• Sat 28 Dec 2019 17:58
    1452 visningar
    17 svar
    17
    1452

    Skaffa häst under behandling

    Är det helt omöjligt att skaffa häst under pågående äggdonationsbehandling?

    Jag håller på att göra ÄD-behandling i Riga, än så länge har vi gjort två misslyckade försök, men vi har några frysta embryon kvar att försöka med. Det är troligtvis det vi kommer att ha råd med, blir det inget av de som är kvar så får vi nog se oss som ofrivilligt barnlösa för alltid. Fruktansvärd tanke, därför försöker jag att inte tänka på det.

    Hästar och ridning är vad som har fått mitt mentala tillstånd att hålla sig i balans under de åren jag försökt bli gravid. Jag har aldrig haft egen häst, utan varit medryttare på en häst som för några månader sen flyttade till en annan del av landet. Jag trodde då att det skulle gå snabbt att bli gravid med ÄD och tänkte ta en paus tills barnet var fött och då skaffa egen häst. Nu har det gått ytterligare ett halvår och min hästsaknad blir värre och värre. Vid varje försök står jag inför minst 5 veckor då jag inte kan rida, mocka eller bära vattenhinkar. Skulle jag väl bli gravid vet jag ju inte om eller hur länge till jag kan rida, eller hur långt uppehåll det blir.

    Det finns en boxplats ledig i det stallet som medryttarhästen stått. Jag älskar det stallet och gemenskapen där. Det finns verkligen allt man kan önska sig, fodringar ingår och mockning kan ordnas om man inte kan. Jag skulle säkert kunna få hjälp av de andra i stallet, men det känns oxå fel att lägga det på dom.

    Jag vet, det låter galet, men jag längtar så efter att ha en egen häst! Är det möjligt att skaffa häst nu? Eller bör jag bita ihop och vänta tills jag vet hur det går, med risk för att bli av med en boxplats i drömstallet?


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Skaffa häst under behandling
  • Sat 28 Dec 2019 18:02
    #1

    Jag hade tagit platsen. Finns oftast ungdomar med bra erfarenhet att få som medryttare. Det går att tömmköra det är så mycket man kan göra förutom att rida. Bara få pyssla med hästen ger sån avslappning.

  • Sat 28 Dec 2019 18:05
    #2

    Kan din man tänka sig att ta de tunga delarna under perioden du inte får bära?

    Hästar är ju fantastisk terapi och ger så mycket välmående som jag kan tänka du behöver.

    Har du råd hade jag rått dig till att köpa, du behöver ju inte köpa den skarpaste hästen som behöver massor med motion, utan en ?må bra? häst..

  • Sat 28 Dec 2019 18:17
    #3
    Rebecca1987 skrev 2019-12-28 18:02:25 följande:

    Jag hade tagit platsen. Finns oftast ungdomar med bra erfarenhet att få som medryttare. Det går att tömmköra det är så mycket man kan göra förutom att rida. Bara få pyssla med hästen ger sån avslappning.


    Tömköra tänkte jag med på. Men säg att jag skaffar två medryttare, men bara vill behålla en efter jag kan rida igen? Och är det inte dumt att lägga allt på medryttare?
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 28 Dec 2019 18:20
    #4

    Men vad kostar äggdonationsbehandlingen i förhållande till att köpa och ha egen häst? Är det inte bättre att lägga hästpengarna på behandlingarna i Riga istället? Möjligheten att ha häst är ju inte tidsbegränsad? Sedan är det ju många som har häst även när de har barn, men det hade jag inte orkat. Det är tillräckligt stressande att få ihop livspusslet ändå när man har småbarn.

  • Sat 28 Dec 2019 18:21
    #5
    rocking skrev 2019-12-28 18:05:51 följande:

    Kan din man tänka sig att ta de tunga delarna under perioden du inte får bära?

    Hästar är ju fantastisk terapi och ger så mycket välmående som jag kan tänka du behöver.

    Har du råd hade jag rått dig till att köpa, du behöver ju inte köpa den skarpaste hästen som behöver massor med motion, utan en ?må bra? häst..


    Vad glad jag blir att ändå få positiva kommentarer! Hästen jag är ute efter skulle vara en orädd skogsmullehäst med hoppglädje (hellre vilja än höjd), då jag älskar hoppning, men är ointresserad av att tävla.

