• smölan
    Wed 25 Dec 2019 19:28
    4030 visningar
    24 svar
    24
    4030

    Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?

    Jag o min sambo väntar vårt första gemensamma barn o är beräknade mitten av april.

    Vi har bokat tid i februari för borgerlig vigsel då vi gärna vill gifta oss, o vill gärna göra det innan bebis kommer.

    Jag är väldigt dåligt påläst om borgerliga vigslar. Har förstått att man kan få ha lite önskemål i så, men att det tar cirka 30 min (stod det vid bokningen).

    Hur var er borgerliga vigsel? Då tänker jag främst på er som har ceremonin där de "vanligtvis" har borgerliga vigslar, dvs inte där ni själva valt ut en plats.

    Vi ska ju va på den plats där de brukar hålla i dessa typer av vigslar, så därför är jag mest nyfiken på denna typ.

    Jag kommer ju vara i typ 7 månaden då, så jag vet heller inte riktigt vad jag ska ha på mig.

    Vad hade ni? Hade ni riktig typisk bröllopsklänning ändå eller valde ni något mer dämpat?

    Hur gick själva ceremonin till? Jag vill ju fortfarande ha den där delen där man byter ringar med varandra, får frågan om man tager den andra till sin make/maka osv. Är det standard även på borgerliga vigslar att man gör så?

    Vill liksom inte åka dit o skriva på ett papper o sen hem typ haha. Vet som sagt inte hur de går till riktigt.

    Så hur gick det till, vad sades / gjordes o vad hade ni på er?

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?
  • Anonym (Jl)
    Wed 25 Dec 2019 19:35
    #1

    Ring dit och fråga? Som jag har förstått det så åker man bara dit och skriver under papper. Jag tror att en av mina föräldrar hade hyrt någon privat för att komma hem och ha en kort liten ceremoni, men då hade de redan blivit gifta på papper. Fast jag var rätt ung så jag kanske minns helt fel?

  • Wed 25 Dec 2019 19:39
    #2

    Att byta ringar ingår inte i den borgerliga vigseln, men om ni säger att ni vill göra det så ska ni få göra det. På borgerliga vigslar får ni frågan om ni vill vill ta NN till din man/hustru. Det finns en kort och en längre version. 

    Ceremonitext på svenska:

    Längre version


    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?


    (Svar: Ja.)


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?


    (Svar: Ja.)


    (Paret kan växla ringar.)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.


     


      Förkortad version

    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?


    (Svar: Ja.)


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?


    (Svar: Ja.)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    Yes that's why I'm crowned queen, and I ain't lookin' for the prom king
  • Anonym (haj haj)
    Wed 25 Dec 2019 21:05
    #3
    -1

    Om du vill vara brudklädd och har en ceremoni, varför inte gifta sig i kyrkan?

  • Anonym (mmm)
    Wed 25 Dec 2019 22:17
    #4
    +1

    30 min? Det låter långt för att vara borgerlig vigsel. 

  • smölan
    Wed 25 Dec 2019 22:28
    #5
    Anonym (haj haj) skrev 2019-12-25 21:05:46 följande:

    Om du vill vara brudklädd och har en ceremoni, varför inte gifta sig i kyrkan?


    Har jag skrivit någonstans att jag vill vara brudklädd? Jag fråga hur andra varit klädda. Om de haft bröllopsklänning eller inte.

    Varför jag inte vill gifta mig i kyrkan.. Ja om du måste veta, jag är inte med i svenska kyrkan längre, min sambo är från Bosnien o muslim (även om han inte är troende dock).

    Jag har en mor jag inte har kontakt med sedan 2 månader tillbaka o jag vill bara få gifta mig med mannen jag älskar utan att få skit i från någon (min mor) att den ej blev bjuden om vi har ett stort bröllop.

    Dessutom kostar ett sådant typ av bröllop mkt pengar o med tanke på att jag snart kmr gå hem o inte jobba mer o får barn, så är inte det vår ekonomiska prio att lägga massa pengar på ett bröllop som bara skulle ge mig ångest pga min familjerelation.

    Så därav vill vi gifta oss borgerligt, bara han o jag o min bror o hans bror som vittne.

