• Wed 1 Jan 2020 15:56
    1083 visningar
    18 svar
    18
    1083

    Ge choklad i julklapp?

    Jag och min sambo har diskuterat detta nyligen nu när det varit jul, om det här med hur vanligt det är att man får Aladdin eller Paradis askar i julklapp av minst en person varje år...

    Och då började jag tänka på det här med att ge bort choklad eller andra ätbara saker i julklapp, och undrar vad andra tycker om det.

    Tycker ni att det är OK att ge bort ätbara saker i julklapp?? Är det något ni själva uppskattar? :)

    Min personliga åsikt är att det är väl inte den roligaste julklappen att ge bort, jag ger helst inte bort choklad eller annat ätbart i julklapp. När jag ska ge någon en julklapp ger jag hellre ett presentkort, upplevelse eller någon produkt/grej förstås som passar personen. Älskar att ge julklappar, har haft det tufft ekonomiskt pga sjukskrivning nu under hösten så fick prioritera julklappar till min sambo och systerson bara. Men annars älskar jag att ge och ger saker jag vet personen blir glad över, något fint som dom vill ha. Måste inte nödvändigtvis vara dyrt men ändå något som passar den.

    Dock ger jag pappa choklad varje jul, för han är väldigt svår att köpa något till, men då ger jag en god marsipanchoklad som jag vet att han älskar. Inte någon Paradis ask.

    Jag personligen uppskattar vad jag än får, även om jag inte ska sticka under stol med att jag tycker det är tråkigt att få en Aladdin ask. Tycker att den chokladen i asken är jätteäcklig. Förstår inte hur det har kunnat bli en tradition att ge just Aladdin eller Paradis askar till varandra, känner nog ingen som tycker det är gott. Oftast hamnar asken bara längst in i någon låda och ligger där och dammar.

    Om man nu ska ge choklad eller annat ätbart tycker jag att man kan ge någon godare och bättre choklad, många askar med bättre kvalitets choklad är till och med billigare än Aladdin och Paradis eller kostar lika mycket ????....skulle själv aldrig ge just Aladdin/Paradis i gåva ???? Om man vet exempelvis som min pappa då att han gillar marsipan så köper jag en god marsipanchoklad som jag vet att han uppskattar och äter upp, men helst köper jag något annat än choklad i julklapp. Dom där Aladdin smakar gift.

    Men vad säger ni? Finns det någon som öht gillar Aladdin/Paradis?

    Tycker ni att det är "okej" att ge ätbara saker som choklad i julklapp eller är det trist? ????

    Hittade en rolig kommentar i en annan tråd, "Att få en Aladdin eller Paradis ask i julklapp ska snarare ses som att man får ett straff än en present...". Tyckte den var lite rolig bara ????

  • Svar på tråden Ge choklad i julklapp?
  • Wed 1 Jan 2020 16:01
    #1
    +1

    Jag skulle bli glad för en alladinask.

  • Wed 1 Jan 2020 16:06
    #2
    +1

    Ja, det är en jättebra grej att ge i julklapp. Inte just en "finask" från Marabou, alltså, utan ätbara saker. Varje år i massor av år nu har jag/vi gett bort korgar med ätbart, lite blandat mellan egengjort och inköpt, dyrare och mindre dyrt, beroende på mottagare. Alltid uppskattat, och vi får alltid igen alla korgar någon gång i april-maj med orden "Så ni kan återanvända dem i år också. Det ser vi fram emot."

    Att ge BARA en Aladdin/Paradis/kanske annan choklad-ask känns dock lite som att givaren inte kom på något och köpte den i sista minut på extrapris. Lite ogenomtänkt nödpresent, alltså.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 1 Jan 2020 16:06
    #3
    +1

    Just en sådan standard-chokladask tycker jag är lite tråkigt (om man inte vet att personen älskar just Paradis/Aladdin), men annars har jag inget emot ätbara saker. Jag har både gett bort och fått t.ex. lite finare lakritsgodis, kaffe, skorpor och marmelad m.m. 

    Allt man vet (eller tror) att mottagaren gillar, och helst inte ser ut som att man köpt i sista minuten på Pressbyrån, är väl bra presenter. 

