• fröken­08
    Fri 3 Jan 2020 19:42
    1524 visningar
    12 svar
    12
    1524

    Jag vill ha barn men han vill vänta

    Hej!
    Jag och min sambo är oense när det gäller att skaffa barn. Jag har i flera år känt mig redo/mogen för barn och jag längtar. Min sambo säger att han vill vänta och det är alltid någon anledning som dyker upp varje gång vi pratar om det. Jag är dessutom 34 år och min biologiska klocka tickar. Jag har påpekat det flera gånger för sambon att det är svårare att få barn ju äldre man är, men han verkar inte tycka som mig. 
    Båda har bra heltidsjobb och vi bor i en stor bostadsrätt. Så det finns en väldigt bra grund till att skaffa barn. 

    Finns det flera i samma sits? Och finns det flera som är 34 + som väntar på barn och har barnlängtan?

  • Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Fri 3 Jan 2020 20:08
    #1

    Oj, vad svårt.

    Är ni överens om hur många barn ni skulle vilja ha?

    Jag hade inte velat vänta i din sits. Tror du behöver prata mer med din sambo så att ni båda förstår varandra. Känns trist att du ska behöva övertala honom, roligare att skaffa barn med någon som också vill. När kommer han vara redo?

    Mån vet ju aldrig om man kommer bli gravid snabbt eller inte. För vissa kan det ta upp till ett år. Och andra behöver hjälp med ivf.

    Kanske skulle ni kunna bestämma att ni sätter igång nu, om 3 mån, eller 6 mån. Om han backar ur det ni kommit överens om så kanske han inte är rätt man för dig. Vore ju tråkigt om du blir barnlös på grund av "fel" partner..

  • Anonym (Nina)
    Fri 3 Jan 2020 20:22
    #2
    +1

    Klart att det är svårt. Men ja, vill du fortsätta med din sambo måste du vänta med barn. Du måste respektera att han inte vill. Annars får du göra avvägningen om det är bättre att gå vidare och försöka hitta någon annan som vill ha barn nu, precis som du. Det finns ju en risk att din sambo aldrig kommer vilja ha barn.

  • fröken­08
    Fri 3 Jan 2020 22:00
    #3
    Zaxika skrev 2020-01-03 20:08:24 följande:

    Oj, vad svårt.

    Är ni överens om hur många barn ni skulle vilja ha?

    Jag hade inte velat vänta i din sits. Tror du behöver prata mer med din sambo så att ni båda förstår varandra. Känns trist att du ska behöva övertala honom, roligare att skaffa barn med någon som också vill. När kommer han vara redo?

    Mån vet ju aldrig om man kommer bli gravid snabbt eller inte. För vissa kan det ta upp till ett år. Och andra behöver hjälp med ivf.

    Kanske skulle ni kunna bestämma att ni sätter igång nu, om 3 mån, eller 6 mån. Om han backar ur det ni kommit överens om så kanske han inte är rätt man för dig. Vore ju tråkigt om du blir barnlös på grund av "fel" partner..


    Tack för svar!

    Vi har inte pratat om hur många barn vi skulle vilja ha.

    Ja, du har nog rätt vi behöver prata om det och bestämma när vi kan börja. Sist jag frågade så ville han vänta pga vi precis flyttat och han vill att vi ska bli klara med renoveringen först. Det håller jag till visst del med om. Får ta upp frågan igen snart..
  • fröken­08
    Fri 3 Jan 2020 22:03
    #4
    Anonym (Nina) skrev 2020-01-03 20:22:48 följande:

    Klart att det är svårt. Men ja, vill du fortsätta med din sambo måste du vänta med barn. Du måste respektera att han inte vill. Annars får du göra avvägningen om det är bättre att gå vidare och försöka hitta någon annan som vill ha barn nu, precis som du. Det finns ju en risk att din sambo aldrig kommer vilja ha barn.


    Tack för svar!

    Det är svårt.. men han har sagt att han vill ha barn, men vill vänta.
  • Fri 3 Jan 2020 22:09
    #5
    +1

    Risken är att han inte riktigt vill ha barn men vet att om han säger det till dig då drar du. Därför drar han ut på det tills du är för gammal för att bli gravid.

    Eller så tar han bara lite ångest inför den stora livsförändring som skaffa barn är.

    Tycker du ska be honom om en tidsram för när vi ska börja försöka, tex om 6 månader. När den dagen är kommen börjar ni försöka då. Har han lagom till dess hittat en ny ursäkt till att skjuta på det så vet du att det inte blir några barn med honom och kan ta beslut om du ska stanna och vara barnlös eller lämna och skaffa barn med någon annan eller själv.

