• Maddeleonora

    3 missfall en lätt utredning

    Hej,

    Jag hoppas på att hitta lite tröst och kanske någon som har suttit/sitter i samma situation som mig.

    Jag fick mitt tredje missfall i september/oktober och blev då tillsagd av barnmorska att kontakta en gynekolog för utredning.

    Blev inbokad nu för en vecka sen och de kollade med ultraljud och allt såg bra ut sen tog det blodprov på mig men tydligen ag det inget där heller. Eller ja man kan se det som ett bra resultat också såklart.

    Men nu till min fråga är det någon som går igenom samma sak? 3 tidiga missfall i v5-7

    Är det någon som har haft det såhär och är nu gravid eller kanske till och med har barn.

    Själv sitter jag nu och är lite fundersam om det kommer att gå nästa gång ??

  • Svar på tråden 3 missfall en lätt utredning
  • Calanthe

    Jag har 6 missfall i bagaget.

    Mina första 3 missfall fick jag inom ett år. När jag väl påbörjade utredning så hann jag bli gravid igen. De upptäckte vid provtagning att mitt blod lättare koagulerar vilket skulle kunna innebära att jag får blodproppar när jag blir gravid, därav missfall. Det är dock inte så lätt att säga att missfall beror endast på det. Jag fick trombyl och mitt första barn kom där. Andra barnet kom direkt efter första utan något missfall däremellan. Men efter det blev det missfall igen 2 stycken, varav det ena blev ett sent mf i vecka 13 och sen kom tredje barnet.

    Ett mf till har det blivit och nu är jag gravid med fjärde barnet och bf snart.

    Har ätit trombyl under alla graviditeter, dock inte helt säkert att det har gjort någon skillnad. I övrigt kunde de inte hitta någon förklaring till alla mina missfall.

  • Ellendellen

    Hej!

    Jag fick tre missfall i rad och blev då, precis som du erbjuden utredning. Den visade inga fel men jag fick ändå trombyl och progesteron utskrivet. Nästa graviditet tog jag trombyl till vecka 37 och progesteron till vecka 13 ungefär. Det resulterade i en dotter! 

    Lycka till!

  • UndrandeSökare

    Haft 6 missfall. Gjorde missfallsutredning genom Landstinget, som tyvärr inte visade något, för de tog för FÅ prover. Inte ens ett spermaprov togs på mannen.

    Jag fann då Atentråden här på Familjeliv, och vi reste till Aten för utredning. Den utredningen var mycket bättre än den svenska. Det visade sig då att jag har både en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med både Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp, men missfall ändå. Vi reste då till Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstest och det visade finnas både dnafel och fragmentationsfel på dem. Vi håller nu på med donation i Riga.

    Vill bara säga att det kan finnas flera olika orsaker till missfall, och man måste hitta alla. Men tyvärr är den svenska utredningen ibland inte tillräcklig. Ge dock inte upp utan fortsätt kämpa, det finns bättre hjälp utomlands om man inte tycker sig få tillräcklig bra hjälp i Sverige.

Svar på tråden 3 missfall en lätt utredning