  • Wed 1 Jan 2020 16:09
    #4

    Har inget emot att ge ätbara julklappar om det är till någon som jag vet uppskattar det och som inte önskar sig någon sak (eller upplevelse). Men jag skulle inte ge bort skitchoklad i konstiga smaker (och har heller aldrig varit med om att någon fått en ask aladdin eller paradis i present). Hellre finare men färre chokladpraliner, goda ostar eller liknande.

  • Barbro­45
    Wed 1 Jan 2020 16:25
    #5
    +1

    Som vuxen har jag tillräckligt med saker, behöver inte fler. Det är alldeles utmärkt att få något som kan konsumeras, oavsett om det är billig choklad, finaste vinet eller en ask med hembakade kakor.

  • Wed 1 Jan 2020 16:37
    #6

    Just Aladdin/paradis har jag inte fått sedan jag var liten och önskade mig det.

    Men jag tycker att ätbara julklappar är trevligt att ge och har man inte råd eller är pysslig nog för något annat än aladdin ser jag verkligen inget fel i att ge det.

    Jag ger ätbart varje jul(och mellan jularna också). Jag ger både personliga ätbara klappar som jag vet precis passar mottagaren och så ger jag mer generella ätbara klappar till människor jag inte känner så väl/till välgörenhet. Gottegrisen maken får alltid choklad i julklapp. Jag tycker om att hitta sorter som verkligen passar honom eller på något vis speglar året som gått. Jag kokar julmarmelad varje år och ger till släktingar som jag vet uppskattar det. Jag ger bort julgodis och bakar åt folk. Till min väninna, som är hopplös i köket, har jag som tradition att göra en julkorg med hemgjord mat, bröd, kakor och godis. Det är hennes egen önskan. Till mamma köper eller gör jag olika teer varje år. Att baka och laga mat åt folk är ett av mina sätt att visa kärlek.

    Jag tycker också om att få ätbara julklappar. Bland annat då choklad eftersom att jag bor med två gottegrisar och sällan hinner få någon choklad innan den är uppäten, då är det trevligt att ha något som är bara mitt Ett år gjorde min kusin kladdkaka på burk med olika personliga toppings till hela släkten. Det var fint och visar ju dessutom hur väl kusinen känner oss alla. Att få ätbara klappar av mamma är ren kärlek.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 1 Jan 2020 16:39
    #7

    Jag tycker om att få ätbara julklappar.

  • Wed 1 Jan 2020 23:08
    #8
    Aniiee skrev 2020-01-01 16:06:22 följande:

    Ja, det är en jättebra grej att ge i julklapp. Inte just en "finask" från Marabou, alltså, utan ätbara saker. Varje år i massor av år nu har jag/vi gett bort korgar med ätbart, lite blandat mellan egengjort och inköpt, dyrare och mindre dyrt, beroende på mottagare. Alltid uppskattat, och vi får alltid igen alla korgar någon gång i april-maj med orden "Så ni kan återanvända dem i år också. Det ser vi fram emot."

    Att ge BARA en Aladdin/Paradis/kanske annan choklad-ask känns dock lite som att givaren inte kom på något och köpte den i sista minut på extrapris. Lite ogenomtänkt nödpresent, alltså.


    Ni får ursäkta om jag är dum nu...har inte varit aktiv på Familjeliv så är inte så kunnig i hur man svarar på bästa sätt, men som jag förstått det så trycker man på citera såhär till den man vill svara?? Hahaha :D Rätta mig om jag har fel.