  • fröken­08
    Fri 3 Jan 2020 22:17
    #6
    LoveRain skrev 2020-01-03 22:09:40 följande:

    Risken är att han inte riktigt vill ha barn men vet att om han säger det till dig då drar du. Därför drar han ut på det tills du är för gammal för att bli gravid.

    Eller så tar han bara lite ångest inför den stora livsförändring som skaffa barn är.

    Tycker du ska be honom om en tidsram för när vi ska börja försöka, tex om 6 månader. När den dagen är kommen börjar ni försöka då. Har han lagom till dess hittat en ny ursäkt till att skjuta på det så vet du att det inte blir några barn med honom och kan ta beslut om du ska stanna och vara barnlös eller lämna och skaffa barn med någon annan eller själv.


    Det var bra förslag.

    Får hoppas att han bara har ångest.

    Men ja, att ha en tidsram att gå efter vore något.

    Jag frågade redan när vi dejtade om han vill ha barn och det vill han. Han förstod att det var viktigt för mig. Så jag tror han vill men känner sig inte redo.
  • Anonym (Nina)
    Fri 3 Jan 2020 22:25
    #7
    fröken08 skrev 2020-01-03 22:03:41 följande:

    Tack för svar!

    Det är svårt.. men han har sagt att han vill ha barn, men vill vänta.


    Han kanske säger att han vill men att det kommer passa bättre senare, senare, senare... Helt plötsligt är du för gammal eller bara har väldigt svårt för att bli gravid.

    Tror att du måste lirka med honom om att få en realistisk tidsplan för när ni ska börja försöka (som ni dessutom håller!), annars är det nog lätt att du förblir barnlös om du stannar med honom. Lyssna noga på vad han skyller på när han säger att det inte passar perfekt med barn och kommer han ständigt med nya anledningar ligger det nog något annat bakom.
  • Anonym (En man)
    Sat 4 Jan 2020 01:02
    #8
    LoveRain skrev 2020-01-03 22:09:40 följande:

    Risken är att han inte riktigt vill ha barn men vet att om han säger det till dig då drar du. Därför drar han ut på det tills du är för gammal för att bli gravid.

    Eller så tar han bara lite ångest inför den stora livsförändring som skaffa barn är.

    Tycker du ska be honom om en tidsram för när vi ska börja försöka, tex om 6 månader. När den dagen är kommen börjar ni försöka då. Har han lagom till dess hittat en ny ursäkt till att skjuta på det så vet du att det inte blir några barn med honom och kan ta beslut om du ska stanna och vara barnlös eller lämna och skaffa barn med någon annan eller själv.


    Hej TS

    Följ detta rådet du fick längst ned. Det låter inte som din man vill ha barn eller någonsin kommer att vara mogen för det. Gör dig själv beredd på att lämna honom om han vill skjuta på det vidareeller kanske ta saken i egna händer och skaffa barn själv via insemination.

    Du/ni vet inte heller hur lätt du har det för att bli gravid. Skulle ni försöka skulle det kanske gå på första försöket, eller tionde eller rent av artonde försöket. Ivärsta fallet inte alls utan ni behöver assisterad hjälp för att lyckas.

    Skall du då vänta in honom om han aldrig får tummen ur och vilja bli pappa till erat barn. Ge han lagom med tid o är han inte klar då så lämna o tag saken i egna händer.
  • Sat 4 Jan 2020 10:02
    #9

    Och sedan kan man fundera på hur det blir att dela föräldraskapet med någon som inte verkar så sugen, känner sig redo, längtar etc...

  • Anonym (Men)
    Sat 4 Jan 2020 10:19
    #10

    Men är du säker på att han vill ha barn med dig då? Låter tyvärr inte som det..

  • Sat 4 Jan 2020 10:23
    #11

    Två viktiga frågor är hur länge ni har varit tillsammans och hur gammal din sambo är?

  • Sat 4 Jan 2020 14:29
    #12

    Ja du. Det är en svår fråga. Men bra att du tar upp det nu och inte när en oplanerad graviditet inträffat och du tvingas ta ett beslut som antingen du eller han måste leva med emot er vilja...

    Tänker att 2 saker spelar in här. Hur länge har ni varit tillsammans ? Och hur gammal är din sambo ? Är han flera år yngre än dig så finns chansen/risken att han inte kommer känna sig redo än på länge heller...

Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta