• Sun 29 Dec 2019 06:45
    426 visningar
    10 svar
    10
    426

    Sover inte

    Hej. Vi har en son som blir 3 månader om ca en vecka och han sover jätte dåligt. Spelar ingen roll om det är dag eller natt. Han kan sova allt från 5 minuter till en timme åt gången och vara vaken i timmar. Den vakna tiden kan han vara gnällig, skrikig eller nelt nöjd.. Spelar liksom ingen roll i vilket tillstånd han är så sover han ändå inte bättre någon gång.

    Vi har även en 3 åring gemensamt som vägrar att sova i egen säng så han får sova i vår säng för tillfället för vi orkar inte kämpa med att han ska sova i egen säng just nu när vi är så trötta. Sen har vi en 7 åring varannan vecka som sover i egen säng men springer uppe på nätterna och ska kissa eller tror att det är morgon mitt i natten. Kan vara det att en av oss sitter uppe hela tiden med bebis. Vi byter av varandra på natten. Jag går och lägger mig med 3 åringen vid 19-20 och blir väckt av mannen vid 3 och då måste vi bära in 3 åringen från vår säng till vardagsrummet och ha han på madrass på golvet för annars springer han mitt i natten och panikgråter för att jag inte ligger bredvid honom. Bebid går på ersättning mjölkfritt då han skrek hela nätterna innan.

    Är det vanligt att bebisar inte sover? Det enda vi får höra från bvc är att alla bebisar är olika. Undrar om andra också har såhär och när blir det bättre? Vi orkar snart inte mer. Sen får man aldrig sammanhängande sömn för man vaknar av hans skrik mitt i natten. Och min man vaknar av andra barnens skrik och lek och spring.

  • Svar på tråden Sover inte
  • Sun 29 Dec 2019 10:50
    #1

    Oj, vad jobbigt... men det finns hjälp. Ring barnmottagningen på ert sjukhus för råd och hjälp.

  • Sun 29 Dec 2019 15:36
    #2

    Jag har det precis likadan med min 5 månaders bebis, han sover så otroligt dåligt, vaknar var tionde minut på nätterna och sover 20-40 minuter på dagarna. Jag får ingen sömn alls och ingen hjälp från Bvc. Håll ut som alla säger der blir bättre

  • Sun 29 Dec 2019 17:34
    #3
    Minimamma19 skrev 2019-12-29 15:36:16 följande:
    Jag har det precis likadan med min 5 månaders bebis, han sover så otroligt dåligt, vaknar var tionde minut på nätterna och sover 20-40 minuter på dagarna. Jag får ingen sömn alls och ingen hjälp från Bvc. Håll ut som alla säger der blir bättre
    Men varför ska ni stå ut när det finns hjälp??
  • Sun 29 Dec 2019 17:37
    #4

    Enligt Bvc måste de skicka remiss till barnmottagningen annars tar de inte emot. Vad finns det för hjälp att få?

  • Sun 29 Dec 2019 19:44
    #5

    Det finns ett hormon man kan ge dom små som heter Melatonin, det har vi gett sedan 3 månaders ålder.

  • Sun 29 Dec 2019 19:52
    #6

    Funkar det?

  • Sun 29 Dec 2019 19:52
    #7

    Funkar det?

  • Sun 29 Dec 2019 20:06
    #8
    Minimamma19 skrev 2019-12-29 19:52:23 följande:

    Funkar det?


    Det bör funka eftersom det är ämnet som naturligt bildas i kroppen när vi blir sömniga. Det måste däremot skrivas ut på läkares inrådan eftersom barn generellt inte ska äta sådana hur som helst.

    Er sovsituation verkar minst sagt kaotisk, jag tror bebisen känner av miljön omkring sig och störs av det helt enkelt. Var har den sin säng, i ert rum? Där måste det få vara mörkt och relativt lugnt när det är sovdags.

    Mannen kanske kan sova inne hos treåringen, eller om du och bebis sover i treåringens rum medan den sover i er vanliga säng. Sjuåringen får helt enkelt lära sig att tassa när den vaknar och ta reda på om det faktiskt är dagtid eller inte innan den stör er som sover.
  • Sun 29 Dec 2019 20:30
    #9

    Jag som vuxen tar melatonin. Köper det utomlands på apotek receptfritt. Här i Sverige är det receptbelagt. Funkar fantastiskt bra på mig. Det är en naturlig sömn man får. Man blir inte däckad dagen efter. Fast vete sjutton om det är bra att ge till en bebis som håller på att etablera ett sömnmönster, fast vad vet jag. Tror dock inte att det med lätthet skrivs ut till bebisar.

  • Mon 30 Dec 2019 07:07
    #10
    Minimamma19 skrev 2019-12-29 19:52:12 följande:
    Funkar det?
    Japp, det funkar jättebra!
Svar på tråden Sover inte