    Som svar på din kommentar, det låter toppen verkligen. Jag hoppas mitt inlägg framkom på ett okej sätt, läste igenom mitt inlägg igen och vill absolut inte låta som att jag är otacksam eller dryg. Det är det sista jag är.
    Och jag blir jätteglad även om jag får något ätbart i julklapp, det du beskriver låter mer genomtänkt och som en väldigt fin present att ge bort. Det är bara att jag är så trött på dom där förbaskade Aladdin och Paradis askarna, jag och sambon får alltid det i julklapp av någon varje jul och dom hamnar i en påse inne i förrådet Flört
    Jag blir inte besviken ens om jag inte får någon julklapp, allt ska ju inte handla om att få presenter. Tycker om att ge och kan absolut ge utan att få.
    Hmm, jag tror jag får ändra lite i mitt första inlägg, jag håller fast vid att jag personligen hellre ger upplevelser eller saker personen vill ha än ätbart. Men det är inte för att det är bättre, det är bara helt o hållet något personligt. Skulle bli jätteglad över att få något fint kaffe i julklapp eller liknande, så jag tar tillbaka att jag tycker det är "tråkigt". Det är det inte. Min frustration mot dom där askarna tog över Skrattande
  • Wed 1 Jan 2020 23:23
    #9
    fluu skrev 2020-01-01 16:37:06 följande:

    Just Aladdin/paradis har jag inte fått sedan jag var liten och önskade mig det.

    Men jag tycker att ätbara julklappar är trevligt att ge och har man inte råd eller är pysslig nog för något annat än aladdin ser jag verkligen inget fel i att ge det.

    Jag ger ätbart varje jul(och mellan jularna också). Jag ger både personliga ätbara klappar som jag vet precis passar mottagaren och så ger jag mer generella ätbara klappar till människor jag inte känner så väl/till välgörenhet. Gottegrisen maken får alltid choklad i julklapp. Jag tycker om att hitta sorter som verkligen passar honom eller på något vis speglar året som gått. Jag kokar julmarmelad varje år och ger till släktingar som jag vet uppskattar det. Jag ger bort julgodis och bakar åt folk. Till min väninna, som är hopplös i köket, har jag som tradition att göra en julkorg med hemgjord mat, bröd, kakor och godis. Det är hennes egen önskan. Till mamma köper eller gör jag olika teer varje år. Att baka och laga mat åt folk är ett av mina sätt att visa kärlek.

    Jag tycker också om att få ätbara julklappar. Bland annat då choklad eftersom att jag bor med två gottegrisar och sällan hinner få någon choklad innan den är uppäten, då är det trevligt att ha något som är bara mitt Ett år gjorde min kusin kladdkaka på burk med olika personliga toppings till hela släkten. Det var fint och visar ju dessutom hur väl kusinen känner oss alla. Att få ätbara klappar av mamma är ren kärlek.


    Tycker det du gör låter jättefint! Då blir det något mer personligt också, att man ger något ätbart till personen som man kan tänka sig att människan gillar. Tycker bara just Aladdin/Paradis känns som en trist tradition och en simpel lösning och som sagt, känner inte någon som jag kan komma på som gillar chokladen i den asken. Jag ÄLSKAR choklad, men jag mår illa av pralinerna i dom askarna. Det känns lite som någon annan skrev, att om man bara ger en sådan ask i present känns det lite ogenomtänkt och sista minuten köp.
    Men givetvis sitter jag inte och surar på julafton för att jag får en sådan ask eller tycker illa om någon för att den ger mig en Aladdin ask, det vore ju sjukt.
    Mitt tankesätt när jag ger presenter/julklappar är att jag vill ge något som den personen kan tänka sig uppskatta, och det behöver absolut inte vara jättedyrt. Därför känns en Aladdin ask inte särskilt rimligt (i mitt huvud) och skulle själv aldrig ge det till någon (om inte personen säger till mig jag önskar mig verkligen en sådan ask i julklapp, jag älskar dom och skulle bli överlycklig av en sådan, då kanske), på samma sätt som att jag exempelvis inte skulle ge små prydnadssaker till pappa eftersom att jag vet att han är väldigt minimalistisk och inte vill ha massa små prylar liggandes runt. Som sagt vill ha någon tanke bakom det, och som du säger känner man inte personen så kan man ju kanske ge till välgörenhet eller rådfråga någon, men jag håller med dig :)

    Men jag tar som jag sa i ett annat svar tillbaka att det är helt tråkigt att ge ätbara presenter, skulle själv uppskatta det väldigt mycket tex något finare kaffe eller så eller dom sakerna du nämnde, finns ju inget tråkigt i det det är ju väldigt kärleksfullt :) Kan tänka mig att det är väldigt uppskattat!
    Glömde helt bort att tänka på sådana typer av ätbara grejer man kan ge bort, hade bara askarna i huvudet haha.
  • Anonym (Angel­ika)
    Wed 1 Jan 2020 23:24
    #10

    Jag har aldrig hört talas om någon som ger bort en Aladdin ask i julklapp. Däremot ger många en ask när de går bort till någon och de uppskattas alltid lika mkt. Och om vi skulle gått hem till någon över jul skulle vi absolut kunna ge en ask och kanske en flaska vin eller blommor och sen så en julklapp eller två som är inslagna.

