• Wed 25 Dec 2019 09:33
    1547 visningar
    9 svar
    9
    1547

    Gravid och livrädd

    Har precis fått reda på att jag är gravid igen och blev överlycklig. Vi har försökt få barn sen mitten av 2016. Detta är min sjätte graviditet. Graviditet nr 3 slutade i ett utomkvedshavandeskap med en bortopererad äggledare. Är livrädd att detta embryo nu har satt sig fel också. Har nämligen sån konstig känsla på hö sida. Det drar också neråt ljumskarna på hö sida, ibland även vä. Hade absolut inga symtom förra gången förutom illamående, vilket jag har nu också. Är sååå rädd att förlora min enda äggledare! Hur tidigt kan man se om det är utomkvedshavandeskap? Ni som har förlorat bägge äggledare, hur har ni hanterat det? Har sån fruktansvärd ångest över detta och vet inte hur jag ska hantera den...

  • Svar på tråden Gravid och livrädd
  • Wed 25 Dec 2019 09:57
    #1

    Någon?

  • Wed 25 Dec 2019 09:57
    #2

    Någon?

  • Liv00
    Wed 25 Dec 2019 11:28
    #3

    Beklagar med förra gången!

    Hoppas att det ska gå vägen denna gång!

    På mig trode dem detsamma, men tack o lov var det en normal graviditet,

    Jag minns att dem kollade upp med hcg blodprov, och sedan ultraljud för att se vad som händer

    Jag har endometrios, så haft ont sen dag 1 i grav, så din smärta behöver inte vara onormal men boka in en tid hos gyn och kolla med hcg om du är tidigt gravid , eller ultraljud om du är över v 5.

    Lycka till o god jul på er!:)

  • Liv00
    Wed 25 Dec 2019 11:29
    #4

    I vecka 5 ska du kunna se en gulsäck och förtjockad slemhinna) om jag inte minns fel, fast har den satt sig fel är det såklart viktigt att kolla tidigare!

  • Wed 25 Dec 2019 12:02
    #5

    Jag har varit gravid 9-10 ggr varav ett utomkveds med bortopererad äggledare. Jag har alltid fått göra tidigt VUL i v 6, innan dess kan inget farligt hända pga storleken. Man ska hålla koll för OM det är ett X igen så kan man to bort det medicinskt och spara äggledaren.

  • Wed 25 Dec 2019 21:15
    #6

    Hade rätt ont på höger sida v 4-5 denna graviditet, vilket tydligen är vanligt eftersom livmodern lutar något åt höger. Min graviditet satt alltså rätt. Håller tummarna

  • Thu 26 Dec 2019 16:32
    #7

    Hoppas verkligen att det sitter rätt, då det jag är mest rädd för är att förlora äggledaren och bli steril. Vet om att det finns metoder gör att spara äggledaren, men det är beroende av mängden hcg om jag förstått det rätt? För högt hcg så måste dem ta bort äggledaren för att få bort det.

  • Thu 26 Dec 2019 16:34
    #8

    meicc skrev 2019-12-25 12:02:19 följande:[/quote-nick]Jag har varit gravid 9-10 ggr varav ett utomkveds med bortopererad äggledare. Jag har alltid fått göra tidigt VUL i v 6, innan dess kan inget farligt hända pga storleken. Man ska hålla koll för OM det är ett X igen så kan man to bort det medicinskt och spara äggledaren.[

    Meicc vet du hur högt hch du hade när du tog bort äggledaren?

  • Thu 26 Dec 2019 19:08
    #9
    Millan644 skrev 2019-12-26 16:34:41 följande:

    meicc skrev 2019-12-25 12:02:19 följande:[/quote-nick]Jag har varit gravid 9-10 ggr varav ett utomkveds med bortopererad äggledare. Jag har alltid fått göra tidigt VUL i v 6, innan dess kan inget farligt hända pga storleken. Man ska hålla koll för OM det är ett X igen så kan man to bort det medicinskt och spara äggledaren.[

    Meicc vet du hur högt hch du hade när du tog bort äggledaren?


    Jag minns inte vad det låg på då, men då hade de följt nivåerna i tre veckor och de var osäkra om det var ett vanligt missfall eller ett x, men efter kraftig smärta o stor blödning insåg de att det var ett x. Så tyvärr gick inte ledaren att rädda men har två barn idag så det gick ju bra ändå :)
Svar på tråden Gravid och livrädd