• Sun 5 Jan 2020 14:29
    2292 visningar
    29 svar
    29
    2292

    Ägglossning efter stopp m. cerazette

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att skaffa barn nu, och jag slutade med cerazette för en vecka sedan efter att ha ätit dessa i säkert 10 år. Jag hade heller inte mens under den tiden. Har ni erfarenhet av hur lång tid det tog att få ägglossning/mens efter p-piller stop? Jag är 33 nu så lite orolig att det ska dröja flera månader och ångrar att jag inte slutade redan i somras för att få kroppen i balans.

    Jag köpte ägglossningstest från RFSU och har testat igår och idag. Vid två tillfällen slutade jag nämligen med mina cerazette för att se om mensen skulle komma tillbaka, och första gången dröjde det 2 månader, andra gången bara 10 dagar. Och ägglossningen sker ju innan så med lite tur kanske den kommer snart.

    Min andra fråga. Teststrecket har visat svagt igår och idag, alltså negativt. Är det någon idé att testa direkt imorgon igen? Tänker om det svaga sträcket kan visa starkt på bara ett dygn? Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter kring detta. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-05 14:31
    Kan tillägga att när jag gjorde uppehåll så var det flera år sedan, och jag är ju äldre nu, därför vore det intressant att veta hur fort kroppen kommit i balans för andra. :)

  • Svar på tråden Ägglossning efter stopp m. cerazette
  • Sun 5 Jan 2020 14:45
    #1

    Jag åt också cerazette lääänge! 8 år plus andra piller innan. Slutade i januari 2019 och fick mens först i slutet på april. Sen tog det till december innan vi blev gravida. Tog ägglossningstester alla månader efter första mensen. Som blev lite konstig i cyklerna mellan 28 första cykeln till sen 42 och sista 35 dagar. Önskar jag slutade tidigare med p-piller. Men lätt att vara efterklok. Men nästan precis ett år tig det att bli gravid.

  • Sun 5 Jan 2020 16:09
    #2

    Hänger på här. Har exakt samma situation!

    Det du skriver om att du har svagt streck på ÄLtest tänker jag annorlunda om. Som jag förstått så syns inget streck alls om ägglossning inte är på ingång. Strecket blir starkare och starkare ju närmre ÄL man kommer. Så fortsätt testa så gissar jag på att du får ett starkt streck snart, och sen lossnar ägget 24-48h efter om jag förstått rätt. (Ny på ÄL-test, mina är på väg med posten :D)

  • Sun 5 Jan 2020 16:09
    #3

    Jag slutade första gången med cerazette 2015, och då fick jag tillbaka ägglossningen efter 1 månad och jag blev gravid då. Men den graviditeten slutade tyvärr i missfall.

    Sen så försökte vi inte mer, då saker kom emellan och jag började äta cerazette igen.

    Sen när jag slutade med cerazette i februari 2018 så fick jag inte tillbaka min ägglossning förens augusti 2018 och blev gravid september 2018.

    Så de väldigt svårt att säga när ägglossningen kommer att komma tillbaka, för mig har de varit och olika och sedan skiljer de ju mycket från person till person också.

    Men lycka till! : )

  • Sun 5 Jan 2020 21:02
    #4

    Tack så mycket för era svar. Ja det verkar funka olika för alla då, men antar att jag får vänta ett tag. Först tänkte jag inte använda ÄL-test nu i början, men kunde inte låta bli. Så ivrig nu när vi väl bestämt oss för bebis. ???? Jag trodde att det var ogiltigt om inget sträck alls syntes på teststräckan, men kanske är olika för olika test. Har också läst om stegring som jag tror är vad du menar. Måste dubbelkolla vad som står i instruktionen. ????

  • Sun 5 Jan 2020 21:09
    #5

    Jag fick mens efter en månad, regelbunden direkt. Sen väntade vi med att försöka 6 månader pga skulle gifta oss, blev sen gravid direkt och har sonen i mitt knä nu! Lycka till!

  • Mon 6 Jan 2020 02:45
    #6

    Hej!:)

    Jag är 28 år och slutade med mina cerazette 19 november-2019. Då hade jag gått på dessa i 8 år och jag hade heller aldrig någon mens. Jag fick min första mens 12 december.

    Jag känner mig väldigt ny i dethär då jag knappt har någon koll på hur jag ska tänka med min menscykeln eller ägglossningstester haha! Men jag har skrivit runt lite i olika grupper och försökt bildat mig en uppfattning:)

    Annars har jag alltid trott att jag har ?svårt? för att bli gravid. Egentligen har jag ingen anledning till det?

    Men jag tänker att så många ggr som man har slarvat med minipiller eller innan jag började med cerazette för 8 år sen så slarvade man mycket också. Jag har aldrig blivit gravid. Och detta har fått mig att känna att jag har svårt för att bli gravid? Dock var jag på en gynundersökning i våras för ett annat syfte och då sa läkaren från ingenstans att jag har väldigt många och fina ägg. Så det kanske är ett tecken på att det kanske går bra ändå?

    Jaja förlåt för rörigt inlägg haha!