    Tycker Aladdin är supergoda och de gör nog de flesta.

  • Wed 1 Jan 2020 23:37
    #11
    Barbro45 skrev 2020-01-01 16:25:04 följande:

    Som vuxen har jag tillräckligt med saker, behöver inte fler. Det är alldeles utmärkt att få något som kan konsumeras, oavsett om det är billig choklad, finaste vinet eller en ask med hembakade kakor.


    Jag har hört och sett flera som sagt att "jag är vuxen och behöver inga saker" eller "jag behöver inga julklappar".
    Och jag håller delvis med dig, det finns ju många onödiga prylar som folk ger bort i julklapp bara för att ge något.
    Är dock tacksam vad jag än får och att personen tänkt på att köpa en julklapp åt mig, även om det är något jag inte gillar.

    Men om jag utgår från mitt eget tankesätt, jag tycker om att ge bort saker som jag vet personen skulle uppskatta. Inte något jag bara tar från hyllan i butiken i farten och slår in bara för att.
    Och visst jag är också vuxen, och jag behöver absolut inte få julklappar. Älskar dock att ge, även till vuxna som barn.

    Men även vuxna människor kan uppskatta julklappar, även om man är vuxen betyder det inte att man är rik eller har råd och unna sig allt möjligt. Och man måste ju inte köpa någon pryl som står och dammar.
    Man kan ju köpa något som man vet att personen får användning för/ett presentkort/en upplevelse. Det tror jag alla uppskattar. Kanske något man inte annars unnar sig eller rentutav inte har råd att unna sig, behöver inte vara något jättedyrt.
    En parfym, ett fotbad, fina doftljus om man gillar sådant (jag älskar det), en massage...

    Och ja det finns trevliga saker att få som är ät & drickbara i julklapp också, som några exempel som andra skrivit i tråden, något hembakat/hemlagat, och jag tänker kanske något finare kaffe till någon kaffeälskare eller té. :)
  • Wed 1 Jan 2020 23:46
    #12
    Mrs Green skrev 2020-01-01 16:06:32 följande:

    Just en sådan standard-chokladask tycker jag är lite tråkigt (om man inte vet att personen älskar just Paradis/Aladdin), men annars har jag inget emot ätbara saker. Jag har både gett bort och fått t.ex. lite finare lakritsgodis, kaffe, skorpor och marmelad m.m. 

    Allt man vet (eller tror) att mottagaren gillar, och helst inte ser ut som att man köpt i sista minuten på Pressbyrån, är väl bra presenter. 


    Håller med dig!
    Finns bra ät och drickbara saker att ge bort, så det behöver absolut inte vara tråkigt. Jag hade mest dom där askarna i huvudet, dom tycker jag är tråkiga.

    Håller med dig i det sistnämnda, så tänker jag när jag ger bort present eller julklapp. Och tillägger även att man måste inte ge julklappar till allt och alla, det ska inte vara någon hets, man kan visa uppskattning på andra sätt och det är inte det viktigaste. Men jag tycker om att göra någon glad och när jag ger bort något är det något som jag tänker att den personen kommer tycka om eller ha användning för. En tanke bakom det.

    Skulle exempelvis inte ge min mamma ett sminkkit i julklapp, för jag vet att hon inte brukar sminka sig och inte är intresserad av smink, även fast jag tycker om det. Det är ju mer värt att ge bort något som personen kan tänkas uppskatta oavsett om det är något ätbart/drickbart/en pryl eller produkt eller upplevelse eller presentkort, vad det än är :)
  • Anonym (C)
    Wed 1 Jan 2020 23:46
    #13

    Brukar alltid få ett antal chokladaskar, tycker själv det är helt ok. En ätbar present kan man ju äta, tycker ofta det är lite jobbigt med t ex prylar/kläder, lätt att det blir fel. Mitt problem är att jag är nötallergiker och de chokladaskar jag får är alltid med typ 80% nötchoklad :/ Konstigt nog verkar inte ens mina föräldrar ha koll på det.

