• Anonym (P)
    Sat 4 Jan 2020 00:18
    314 visningar
    10 svar
    10
    314

    Gravid trots spiral - vansinnig

    Jag är gravid. Trots spiralen hände det. Den hade hamnat snett troligtvis.

    Min älskare blev galen. Han vill inte detta.

    Vi är äldre båda. Vi har träffats ett år men ingen vet. Vi är båda singlar.

    Han skällde ut mig och anklagade mig att ha lurat honom. För att binda honom.

    Jag vill inte göra abort.

    Min ålder gör att det är risk för missfall. Är rädd.

    Ensam.

  • Svar på tråden Gravid trots spiral - vansinnig
  • Anonym (Ditt beslut­)
    Sat 4 Jan 2020 00:27
    #1

    Är ju ditt beslut i slutändan, men jag personligen har svårt att se varför man skyddar sig men sen vid en eventuell graviditet inte väljer att förbli barnlös. Med det sagt så är inga preventivmedel 100% säkra. Har han tagit sin del av ansvaret och skyddat sig själv med kondom? (gissar att så inte är fallet). Jag hoppas du landar i ett beslut som passar dig och att allt går vägen om du väljer att behålla.

  • Anonym (,,,)
    Sat 4 Jan 2020 00:37
    #2

    För att förstå varför man vid graviditet plötsligt kan vilja behålla trots att man skyddat sig, måste man kanske själv ha upplevt en graviditet. Det är en massa hormoner i spel, samtidigt som en abort kan te sig väldigt skrämmande.

    Att göra abort är knappast lika enkelt som att använda preventivmedel.

    TS, fatta beslutet utifrån vad du vill. Inte vad han vill.

  • Anonym (Ditt beslut­)
    Sat 4 Jan 2020 00:53
    #3
    Anonym (,,,) skrev 2020-01-04 00:37:45 följande:

    För att förstå varför man vid graviditet plötsligt kan vilja behålla trots att man skyddat sig, måste man kanske själv ha upplevt en graviditet. Det är en massa hormoner i spel, samtidigt som en abort kan te sig väldigt skrämmande.

    Att göra abort är knappast lika enkelt som att använda preventivmedel.

    TS, fatta beslutet utifrån vad du vill. Inte vad han vill.


    Jodå, jag har blivit gravid trots preventivmedel, var helt självklart att göra abort eftersom jag använde preventivmedel av en anledning. Klart man KAN välja att behålla ändå men då VILL man ju ha barn, och då kan jag faktiskt förstå att en man tycker att man "lurats" även om man egentligen inte kan garantera att sex inte kommer resultera i ett barn. Man kan tänka i gråskala trots att man stöttar att det i slutändan är hennes beslut. På samma sätt är det, rent lagstiftningsmässigt, upp till honom om han vill vara en del av ett eventuellt barns liv eller enbart betala sig fri, något TS behöver ta hänsyn till. Sätter man ett barn till världen trots den vetskapen är det ett val man gjort.
  • Anonym (,,,)
    Sat 4 Jan 2020 01:06
    #4

    För väldigt många är det inte alls lika självklart när man väl är gravid. Långt ifrån alla barn som finns är planerade.

  • Anonym (Hind)
    Sat 4 Jan 2020 01:06
    #5
    Anonym (Ditt beslut) skrev 2020-01-04 00:53:42 följande:

    Jodå, jag har blivit gravid trots preventivmedel, var helt självklart att göra abort eftersom jag använde preventivmedel av en anledning. Klart man KAN välja att behålla ändå men då VILL man ju ha barn, och då kan jag faktiskt förstå att en man tycker att man "lurats" även om man egentligen inte kan garantera att sex inte kommer resultera i ett barn. Man kan tänka i gråskala trots att man stöttar att det i slutändan är hennes beslut. På samma sätt är det, rent lagstiftningsmässigt, upp till honom om han vill vara en del av ett eventuellt barns liv eller enbart betala sig fri, något TS behöver ta hänsyn till. Sätter man ett barn till världen trots den vetskapen är det ett val man gjort.


    Ok, men det är väl bara att acceptera att alla inte är som du. Jag är inte mot abort, men tror själv inte att jag känslomässigt skulle kunna genomföra en om jag skulle bli gravid trots skydd, även om jag är färdig med barn. Man har inte lurat någon för att man känner så.

    TS, det kommer bli ett jobbigt beslut hur du än gör. Du måste vara beredd på att gå igenom det hela ensam om du behåller, men gör du det hoppas jag att du vet att du är helt i din rätt att behålla barnet utan att känna att du lurar din pojkvän.

    Har du vänner eller familj som kan stötta dig?
  • Sat 4 Jan 2020 01:14
    #6

    Eftersom det låter som att du vill ha barnet så säger jag wow, grattis! Dessa risker finns och det borde han ha förstått och i alla fall acceptera. När chocken har lagt sig kanske han ser det annorlunda. Har du nära vänner eller släkt som de kan få stöd av? Annars har du kurator på vårdcentral eller mvc. Är folsyra, sov mycket och njut! Naturen ville detta ????

  • Anonym (P) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 10:03
    #7

    Nej inga andra preventivmedel.

    Han är inte min pojkvän. Vi är egentligen för gamla för barn. Därför är jag rädd.

    Jag skulle kunna se en framtid tillsammans men inte han.

    Jag har ingen nära släkt men vänner.

    Jag har ett barn sedan innan. Även han har barn.

  • Anonym (J)
    Sat 4 Jan 2020 10:21
    #8
    Anonym (P) skrev 2020-01-04 10:03:21 följande:

    Nej inga andra preventivmedel.

    Han är inte min pojkvän. Vi är egentligen för gamla för barn. Därför är jag rädd.

    Jag skulle kunna se en framtid tillsammans men inte han.

    Jag har ingen nära släkt men vänner.

    Jag har ett barn sedan innan. Även han har barn.


    Då blir jag ju nyfiken på hur gamla ni är :)
  • Anonym (A)
    Sat 4 Jan 2020 12:42
    #9
    Ailin skrev 2020-01-04 01:14:30 följande:
    Eftersom det låter som att du vill ha barnet så säger jag wow, grattis! Dessa risker finns och det borde han ha förstått och i alla fall acceptera. När chocken har lagt sig kanske han ser det annorlunda. Har du nära vänner eller släkt som de kan få stöd av? Annars har du kurator på vårdcentral eller mvc. Är folsyra, sov mycket och njut! Naturen ville detta ????
    Håller med
  • Anonym (Gamme­lmorsa­n)
    Sat 4 Jan 2020 15:13
    #10

    Hur gamla är ni? Jag och maken fick barn vid 48 och 51 resp. 49 och 52. Går alldeles utmärkt. Är du över 45 är missfallsrisken hög, men det är samtidigt din sista chans till genetiska barn. Bara du kan avgöra hur du vill göra. Vill du detta kontaktar du mvc snarast. Du är vare sig den första eller sista som blir gravid uppåt åren. Det brukar lösa sig. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Gravid trots spiral - vansinnig