• Anonym (Grogg­)
    Sat 4 Jan 2020 08:44
    1508 visningar
    6 svar
    6
    1508

    Gravid och råkat dricka grogg!

    Jag och min partner beställde in en varsin drink igår kväll. Då jag är gravid beställde jag givetvis in en alkoholfri. Drack ett par klunkar av den, kanske 5 på en gång (var väldigt törstig), när jag upptäckte att den hade en smak av rom. Lät min partner smaka och han höll med.

    Vi frågade servitören, som inte hade uppfattat att drinken skulle vara alkoholfri. Samtidigt som jag förstod att jag druckit alkohol fick jag ont i magen, mådde illa och kände mig yr. Vet inte om det var placebo eller att jsg reagerade på alkoholen. Har nån varit med om liknande? Kan fostret tagit stor skada av mängden alkohol jag fick i mig? Hade inte oroat mig om det varit någon klunk vin eller så, men nu var det ju starksprit.

  • Svar på tråden Gravid och råkat dricka grogg!
  • Anonym (Chill­)
    Sat 4 Jan 2020 08:50
    #1

    Det är garanterat ingen fara. Din fysiska reaktion berodde nog med största sannolikhet på ångest/panik.

    Det är ingen fara för fostret.

    Hade du druckit 5 munfullar ren sprit hade det kanske varit lite smådåligt (men troligen ingen fara egentligen) men nu var det ju utblandat i en drink dessutom. Du kan slappna av.

  • Anonym (.)
    Sat 4 Jan 2020 08:51
    #2

    Det är främst barn till alkoholister som får skador. Några klunkar vid ett enstaka tillfälle är ingen fara.

  • Anonym (Grogg­) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 09:06
    #3

    Okej, tack! Har ju läst en massa om att det är nolltolerans med alkohol och att även små mängder kan skada. Å andra sidan finns ju de som inte vet om att de är gravida förrän efter lång tid och därmed dricker som vanligt utan att något nödvändigtvis händer. Så kanske bara kan släppa denna händelse och försäkra mig bättre om att det är alkoholfritt nästa gång :)

  • Anonym (H)
    Sat 4 Jan 2020 09:10
    #4

    Jag är också gravid och förstår din oro! Men samtidigt så håller jag med övriga att några klunkar en gång i graviditeten inte borde göra nåt! Som sagt, du är ju inte alkoholist eller dricker annars liksom. Oron och smärtan i din mage var nog bara en psykiskt då du blev rädd och orolig över barnet. Släpp tanken nu och var extra noggrann nästa gång bara! :)

  • Anonym (G)
    Sat 4 Jan 2020 12:46
    #5

    Det är ingen ara

  • Anonym (Ingen fara)
    Sat 4 Jan 2020 13:40
    #6

    Ingen fara. Förr drack i princip alla gravida sprit.

Svar på tråden Gravid och råkat dricka grogg!