  • Thu 2 Jan 2020 01:35
    #14
    Anonym (C) skrev 2020-01-01 23:46:53 följande:

    Brukar alltid få ett antal chokladaskar, tycker själv det är helt ok. En ätbar present kan man ju äta, tycker ofta det är lite jobbigt med t ex prylar/kläder, lätt att det blir fel. Mitt problem är att jag är nötallergiker och de chokladaskar jag får är alltid med typ 80% nötchoklad :/ Konstigt nog verkar inte ens mina föräldrar ha koll på det.


    Det har du rätt i, kan vara svårt att välja ut saker på det sättet, brukar inte våga köpa kläder eller inredningssaker till exempel, så lätt att det blir fel som du säger.
    Om man inte vet att personen redan sagt "åh vad jag skulle vilja ha den och den jackan från det märket" så man vet exakt, eller något i den stilen.

    Men finns ju mycket annat, saker som man vet att personen behöver och får användning för, produkter som man vet att personen gillar, eller köra ett säkert kort och köpa ett presentkort i en butik som man vet att personen gillar att handla i/eller någon nätbutik som passar personen. Eller presentkort på spa/massage/frisörbesök där personen går och fixar håret etc. Eller en upplevelse. Finns ju mycket att välja på :)
    Och jag pratar ju nu främst om människor man känner, det är ju oftast dom man i första hand ger julklappar till, partner, nära vänner eventuellt, familj. Så man har ju kanske ett hum om vad personen uppskattar och liknande.

    Men vill man ge något ätbart/drickbart så skulle jag i alla fall ge något som jag tänker att personen tycker om, har bland annat funderat på att ge mamma en prenumeration på lyxkaffe då hon får hem olika blandningar av kaffe. Hon är en kaffeälskare som mig så vet att hon skulle älska det, skulle bli överlycklig över det själv :D

    Vad lustigt det där du sa om nötter, tänker att dina föräldrar borde ju verkligen ha koll på att du är nötallergiker? Har hört om folk som fått sprit i julklapp fast dom är nykterister eller nyktra alkoholister, alltså även av sin nära familj. Det känns minst sagt lite märkligt.
    Har du ifrågasatt någon gång varför dom bara ger dig choklad med nötter i när du är allergisk? :)
  • Thu 2 Jan 2020 06:45
    #15

    Vi har liksom allt vi behöver, så något ätbart i julklapp är inget vi säger nej till. Vi har liksom inte plats för mer grejer i våran lägenhet :)

  • sextio­talist
    Thu 2 Jan 2020 07:09
    #16

    Jag ger ätbart till de äldsta

    Min systers svärmor berättade efteråt att hon såg fram med nyfikenhet varje år vad jag hittat.

    Några upplevelser har inte varit aktuellt. Min mamma fixar jag ändå några utflykter varje år. Min systers svägerska med sambo gör inget annat än upplevelser (mycket god ekonomi och tidig pension).

    Min syster med make fixar sina egna upplevelser.

  • Thu 2 Jan 2020 11:49
    #17

    Jag älskar ätbara saker. Gärna lite lyxiga saker som man inte unnar sig själv.

    Problemet i din ts är väl att folk inte tagit reda på vad du gillar, utan lyckas köpa något du direkt ogillar. Snarare än att presenten är just en aladdinask?


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Förbr­ukning­svaror­)
    Thu 2 Jan 2020 11:57
    #18

    Jag uppskattar förbrukningsvaror; exempelvis te, fruktkorg, grönsakslåda...

    Det värsta att få är inredningsdetaljer/prydnader. Jag har redan allt jag vill ha i form av porslin, prydnader, vaser, skålar, etc.

    Jag uppskattar även örhängen; billiga, plastiga och barnsliga sådana från typ Glitter.

Svar på tråden Ge choklad i julklapp?