    Men hoppas det går bra för er! Vore roligt att följas åt:)

  • Mon 6 Jan 2020 11:14
    #7

    Zqv123: Detta är vad jag luskat fram om ÄL-test. Ett kontrollstreck ska alltid finnas och sen är det blankt om ÄL är långt bort t ex precis efter mens. Så kommer ett svagt streck när hormonet som förbereder lossning kommer, vilket blir starkare och starkare tills det när sin peak. Då släpper ägget snart och sen blir teststrecket svagare igen tills det blir blankt :) Kanske du missar ägglossningen om strecket försvinner nu, annars tror jag det närmar sig :D

    Friskis: Exakt så sa min gyn till mig med :D Sen beror det ju på om ägget lyckas släppa också och om kroppen behåller befruktat ägg.

    Jag har barn sedan tidigare, en nioåring :) Ändå känns det som att det kommer bli svårt att få ett till. Jag var ju så ung när jag fick mitt barn och nu är jag snart 29. Jag opererade bort cellförändringar i livmoderhalsen för cirka två år sedan också. Det skulle inte påverka fertiliteten sa dom, men man blir ju ändå orolig när det har gjorts ett ingrepp :(

  • Mon 6 Jan 2020 11:42
    #8
    Lovart skrev 2020-01-06 11:14:10 följande:

    Zqv123: Detta är vad jag luskat fram om ÄL-test. Ett kontrollstreck ska alltid finnas och sen är det blankt om ÄL är långt bort t ex precis efter mens. Så kommer ett svagt streck när hormonet som förbereder lossning kommer, vilket blir starkare och starkare tills det när sin peak. Då släpper ägget snart och sen blir teststrecket svagare igen tills det blir blankt :) Kanske du missar ägglossningen om strecket försvinner nu, annars tror jag det närmar sig :D

    Friskis: Exakt så sa min gyn till mig med :D Sen beror det ju på om ägget lyckas släppa också och om kroppen behåller befruktat ägg.

    Jag har barn sedan tidigare, en nioåring :) Ändå känns det som att det kommer bli svårt att få ett till. Jag var ju så ung när jag fick mitt barn och nu är jag snart 29. Jag opererade bort cellförändringar i livmoderhalsen för cirka två år sedan också. Det skulle inte påverka fertiliteten sa dom, men man blir ju ändå orolig när det har gjorts ett ingrepp :(


    Angående ÄL-test. Jag testade nu med clearblue, den Som visar en rund symbol för inte ÄL och en smiley för ÄL. Om ÄL visar en rund symbol och jag tar ut stickan från själva ?apparaten? eller hur jag ska kalla den, så visar den två streck, en som är lite svagare och den andra starkare. Har det någon betydelse? Eller ska jag bara lita på symbolerna som visar på skärmen?

    Ja precis, så är det ju. Och det känns ju som att man måste vänta månader för att se hur ens kropp fungerar. Det tycker jag är så jobbigt, att man bara inte kan få svar direkt haha!

    Okej, jag tror det kommer att gå bra<3 Säger dom att det inte ska påverka, så ska det inte det!

    Jag själv opererade bort blindtarmen i somras och det gör mig orolig för jag fick göra 2 st skickt röntgen. Man ska helst inte göra sånt när man är som mest fertil men dom menade på att det skulle gå bra för mig ändå?...
  • Mon 6 Jan 2020 11:55
    #9

    Det är digitalt test då alltså? :) Då skulle jag nog bara använda gubbarna. Åh vad jag längtar tills mina ÄLtester kommer nu så jag får utforska min cykel :D Jag har inte fått mens än efter pillerstopp i november. Dum som jag är så skrev jag inte upp vilket datum men tror det var i slutet av månaden.

    Tror att jag kan ha haft ägglossning för några dagar sedan pga konsistens på flygning. Vi prickade dock inte ägglossning isåfall så jag väntar på mens.

  • Mon 6 Jan 2020 12:08
    #10

    Frisko: Haha, jag känner såväl igen mig. När jag var yngre fick jag uppfattningen att man i princip blev gravid så fort man hade oskyddat sex och när jag slarvade nojade jag jättemycket, men det hände aldrig något. Så nu nojar jag istället över hur fertil jag egentligen är. Jag var och kollade mina ägg i september och då hade jag gott om äggblåsor iaf, min oro nu är att min övervikt och ålder ska påverka fertiliteten nu.

    Det är först nu när jag börjat planera barn som jag läst på om ägglossning och jag trodde fram till nu att man kunde bli gravid under hela cykeln förutom när man hade mens, och att chansen ökade vid ägglossning. Haha, nu när jag är över 30 får jag lära mig att man bara är fertil typ 5 dagar i månaden så det var ju lite av en stress. :P

    Men du fick tillbaka mensen ganska fort då, hoppas det går lika för mig. Och jag förstår att det är lätt att noja, men tror inte du behöver vara orolig, du är ju fortfarande så ung också! Vore jättekul att följas åt här! :)

    Lovart: Åh, då förstår jag. Jag ska testa idag igen och hoppas det blivit mörkare då. :)

    Jag har inte opererats för cellförändringar, däremot hade jag medelsvåra sådana vid en kontroll, dock hade de minskat vid kontrollen efter då operation skulle planeras så det blev ingen. Men vi diskuterade fertilitet då och de sa även till mig att det inte skulle påverka, så du kan nog vara lugn. Åh, 29 låter så ungt i mina öron, inte ens 30. :D Men allt är ju relativt såklart. Jag fyller 34 i februari. :O

    Linkan92: Men grattis! Låter som allt gick enligt planerna då. :) Tack så mycket! :)

Svar på tråden Ägglossning efter stopp m. cerazette