    Jag vill bara veta vad jag ska förvänta mig då många har olika varianter av borgerlig vigsel.

    Nöjd med det svaret?
  • smölan
    Wed 25 Dec 2019 22:29
    #6
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-25 22:17:39 följande:

    30 min? Det låter långt för att vara borgerlig vigsel. 


    Ingen aning. Men det stod 30 min vid bokning. Men det var inte det jag fråga efter i min tråd, så jag skulle uppskatta om man kunde hålla sig till ämnet o besvara frågorna ist.
  • smölan
    Wed 25 Dec 2019 22:31
    #7
    SweeneyTodd skrev 2019-12-25 19:39:32 följande:

    Att byta ringar ingår inte i den borgerliga vigseln, men om ni säger att ni vill göra det så ska ni få göra det. På borgerliga vigslar får ni frågan om ni vill vill ta NN till din man/hustru. Det finns en kort och en längre version. 

    Ceremonitext på svenska:

    Längre version

    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:

    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

    (Svar: Ja.)

    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

    (Svar: Ja.)

    (Paret kan växla ringar.)

    Jag förklarar er nu för äkta makar.

    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.

    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

     

      Förkortad versionNi har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

    (Svar: Ja.)

    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

    (Svar: Ja.)

    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    Tack!

    Jag skrev faktiskt med i bokningen att jag ville byta ringar med varandra :)
  • smölan
    Wed 25 Dec 2019 22:33
    #8
    Anonym (Jl) skrev 2019-12-25 19:35:49 följande:

    Ring dit och fråga? Som jag har förstått det så åker man bara dit och skriver under papper. Jag tror att en av mina föräldrar hade hyrt någon privat för att komma hem och ha en kort liten ceremoni, men då hade de redan blivit gifta på papper. Fast jag var rätt ung så jag kanske minns helt fel?


    Jag har fattat det som att man har lite mer ceremoni än så.

    Minns att min pappa o hans fru gifte sig borgerligt o var fint uppklädda när de var iväg o att de blev fotograferade där o skickade bild till mig, så bara dit o skriva på papper tror jag inte man gör.

    Många har dikter som läses upp osv har jag läst, men jag är mer intresserad av att just byta ringar o få säga ja till varandra. Den delen vill jag gärna ha liksom. :)
  • Anonym (Jinni­)
    Wed 25 Dec 2019 22:52
    #9
    +1
    Anonym (haj haj) skrev 2019-12-25 21:05:46 följande:

    Om du vill vara brudklädd och har en ceremoni, varför inte gifta sig i kyrkan?


    Men är du av banan eller?

    Man kan väl inte stå och lova något inför gud om man inte tror på gud heller?
    Då är paret antingen totala hycklare eller (vanligast) idioter som inte ens begriper vad de håller på med. 

    Lite som de svarta analfabeterna som döptes i Afrika på 1800-talet, så ser jag på folk som gifter sig i kyrkan idag till en religion de inte tror på, och sen lovar att uppfostra sina barn i kristen tro och ger dem faddrar i kyrkan som ska lära dem be till gud och fira kristna högtider genom att gå i kyrkan (för det är fadderns uppgift när man döpt ett barn). Och hur många av er gör det, om jag får fråga?

    Hade ni bott i ett land där de skar av flickor klitoris så hade ni gjort det också för ni använder inte skallen alls utan bara gör saker för "så har vi alltid gjort och kyrkan är fiiin".

    Jag har betydligt mer respekt för de som faktiskt har en tro, de är åtminstone konsekventa så långt.
  • Wed 25 Dec 2019 23:00
    #10

    Vi hade inga särskilda önskemål, men när vi ringde och bokade frågade vigselförrättaren om vi skulle ha ringar och om det var ok att han förlängde ceremonin lite. Vi sa ja till det och det blev jättefint. Han läste en dikt och höll ett litet tal, utöver de delarna som måste vara med. Det tog nog 15-20 minuter. Vi var uppklädda men jag hade inte brudklänning eller bukett.

    Jag skulle tro att de flesta vigselförrättare är öppna för att man väljer en speciell dikt, har egna löften eller liknande, även om man bokat på "standardstället". Ring och prata med dem innan bara.

Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?