    Min man skulle jag tyvärr inte kunna räkna med, han är helt emot att jag skulle köpa egen häst (han vet ju hur mycket tid det tar!)
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 28 Dec 2019 18:25
    #6
    Trippelmamma76 skrev 2019-12-28 18:20:28 följande:

    Men vad kostar äggdonationsbehandlingen i förhållande till att köpa och ha egen häst? Är det inte bättre att lägga hästpengarna på behandlingarna i Riga istället? Möjligheten att ha häst är ju inte tidsbegränsad? Sedan är det ju många som har häst även när de har barn, men det hade jag inte orkat. Det är tillräckligt stressande att få ihop livspusslet ändå när man har småbarn.


    Grundbehandlingen kostade ungefär lika mycket som en häst gör i inköp. För varje försök betalar vi 4 gånger mer än en vad en häst kostar i månaden. Men köper jag en häst så vet jag att jag får något tillbaka. Just nu känns det som att alla pengar bara slängs i ett slukhål som aldrig kommer att ge något tillbaka :( Någon gång måste vi ju säga stopp för försöken med.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 28 Dec 2019 19:48
    #7
    CrookedTail skrev 2019-12-28 18:17:31 följande:

    Tömköra tänkte jag med på. Men säg att jag skaffar två medryttare, men bara vill behålla en efter jag kan rida igen? Och är det inte dumt att lägga allt på medryttare?


    Det kanske finns någon mamma med tonårsdotter som vill ha en medryttare häst tillsammans. Då behöver du inte säga upp någon sen utan dom kan välja vem som rider på sina dagar. Jag tänker att om dom under en tid tar hand om den hästen lite mer ibland så får dom ju rida mer också

    Hittar man rätt person så kan man komma överens om du förklarar läget
  • Sat 28 Dec 2019 20:59
    #8
    Rebecca1987 skrev 2019-12-28 19:48:38 följande:

    Det kanske finns någon mamma med tonårsdotter som vill ha en medryttare häst tillsammans. Då behöver du inte säga upp någon sen utan dom kan välja vem som rider på sina dagar. Jag tänker att om dom under en tid tar hand om den hästen lite mer ibland så får dom ju rida mer också

    Hittar man rätt person så kan man komma överens om du förklarar läget


    Bra idé! Tack för tipset.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 28 Dec 2019 21:05
    #9

    Jag har förklarat läget för stallägaren nu. Hon förstår mitt dilemma och säger att det löser sig om jag skaffar häst nu och inte kan ta all skötsel, de hjälper mig. Hon säger oxå att boxplatsen nog kommer att finnas kvar ett tag till då hon inte planerar att lägga ut den på annons. Men det gör inte valet lättare!


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 28 Dec 2019 21:23
    #10

    Klart du ska skaffa en häst:) Har haft häst under våra två ÄD behandlingar. Först m vår dotter som nu är 18 mån och sen nu i v 16 efter FET. Vi går i St Petersburg och där är dom väldigt strikta med att man ska ta det lugnt de 12 första veckorna. Vår första behandling var jag lydig och hittade på att jag hade ryggont så min medryttare fick rida massor vilket hon inte hade något emot. Sen efter 12 v red jag fram till v39 och det funkade hur bra som helst:) Sen vart det sommarbete lagom till hon kom och 6 v senare satt jag i sadeln igen! Nu denna gång med syskonförsök struntade jag faktiskt i kliniken och red även de första 12 v men lite lugnare än vanligt och nu kör jag på som innan och får väl se hur länge det håller:) funderar på hur det ska finnas tid med 2 små barn så ev säljer jag hästen i vår och har ett litet uppehåll till i höst och ser hur det känns, har bf i mitten av juni.

    Jag är av uppfattningen att man inte ska skjuta upp saker man mår bra av ifall man skulle ha turen att bli gravid, blir man inte det så missar man ju massa skoj och om man blir det så löser det sig alltid! Mår du bra av häst så kööööp, finns ingen terapi som är så bra som den med utsikt över två spetsade öron<3

  • Sat 28 Dec 2019 23:06
    #11
    Sjuttiosjuan skrev 2019-12-28 21:23:15 följande:

    Klart du ska skaffa en häst:) Har haft häst under våra två ÄD behandlingar. Först m vår dotter som nu är 18 mån och sen nu i v 16 efter FET. Vi går i St Petersburg och där är dom väldigt strikta med att man ska ta det lugnt de 12 första veckorna. Vår första behandling var jag lydig och hittade på att jag hade ryggont så min medryttare fick rida massor vilket hon inte hade något emot. Sen efter 12 v red jag fram till v39 och det funkade hur bra som helst:) Sen vart det sommarbete lagom till hon kom och 6 v senare satt jag i sadeln igen! Nu denna gång med syskonförsök struntade jag faktiskt i kliniken och red även de första 12 v men lite lugnare än vanligt och nu kör jag på som innan och får väl se hur länge det håller:) funderar på hur det ska finnas tid med 2 små barn så ev säljer jag hästen i vår och har ett litet uppehåll till i höst och ser hur det känns, har bf i mitten av juni.

    Jag är av uppfattningen att man inte ska skjuta upp saker man mår bra av ifall man skulle ha turen att bli gravid, blir man inte det så missar man ju massa skoj och om man blir det så löser det sig alltid! Mår du bra av häst så kööööp, finns ingen terapi som är så bra som den med utsikt över två spetsade öron<3


    Tack för bra svar med egen erfarenhet! Jag vill ju oxå strunta i de där 12 veckorna, men får i så fall känna hur det känns om jag hamnar där. Lycka till med ditt BF och jag hoppas du behåller hästen ;)
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sun 29 Dec 2019 06:24
    #12
    CrookedTail skrev 2019-12-28 23:06:20 följande:

    Tack för bra svar med egen erfarenhet! Jag vill ju oxå strunta i de där 12 veckorna, men får i så fall känna hur det känns om jag hamnar där. Lycka till med ditt BF och jag hoppas du behåller hästen ;)


    Tack:) Och lycka till med hästköpet:)
  • Sat 4 Jan 2020 20:29
    #13

    Asså, jag vill bara säga TACK till alla som kommit med positiva tillrop! Imorgon ska jag åka och provrida en häst som jag hoppas känns bra :)

    Jag har även blivit tillfrågad av en mamma i stallet om hennes äldsta dotter i så fall skulle kunna bli medryttare på den då hon vuxit ur familjens ponny.

    Jag har till och med fått över sambon på min sida, nu säger han att han ska få hästen att gilla honom bättre än mig ;D

    Det känns helt enkelt skitbra!! Håll tummarna för mig imorgon :)


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sat 4 Jan 2020 20:40
    #14
    CrookedTail skrev 2020-01-04 20:29:11 följande:

    Asså, jag vill bara säga TACK till alla som kommit med positiva tillrop! Imorgon ska jag åka och provrida en häst som jag hoppas känns bra :)

    Jag har även blivit tillfrågad av en mamma i stallet om hennes äldsta dotter i så fall skulle kunna bli medryttare på den då hon vuxit ur familjens ponny.

    Jag har till och med fått över sambon på min sida, nu säger han att han ska få hästen att gilla honom bättre än mig ;D

    Det känns helt enkelt skitbra!! Håll tummarna för mig imorgon :)


    Lycka till med hästen och även med att bli gravid. Önskar er all tur
  • Sun 5 Jan 2020 10:10
    #15
    CrookedTail skrev 2020-01-04 20:29:11 följande:

    Asså, jag vill bara säga TACK till alla som kommit med positiva tillrop! Imorgon ska jag åka och provrida en häst som jag hoppas känns bra :)

    Jag har även blivit tillfrågad av en mamma i stallet om hennes äldsta dotter i så fall skulle kunna bli medryttare på den då hon vuxit ur familjens ponny.

    Jag har till och med fått över sambon på min sida, nu säger han att han ska få hästen att gilla honom bättre än mig ;D

    Det känns helt enkelt skitbra!! Håll tummarna för mig imorgon :)


    Men vad kul!!! Berätta hur det gick:)
  • Sun 5 Jan 2020 21:12
    #16
    Sjuttiosjuan skrev 2020-01-05 10:10:22 följande:

    Men vad kul!!! Berätta hur det gick:)


    Jättesnygg häst, men inget för mig tyvärr. Men skönt att ha kommit igång med letandet. :)
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sun 5 Jan 2020 22:45
    #17
    CrookedTail skrev 2020-01-05 21:12:45 följande:

    Jättesnygg häst, men inget för mig tyvärr. Men skönt att ha kommit igång med letandet. :)


    Köpa häst är en djungel:) Precis som att hitta en ny partner haha !
Svar på tråden Skaffa häst under behandling