

    Har du gåvobrev på huset? Har du lagfart?
Svar på tråden Kan de kräva något?